به گزارش پارس مجیدرضا حریری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، درباره ساختار اتاق تهران و چرایی اعتراض هیات نمایندگان به هیات رییسه در جلسه علنی هیات نمایندگان این اتاق اظهار کرد: از نظر سازمانی در آیین نامه های مربوط به اتاق تهران جایگاه هیات نمایندگان مشخص نیست.

وی ادامه داد: زمانی که فعالان بخش خصوصی به نمایندگان خود در اتاق ها رای می دهند از آن ها مطالباتی دارند که بیانگر نقش هیات نمایندگان است.

حریری با تاکید بر این که درحال حاضر مشخص نیست که جایگاه اعضای هیات نمایندگان در این ساختار کجاست تصریح کرد: آنچه که ما در اتاق تهران داریم این است که دستور جلسات باید از کمیسیون هایی بیرون بیاید که اعضای آن همین هیات نمایندگان اتاق هستند.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ساختار فعلی اتاق تهران به جای این که هیات نمایندگان تصمیم گیرنده باشند هیات رییسه براساس سلایق خود تصمیم گیرنده نهایی است و همین موضوع که هیات رییسه براساس سلیقه خود مباحث را مطرح می کند مورد انتقاد شدید هیات نمایندگان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این موضوع پایه اعتراضات است ولی مباحثی از جمله دستور جلسه اخرین نشست هیات نمایندگان نیز جای اعتراض دارد زیرا در شرایطی که کشور با مسائلی نظیر تحریم ها و نرخ ارزمواجه است ما در اتاق تهران به موضوعات فرعی مثل تهاتر می پردازیم.

حریری با تاکید بر این که اصلاح آیین نامه ها هر چند فرایند پیچیده ای است ولی مورد پیگیری اعضای هیات نمایندگان قرار گرفته است، تصریح کرد: تلاش می کنیم از کانال های قانونی آیین نامه های جدیدی را تصویب کنیم زیرا آیین نامه های فعلی جوابگوی اعضای هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی نیست.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر این که قرار است بخش خصوصی از جایگاه ویژه تری نسبت به قبل برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: قانون فعلی اتاق جوابگوی نیازها نیست لذا باید تغییر کند. البته قوانین جدیدی مثل قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار شرایط و جو جدیدی را در اتاق بوجود آورده است.

وی با بیان این که براساس برنامه های جدید اتاق قوانین پایه باید تغییر کند اظهار کرد: البته در شرایط فعلی با همین قانون نیز اگر هیات نمایندگان به شکل فعال حضور داشته باشند نقش اتاق ها در فعالیت های اقتصادی می تواند از سطحی که در حال حاضر قرار دارد بسیار فراتر رود.

حریری درباره نحوه انتخاب اعضای هیات رییسه در اتاق تهران بیان کرد: نحوه انتخاب اعضای هیات رییسه بدون مصلحت اندیشی نیست. به این دلیل که در اتاق تهران ۲۰ تن از اعضا نقش بسیار بارزی را دارند که دولتی هستند. وزنه این ۲۰ نفر از اعضا سنگین است و به شکلی است که دولت به آنها فرمان می دهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر این که اعضای دولتی در انتخاب هیات رییسه نقش چشمگیری دارند گفت: به همین دلیل بخش خصوصی اختیاری برای انتخاب اعضای هیات رییسه ندارد.

وی بیان کرد: در طول این چند سال دولت ها در انتخاب اعضای هیات رییسه اتاق تهران نقش زیادی داشته و تنها جلسه ای که همه اعضای دولتی حاضر در هیات نمایندگان اتاق بدون غیبت در جلسه شرکت دارند، جلسه رای گیری برای هیات رییسه است.

حریری با این ادعا که هیات رییسه اتاق تهران بر اساس رابطه تعریف شده با دولت انتخاب می شوند گفت: باید رافتار هیات رییسه فعلی را با انتقادات پی در پی اصلاح کرد. باید مطالبات را با استفاده از حداکثر ظرفیت اعضای هیات رییسه خواستار شد.