به گزارش پارس،به نقل از تسنیمامسال سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی مسافری با مشارکت شرکت‌های هواپیمایی داخلی اقدام به تعیین نرخ برای پرواز عتبات عالیات در اربعین حسینی کردند.

بر این اساس سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از قیمت‌گذاری پروازهای اربعین از 850 هزار تا 1.2 میلیون تومان خبر داده و به تسنیم گفته بود:  سال گذشته بلیت پرواز تهران-نجف-تهران بین یک میلیون و 200 تا دو میلیون 200هزار در اختیار مردم قرار می‌گرفت، اظهار کرد:طی سال‌های اخیر در حق مردم اجحاف می‌شد و دلالان بلیت‌های این پرواز را با چند برابر قیمت واقعی می‌فروختند.

وی با اعلام این که قیمت بلیت پروازهای تهران- نجف -تهران 950 هزار و تهران- بغداد- تهران 850 هزار تومان تعیین شده است افزود: بلیت پرواز مشهد-نجف-مشهد یک میلیون و 200 هزار تومان و مشهد-بغداد-مشهد نیز یک میلیون و 100 هزار تومان تعیین شد.

وی با اشاره به این که مردم می توانند از طریق دفاتر شرکت های هواپیمایی، سایت های این شرکت ها یا آژانس های مجوز دار بند الف اقدام به خرید بلیت کنند تاکید کرد: مسافران در صورت مشاهده فروش بلیت توسط سایت های غیر مجاز و دلالان موضوع را به تعزیرات حکومتی برای پیگیری اطلاع دهند.

آذرماه سال گذشته مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور 257 مجوز پروازی به عتبات عالیات به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما و حفظ تعادل بازار به‌صورت فوق العاده به مقاصد نجف و بغداد خبر داد.

وی اظهار کرد: در راستای افزایش تقاضا برای برقراری پروازهای عتبات در ایام اربعین حسینی و به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت بلیت هواپیما و حفظ تعادل بازار تاکنون مجوز 257 پرواز به‌صورت فوق العاده صادر شده است.

وی افزود: در همین راستا به‌منظور جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی ضمن نظارت مستمر بر شبکه فروش خود و خودداری از فروش پروازهای مذکور به‌صورت چارتری، طی بخشنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی را ملزم به درج لیست نرخ پروازهای مذکور روی سایت شرکت مربوطه کرده است.

این در حالی بود که همزمان با انتشار اظهارات دهقان بلیت پرواز تهران ــ نجف در بازار سیاه با قیمت بالاتر از 2میلیون تومان فروخته می‌شد. به عبارت بهتر با نزدیک شدن به اربعین حسینی نرخ پرواز عتبات عالیات روند صعودی شدید به خود گرفت و تا 5 برابر قیمت سیستمی توسط برخی آژانس‌های مسافرتی فروخته شد.

مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی تهران در آن روزها با بیان این‌که هرسال با نزدیک شدن به اربعین حسینی قیمت‌ها به‌طور سرسام‌آوری افزایش می‌یابد به تسنیم گفته بود: یک ماه پیش (آبان 93) نرخ بلیت رفت و برگشت پرواز تهران ــ نجف حداکثر 800هزار تومان بود، اما با افزایش تقاضا قیمت‌ها نیز افزایش یافت تا این‌که اواخر آبان قیمت‌ها تقریباً دو برابر شد.

وی افزود: در دو هفته اخیر نیز قیمت‌ها بین 300 تا 700 هزار تومان دیگر بسته به شرکت هواپیمایی افزایش یافته است.

حدود یک هفته پیش نیز مدیرکل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در غیاب مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی از صدور 679 مجوز پروازی برای انتقال زائران اربعین حسینی به عتبات عالیات خبر داد.

شرفی افزود: در راستای انتقال زائران اربعین حسینی به عتبات عالیات تاکنون تعداد 511 مجوز پرواز اعم از برنامه ای و فوق العاده برای شرکت های هواپیمایی ایرانی و تعداد 168مجوز پروازی نیز برای دو شرکت‌های هواپیمایی عراقی ایرویز و فلای بغداد صادر شده است.

وی تاکید کرد: با وجود آن‌که پروازهای مسیر نجف و بغداد نظیر سایر پروازهای خارجی مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی نبوده و تابع عرضه و تقاضاست، اما سازمان هواپیمایی کشوری، در راستای ساماندهی فروش بلیت به متقاضیان سفرهای هوایی به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی، با هماهنگی ایرلاین‌ها و انجمن شرکت‌های هواپیمایی، نرخ ثابتی برای بلیت پروازهای مسیر مذکور در بازه زمانی یاد شده، تعیین کرد.

وی بیان کرد: این سازمان توسط تیم های بازرسی همواره برنحوه فروش بلیت نظارت می‌کند و شرکت‌های هواپیمایی نیز در ایام مذکور بر نحوه فروش دفاتر خدمات مسافرتی طرف قرار داد نظارت لازم را به عمل آورده‌اند.

اما با توجه به نرخ کنونی پرواز عتبات عالیات به نظر می‌رسد دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی نتوانسته بر روند فروش بلیت نظارت داشته باشد. در حال حاضر قیمت بلیت تهران-نجف که باید 950 هزار تومان عرضه شود کمتر از یک میلیون و 500 هزار تومان در دسترس نیست.

به گفته برخی فعالان بازار طی روزهای اخیر به دلیل افزایش تقاضا و نبود بلیت با نرخ‌های مصوب، بلیت‌های چارتری پرواز عتبات عالیات به مرز دو میلیون تومان نزدیک خواهد شد. در این بین مشخص نیست چرا سازمان هواپیمایی کشوری برنامه مشخص و موثری برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و بروز مشکلات متعدد برای زائران عتبات عالیات در اربعین حسینی ندارد.