به گزارش پارس،به نقل از مشرقحمید حاج اسماعیلی ، به رکود حاضر در بازار اشاره کرد و گفت:از آنجایی که بنگاه های تولیدی تحت تأثیررکود هستند، بخشی از آنها نیمه تعطیل هستند و بیشتر اختلاف کارگران درباره عدم واریز سنوات بیمه است.

 وی عدم واریز بیمه های سنواتی را یکی از مهمترین مشکلات کارگران نام برد و اظهار داشت:متأسفانه بحث بیمه و سنوات خدمت در کارگاه‌های کوچک به خوبی انجام نمی‌شود.

اکثر کارگران در کارگاه‌های کوچک  اطلاعات دقیقی از بیمه و سنوات ندارند و به همین دلیل با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند و می‌توان گفت70 درصد پرونده های شکایات در ادارات کار و هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف مربوط به همین موضوع است.

 به گفته حاج اسماعیلی  یکی دیگر از مشکلات کارگران در واحدهای کوچک این است که نسخه دوم قرارداد ندارند و نه حقوق خود را مطابق حداقل وزارت کار دریافت می‌کنند.

 این فعال کارگری با بیان اینکه 2میلیون کارگاه کوچک در بازار کار فعالیت دارد افزود:مکانیسم‌های نظارتی و بازرسی در واحدهای تولیدی ضعیف است و همین موضوع باعث می‌شود که بسیای از کارفرمایان سنوات و حقوق کارگر را به درستی پرداخت نمی‌کنند و از آنجایی که کارگران در هنگام کار نیازمندحقوق خود هستند در آن زمان اعتراض نمی کنند ولی پس از  مدتی که دچار اختلاف می‌شوند به هئیت‌ها رجوع و شکایت مطرح می‌کنند.

 وی ادامه داد: اگر کارگران مدارک لازم بیشتری برای دادن به کارگاه در دست داشته باشند، صدور رأی برای آنها راحت‌تر و سریع خواهد بود. اما متأسفانه اکثر کارگرانی که به منظور رسیدگی به حق و حقوق خود به دادگاه مراجعه می کنند هیچ نسخه ای از قرارداد خود را ندارند.

انتهای پیام/