به گزارش پارس به نقل از مهر، بلوک فارسی حوزه ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد B است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال ۲۰۰۲ میلادی امضا شد.

با وجود گذشت نزدیک به ۱۳ سال از امضای این قرارداد، هنوز قرارداد نهایی برای توسعه این میدان نفت و گاز با کنسرسیوم شرکت های هندی امضا نشده است.

با این وجود مسئولان وزارت نفت با تاکید بر علاقه مندی شرکت های هندی برای حضور در این پروژه پنج میلیارد دلاری، تاکید کرده بودند: در حال حاضر مذاکرات فنی، مالی و قراردادی با این شرکتها در مراحل پایانی قرار دارد ضمن آنکه تاکنون مجوزهای دولتی لازم برای آغاز عملیات اجرایی میدان گازی فرزاد B در ایران صادر شده است.

در همین حال، موسسه اکونومیک تایمز سه سال قبل با انتشار گزارشی به نقل از مقامات دولت دهلی، اعلام کرده بود: کنسرسیوم سه شرکت هندی برای حضور در پروژه گازی ایران کاملا آزادی عمل دارد و به آنها پیشنهاد کردیم که مطابق موازین قانونی این پروژه را پیش برده و به منافع اقتصادی خود توجه کنند.

این در حالی است که با وجود انجام مذاکرات چندین ساله با شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم هندی، هنوز قرارداد طرح توسعه این میدان نفتی و گازی امضا نشده است.

در حال حاضر میدان فارسی با در اختیار داشتن ۵۰۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و ۲۱۲ میلیون بشکه میعانات گازی حدود ۲۵ درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است.

بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.

در همین حال سایت شرکت ملی نفت ایران اسفند ماه ۱۳۹۱ با انتشار گزارشی، اعلام کرد: در حالی که شرکت دولتی نفت و گاز هند (ONGC) پس از انجام فعالیت های اکتشافی در میدان بینالود، تولیدی شدن این میدان نفتی را غیراقتصادی ارزیابی کرده، متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران با همراهی پژوهشگران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مطالعات گسترده ای را در این حوزه آغاز کردند که نتایج اولیه این مطالعات نشان می دهد تولید نفت سنگین از میدان مشترک بینالود در آینده ای نه چندان دور محقق خواهد شد.

سید جلال موسوی با بیان اینکه برای بررسی سناریوهای مختلف برداشت از میدان نفتی بینالود، تفاهم نامه ۶.۸ میلیون یورویی بین شرکت نفت فلات قاره و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به امضا رسیده است، گفت: هم اکنون روند پیشرفت طرح در مرحله پردازش اطلاعات لرزه ای قرار دارد.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت فلات قاره اهمیت این میدان را به دلیل برخورداری از ۳.۵ میلیارد بشکه نفت سنگین درجا مورد اشاره قرار داد و افزود: اگر چه در مطالعات اولیه ای که توسط شرکت ONGC انجام شد، تولید از این میدان غیراقتصادی ارزیابی شده بود اما مطالعات و بررسی ها نشان می دهد با تغییر رویکردها، می توان به تولیدی کردن میدان دست یافت.

به گفته این مقام مسئول در بسیاری از موارد می توان با تغییر رویکرد و فناوری های مورد استفاده، تولید از یک میدان را اقتصادی کرد و با توجه به بهره مندی از یک شرکت مشاور متخصص و حرفه ای و همکاری های دانشگاه های تهران و صنعت نفت، نتایج مطلوبی در زمینه امکان تولید نفت سنگین از میدان بینالود در آینده ای نه چندان دور حاصل شده است.

موسوی یادآور شد: هم اکنون نمونه های سنگ مخزن و نفت مخزن در این میدان در دست آزمایش قرار دارد و خطوط لرزه نگاری نیز در حال پردازش است تا با استفاده از تکنولوژی های جدید بتوانیم به اهداف خود در این میدان دست یابیم.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت فلات قاره با تاکید بر اینکه نقشه راه ازدیاد برداشت این شرکت، تدوین و به مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ارسال شده است، خاطرنشان کرد: غربالگری به منظور ازدیاد برداشت در تمام میادین فلات قاره انجام گرفت و در نهایت، ۱۳ میدان برای اجرای پروژه ازدیاد برداشت کاندید شده اند.