به گزارش پارس به نقل از مهر، همایون ربانی فر ظهر امروز دوشنبه در نوزدهمین همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه خوزستان در تالار اجتماعات صنعت، معدن، تجارت خوزستان اظهار کرد: روز ملی صادرات به عنوان تغییر استراتژی در مملکت معرفی شد چون از ابتدای انقلاب اسلامی تا پایان جنگ سیاست دولت جایگزین واردات بود اما از آن زمان تاکنون توسعه صادرات جایگزین شده است.

وی افزود: روز ملی صادرات فرصت و بهانه‌ای برای صادرات غیر نفتی است که زمانی مذموم شناخته می‌شد. البته در سال‌های اخیر با تلاش‌هایی که شد این مسئله به امری ممدوح بدل شده است.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در شرایط فعلی فرصت‌ها و تهدید‌هایی در زمینه صادرات غیر نفتی داریم. به عنوان نمونه می توان به تأثیرات منفی اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها که هنوز گریبان دولت را گرفته در حالی که قرار بود از محل آزادسازی منابع حاصل از هدفمند سازی و نقدینگی آن به صادرات و تولید تعلق بگیرد، اشاره کرد.

ربانی فر ادامه داد: اما در سیاست گذاری بخش اعظم اعتبار صرف پرداخت یارانه شده و هنوز هم مشکلاتی دارد. تهدید دیگر تحمیل تحریم‌ها بود که اقتصاد کشور را تحت فشار زیادی قرار داد و در تاریخ جهان بی‌سابقه بود که با صرف هزینه و وقت وافر در تمامی ابعاد اقتصادی و مالی تحریم شدیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه کشور از نظر ابعاد تولیدی و اقتصادی به زانو در نیامد و بخش‌هایی از اقتصاد کشور جان گرفت. البته این مسئله شبیه به معجزه بود و امروز در حال نزدیک شدن به دروازه‌های گشایش هستیم.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: متأسفانه کاهش بی‌سابقه قیمت نفت بر مشکلات قبلی اضافه شد و توان دولت و اقتصاد را تضعیف کرد. البته فرصت‌های طلایی هم وجود داشت و این فرصت اعتماد به نفس و شور و نشاط پس از انتخابات ۹۲ بود.

ربانی فر یادآور شد: از سال ۹۰ مرتبا شاهد کاهش صادرات بدون تغییر وضعیت بودیم ولی همین نشاط باعث جهش صادراتی در سال گذشته شد. بهبود وجه بین المللی نیز دومین فرصت بود و این موضوع به ترمیم مشکلات گذشته و ایجاد ثبات کمک کرد.

وی اضافه کرد: حضور بی‌سابقه هیئت‌ها و شرکت‌های خارجی را نیز باید به فال نیک بگیریم. با ۱۰ کشور پیرامونی ارتباط اقتصادی داریم که عراق با ۱۷ درصد سهم صادرات در رأس آن قرار دارد و این امر اهمیت وافر خوزستان را به رخ می‌کشد و فعالیت مضاعف در این عرصه، فرصت را به امتیاز روز افزون تبدیل می کند.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران تأکید کرد: پایه صادرات غیر نفتی تولیدات غیر نفتی است ولی از وجود تولیدات قابل رقابت برای استفاده در بازار بین المللی محروم هستیم و باید تولید را به عنوان راه نجات اقتصاد بدانیم.

ربانی فر ادامه داد: زیرساخت‌های مورد نیاز برای صادرات یا هنوز به وجود نیامده و یا اینکه ضعف دارد. البته برای رفع این ضعف ها طرح‌های متعددی در سازمان توسعه تجارت در دست تدوین است.

وی گفت: اصلاح ساختارهای نهادهای دخیل در صادرات یکی از این طرح‌ها است که از خودمان این کار را شروع کردیم. همچنین توسعه تجارت الکترونیک و استمرار و توسعه مقررات زدایی و حذف قوانین دست و پا گیر و مزاحم در سازمان توسعه تجارت در هم حال انجام است.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: وزیر امور خارجه اعلام کرده بود که تمایل اساسی من آن است که سفارت‌ها به جای اینکه مرکز مبادلات امنیتی و سیاسی باشند بهتر است، مرکز اقتصادی باشند.

ربانی فر تصریح کرد: هم اکنون هزینه تولید بالا و قدرت رقابت پایین است و تحریم‌های مالی کشورهای بزرگ ریسک تجارت با ایران را بالا برده است.