به گزارش پارس به نقل از اقتصاد نیوز، بخش مالی یاهو‌ در گزارشی بیان کرد که تحلیلگران انرژی به دقت فعالیت‌های شرکتهایی نفتی را زیر نظر دارند. در سال 2015 حداقل 37 شرکت نفتی اعلام ورشکستگی کردند. قیمت پایین نفت، کل صنعت را به کاهش تولید و تعطیلی دکل‌ها مجبور کرده است.


شرکت تجهیزات حفاری ریگ‌سورس، در ماه اکتبر یک اینفوگرافی جالب از جزئیات بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی دنیا منتشر کرده که اهمیت آنها در بازارهای جهانی نفت را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش ریگ‌سورس، 10 شرکت بزرگ در حدود 40 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کنند. در واقع،‌ این 10 شرکت نفتی بیش از 40 درصد کل تولید نفت دنیا را در اختیار دارند. در مجموع میزان درآمد آنها در سال گذشته، ‌3.26 هزار میلیارد دلار گزارش شده که بیش از تولید ناخالص داخلی بریتانیا بوده است.

فهرست این 10 شرکت به شرح زیر است:
 
1. شرکت نفت و شیمی چین یا «سینوپک» (455.06 میلیارد دلار) شرکت نفت دولتی چینی سینوپک،‌ به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا شناخته می‌شود. این شرکت طی سال‌های متمادی، نقش بالادستی و پایین‌دستی در صنعت نفت چین داشته است. این شرکت مستقر در پکن، از دیگر شرکت‌های موجود در این لیست نفت بیشتری تولید نمی‌کند، ولی در عوض، در تولید فراورده‌های پتروشیمی یک استثناست. محصولات سینوپک در حدود 1.6 میلیون بشکه در روز گزارش شده است.
 
2. شرکت ملی نفت چین (432 میلیارد دلار) شرکت ملی نفت چین دومین شرکت بزرگ نفتی چین و دنیاست. CNPC اندکی کمتر از سینوپک درآمد دارد ولی تولید 4.4 میلیون بشکه‌ای در روز این شرکت سه برابر بیش از تولید شرکت سینوپک بوده است. در اوایل سال جاری، گمانه‌زنی‌ها در مورد ادغام این دوشرکت افزایش یافته بود که توسط مقامات این دو شرکت رد شد.
 
3. رویال داچ شل ( 422 میلیارد دلار) این شرکت انگلیسی-هلندی بزرگ‌ترین شرکت نفت خصوصی دنیا محسوب می‌شود. شل دارای پیشینه بلندی بوده و در طول زمان رشد کرده است. آخرین دستاورد این شرکت، تملک گروه بی‌جی، صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع بوده است. شل در تمام دنیا کار کرده و در جاهایی (نظیر عمیق‌ترین حفاری جهان در خلیج مکزیک و اولین مخزن تولید گاز طبیعی شناور دنیا) اقدام به عملیات نفتی کرده که دیگر شرکت‌ها در‌آن نقاط عملیاتی انجام نداده‌اند. با این وجود این شرکت از طریق کاهش تولید نفت شیل در آمریکا و کانادا و ضرردهی در پروژه قطب شمال، در حالت گذار به سر می‌برد. میزان تولید روزانه شل 3.9 میلیون بشکه در روز گزارش شده است.
 
4. اکسون‌موبیل (394میلیارد دلار) شرکت نفت مستقر در تگزاس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی شمایلی دنیاست و بیشترین تولید نفت را با 5.3 میلیون بشکه در روز در بین شرکت‌های خصوصی داشته است. وقتی در سال 1999 شرکت اکسون، شرکت موبیل را به تملک خود در آورد (هر دو شرکت بازمانده شرکت نفت راکفلر بودند) بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا را ایجاد کرد. امروزه شرکت اکسون موبیل در تمامی قاره‌ها به جز قطب، در حوزه‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی، در هر دو زمینه گازطبیعی و نفت فعالیت می‌کند.
 
5. شرکت آرامکو (‌378 میلیارد دلار) شرکت دولتی آرامکو عربستان سعودی با تولید 12.5 میلیون بشکه در روز مهم‌ترین شرکت نفتی دنیا محسوب می‌شود. این شرکت، منجر به تاثیر غیرقابل وصف عربستان و اوپک روی بازارهای نفتی شده است. شرکت آرامکو در ابتدا یک سرمایه‌گذاری مشترک بین دولت عربستان و شرکت آرامکو مستقر در آمریکا بود، ولی بعد از جنگ اکتبر در سال 1973، دولت عربستان کل شرکت را در اختیار گرفت. دارایی‌های آرامکو بیش از  30 هزار میلیار دلار ارزش داشته و از این حیث بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا محسوب می‌شود.
 
6. بریتیش‌پترولیوم (358.7 میلیارد دلار) تاریخچه بی‌پی به بیش از یک قرن و شروع استخراج نفت در ایران برمی‌گردد. بی‌پی در جریان فاجعه دیپ‌واتر هاریزن در سال 2010 به منظور پرداخت هزینه سنگینی شد. تولید روزانه شرکت بی‌پی 4.1 میلیون بشکه در روز بوده است.
 
7. توتال (260 میلیارد دلار) همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر در لیست، این غول نفتی فرانسوی به گسترش فعالیت‌های پایین‌دستی در سراسر دنیا اقدام کرده است. این شرکت همچنین با تصاحب شرکت سان‌پاور (شرکت انرژی خورشیدی مستقر در کالیفرنیا) در سال 2011 در مجموع 2.7 میلیون بشکه در روز تولید دارد.
 
8. شرکت نفت کویت (252 میلیارد دلار) ریگ‌سورس اعلام کرده که شرکت نفت کویت از این جهت منحصربه‌فرد است که هیچگاه هیچ شرکت دیگری را تصاحب نکرده است. شرکت نفت کویت تولیدی معادل 3.2 میلیون بشکه در روز دارد.
 
9. شورون‌ (192 میلیارد دلار) این شرکت نفتی کالیفرنیایی از طریق تصاحب دیگر شرکت‌ها به شدت رشد کرده است. تصاحب گلف‌اویل در سال 1984، تگزاکو در سال 2000 و یونوکال در سال 2005 منجر به گسترش این شرکت شده که در حال حاضر 3.5 میلیون بشکه در روز تولید دارد.
 
10- لوک‌اویل (‌144 میلیارد دلار) لوک‌اویل یکی از معدود شرکت‌های نفتی خصوصی روسیه است که با تملک شرکت‌های گتی‌اویل در سال 2000 و شولتزمیر در سال 2004 به این گسترش رسیده است. در حال حاضر، لوک‌اویل اصلی‌ترین تولیدکننده نفت در روسیه بوده که تولیدات قابل‌توجهی در بصره دارد. میزان تولیدات روزانه این شرکت 2.2 میلیون بشکه در روز گزارش شده است.