پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بعد از اجرای توافق هسته ای که با 5+1 به امضا رسید، بانک مرکزی کشورمان در نظر دارد ارزش برابری ریال را با دلار تک نرخی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، ولی ا...سیف، رئیس کل بانک مرکزی اخیرا در جلسه ای گفته است: ما دارای بازار ارز بسیار ثابتی هستیم، با این حال، مبادرت به تک نرخی کردن ارز، مستلزم دسترسی سریع کشور به ارز خارجی است. این قضیه شش ماه بعد از اجرای توافق هسته ای می تواند رخ دهد.

پیش بینی می شود که در چهار ماهه اول سال آینده، یعنی بعد از تأیید و راستی آزمایی مبنی بر انجام تعهدات خود در زمینه برچیدن برنامه هسته ای، رفع یا تعلیق تحریم های برضد ایران آغاز می شود. آزاد کردن دارایی های ایران دست کم ٣٠ میلیارد دلار است و دسترسی به سرمایه های بین المللی و نیز سرمایه گذاری مستقیم خارجی به احتمال بعد از آن صورت می گیرد. 

بر اساس مفاد توافق هسته ای، بیشتر بانک های ایران به سرعت دوباره به سوئیفت، یعنی شبکه بین المللی ارتباطات مالی بین بانکی متصل می شوند و در نتیجه نقل و انتقال مالی از طریق بانک ها تسهیل می شود.

در حال حاضر در کشورمان، دلار دو نرخی - نرخ رسمی و دیگری نرخ بازار آزاد - است. روز چهارشنبه، در مقایسه با نرخ رسمی ریال در سایت بانک مرکزی که به ازای هر دلار معادل بیست و نه هزار و نهصد و هفتاد ریال بود در بازار آزاد، هر دلار به ازای سی و پنج هزار و هفتصد و پنجاه ریال مبادله شد.

سیف گفته است: نقش بانک مرکزی تک نرخی کردن ارز و کاهش نوسانات آن است.

وی افزوده است: اگر بگذاریم که واقعیت های اقتصادی نرخ ارز را تعریف کنند و بازار درباره آن تصمیم گیری کند، تنها نقش بانک مرکزی پیشگیری از شوک ها خواهد بود.

او در این جلسه اظهار داشته است: با توجه به این که در سال آینده، رشد اقتصادی به علت فروش نفت، تولیدات صنعتی و رونق صنعت گردشگری به سطح پنج درصد افزایش می یابد، امسال، توسعه اقتصادی ایران کمتر از ٣ درصد خواهد بود. 

وی افزود: سال آینده، تورم ١٣ درصدی کاهش می یابد و یک رقمی می شود.

این در حالی است که روحانی گفته است ایران برای رسیدن به رشد ٨ درصدی اقتصاد خود، نیازمند ١٥٠ میلیارد دلار درحوزه سرمایه گذاری است. در این صورت می تواند بیکاری جوانان در سطح کشور را کاهش دهد. 

سیف همچنین گفته است: در حال حاضر، ارزش طرح های ایران ١٠٠ میلیارد یورو است، که سرمایه گذاران می توانند به انتخاب خود، از طریق مشارکت در آن ها، تأمین بودجه یا سرمایه گذاری مستقیم در آن ها، این طرح ها را احیاء کنند. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، وجود معادن و بازارهای وسیعی که در کشورهای اطراف آن قرار گرفته اند، وضعیت این کشور به گونه ای است که می تواند بازاری مناسب برای صنایع توسعه یافته اروپا باشد. آن ها می توانند در ایران کالاها را تولید و در کشورهای منطقه به فروش برسانند.