به گزارش پارس،به نقل از تسنیم شرکت ملی نفت ایران سال گذشته مزایده ای به منظور فروش گازهای همراه نفت و تبدیل این گازها به کالایی با ارزش افزوده برگزار کرد. بر اساس این مزایده، بخش خصوصی می تواند با جمع آوری گازهای همراه نفت آنها را به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر مثل LNG یا برق تبدیل کند.

در مزایده سال گذشته قرار بر این بود که 20 تا 24 میلیون مترمکعب از گازی که در مشعل های پارس جنوبی در هوا می سوزد، جمع آوری شده و به محصولی دیگر تبدیل شود اما استقبال ها به اندازه واگذاری این حجم از گاز فلر و جمع آوری تمامی آن نبود.

شرکت ملی نفت ایران به دنبال برگزاری مناقصه سال گذشته، تصمیم دارد امسال نیز مزایده ای بدین منظور برگزار کند. مزایده ای که به گفته علی کاردر، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور سرمایه گذاری و تامین منابع مالی، به صورت بین المللی برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، شرکت ملی صادرات گاز ایران نیز که یکی دیگر از شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت است با عنوان اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در راستای تنوع بخشی به سبد صادرات گاز، پذیرای سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه احداث نیروگاه برق با سوخت گاز است.

در این خصوص، علیرضا کاملی، مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از امضای توافقنامه اولیه با ٤ شرکت ایرانی برای تولید و صادرات برق خبر داده است. به گفته این مقام مسئول، نخستین قرارداد وزارت نفت در زمینه صادرات برق دی‌ماه سال گذشته با یک شرکت بخش خصوصی ایرانی امضا شد و بعد از امضای نخستین قرارداد در سال گذشته، هم‌اکنون توافقنامه اولیه با چهار شرکت ایرانی برای تبدیل گاز به برق امضا شده است.

وزارت نفت همچنین به برنامه ریزی برای بهبود راندمان نیروگاههای کشور نیز ورود کرده است. مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در این خصوص گفت: راندمان  نیروگاههایی که از سوی  بخش خصوصی ساخته می شود باید بالا باشد. به عنوان نمونه، هم اکنون راندمان نیروگاههای خارج از کشور بیش از ٥� درصد است. این در حالی است که در ایران، این رقم حدود ٣٧ درصد است. پس راندمان نیروگاههای تازه باید همانند خارج از کشور باشد تا بتوانند با دیگرعرضه کنندگان برق در آن کشورها رقابت کنند.

از اینرو در حال حاضر دو برنامه در مجموعه وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور در حال پیگیری است. یکی پذیرش سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث نیروگاههای با راندمان بالا و دیگری حضور در مزایده خرید گازهای همراه نفت و تبدیل آنها به برق است، که هر دو می تواند با هدف افزایش صادرات برق صورت گیرد.