امسال همانند سال‌ گذشته به مناسبت نزدیک شدن به ایام اربعین برنامه ویژه این روز بزرگ در عراق، بر حجم زائرین حسینی(ع) افزوده است و مسوولین امر اعلام کرده اند که نظارت جدی بر قیمت بلیط هواپیما خواهند داشت اما متاسفانه روند نامناسبی در عرضه بلیط مشاهده می شود.

دولت وعده داده بود در اربعین امسال برای جلوگیری از بروز مشکلات سال‌‌های اخیر برای زائران و ممانعت از ایجاد بازار سیاه بلیت، با برنامه‌ریزی مشخص و نظارت دقیق، نرخ بلیت را مصوب کرده و نظم خاصی در سفر‌های اربعین ایجاد کند که این موضوع همچنان نادیده انگاشته شده است.

قبل از شروع فروش بلیط مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، درباره پروازهای عتبات در ایام اربعین امسال، اظهار داشت: پروازهای نجف و بغداد نظیر سایر پروازهای خارجی مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی نیست و تابع عرضه و تقاضا است. با توجه به آنکه سال‌های گذشته در فروش بلیت پروازهای عتبات به ویژه در ایام اربعین مشکلاتی برای زائران رخ داد تلاش کردیم امسال با برنامه‌ریزی مدون نظارت دقیق بر نرخ‌های بلیت هواپیما برای این ایام انجام شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: در راستای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه بلیت و فعالیت واسطه‌گران، سازمان هواپیمایی کشوری با هماهنگی ایرلاین‌ها و انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند نرخ ثابتی برای بلیت پروازهای عتبات در ایام اربعین حسینی مشخص کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: بر این مبنا نرخ بلیت هر صندلی هواپیما برای مسیر تهران - نجف - تهران 950 هزار تومان و تهران - بغداد - تهران 850 هزار تومان مصوب شد.

وی اضافه کرده بود: همچنین نرخ بلیت هر صندلی هواپیما در مسیر مشهد - نجف - مشهد برای این ایام یک میلیون و 200 هزار تومان و در مسیر مشهد - بغداد - مشهد یک میلیون و 100 هزار تومان تعیین شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: برخی از شرکت‌های هواپیمایی هم از شهرهای خرم‌آباد، تبریز و یا اهواز پرواز به عتبات عالیات برقرار می‌کنند نرخ بلیت آنها مشابه نرخ‌های تهران خواهد بود.

سازمان تعزیرات حکومتی از جمله سازمان‌هایی است که در این ایام با راه‌اندازی گشت‌های نظارتی بر نحوه قیمت کالاها و خدمات و همچنین با مواردی همچون گران فروشی، کم فروشی، انواع تخلف و ... برخوردهای شدید قضایی می‌کند.

امروز نیز تیم‌های ویژه گشت‌های سیار سازمان تعزیرات به تعدادی از آژانس‌های مسافرتی سطح شهر تهران رفتند تا به نحوه فروش و قیمت گذاری بلیط‌‌‌های هواپیمایی نظارت داشته باشند و در صورت وجود تخلف در این آژانس‌ها با افراد و آژانس‌های متخلف برخورد کنند.

خبرنگار پارس با مراجعه به آژانس های فروش بلیط هواپیما دریافت که در ایتدای امر به مراجعه کننده گفته می شود بلیط ها برای فرودگاه بغداد و نجف تمام شده است و در مرحله دوم در صورت اصرار مشتری به جای قیمت های اعلام شده قیمت هایی بین یکمیلیون وششصد هزار تا یک میلیون هشتصدهزار تومان برای ارایه بلیط از مشتری دریافت می شود.

تنها در یک آژانس هواپیمایی قیمت بلیط به فرودگاه نجف حدود یک میلیون و چهارصد هزار تومان بوده و کمتر از آن در هیچ آژانسی مشاهده نشده است.

برخی آژانس ها برای فرار از نظارتهای دستگاههای ذیربط در فاکتور خود هزینه های بالاتر از قیمت های مصوب را با عنوان «هزینه اقامت» و یا «سه روز هتل» ثبت می کنند.

البته پیگیری های خبرنگار پارس موجب شد امروز در خصوص پیگیری شکایت های مردمی در خصوص نحوه فروش بلیت عتبات برای ایام اربعین حسینی دو آژرانس هواپیمایی در مجموع 37 میلیون تومان جریمه شد و اخطار پلمپ دریافت کردند.

در بازرسی ها مشخص شد آژانسی که در منطقه میرداماد به وسیله یک واسطه اقدام به فروش حدود 60 بلیت به مقصد تهران-نجف کرده است دارای مجوز بند quotation mark ب quotation mark بوده است و نام و نشان آن نیز جزء فهرست مراجع فروش 28 گانه نبوده است.

در عین حال آژانس هواپیمایی که در خیابان میرزای شیرازی به فروش بلیت رفت تهران - نجف با قیمت یک میلیون و دویست هزار تومان اقدام کرده بود نیز مجوز فعالیت نداشته و مجوز آن در شهریور ماه امسال تعلیق شده است.

پس از احراز تخلف، با کارشناسی مراجع و نهادهای حاضر در محل، سازمان تعزیرات حکومتی این دو آژانس را در مجموع 37 میلیون تومان جریمه کرد به علاوه اینکه از سوی سازمان اماکن نیز اخطار پلمپ دریافت کرده و همچنین سازمان هواپیمایی کشور نیز از طریق بازرسی خود و همچنین تشکیل پرونده در خصوص این مراکز تصمیم لازم را خواهند گرفت.

سازمان‌های هواپیمایی کشوری، تعزیرات حکومتی، حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و همچنین پلیس نظارت بر اماکن عمومی و به دنبال شکایت‌های مردمی در خصوص فروش بلیت خارج از قیمت مصوب به وسیله آژانس هایی که در فهرست مراجع 28 گانه فروش که از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور برای فروش بلیت عتبات در ایام اربعین معرفی شده بودند بازدیدها و بازرسی های سرزده ای با حضور نماینده نهادهای مذکور و گروه خبری صدا و سیما صورت گرفت که تخلفات دو آژانس هواپیمایی در میرداماد و میرزای شیرازی احراز شد.

گفته می شود امروز یکی از تیم‌های نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی امروز همراهی به تعدادی از آژانس‌های مسافرتی رفت تا بر نحوه فروش و قیمت گذاری بلیط نظارت داشته باشد.