اما نکته مهمی که در پایان سال ۱۳۹۱، واردکنندگان کشور قصد اعلام هشدار نسبت به آن دارند، این است که « نرخ واردات برخی کالاها هم اکنون از نرخ های جهانی پیشی گرفته است» ؛ به این معنی که قیمت های پیش فاکتورهای برخی شرکت های طرف تجاری ایران از نرخ قیمت ارائه شده بر روی سایت های جهانی بالاتر است و این به آن معنا است که برخی کشورها به دنبال سوء استفاده از شرایط تحریم ها هستند تا نرخ واردات را برای ایرانی ها نسبت به میانگین جهانی افزایش دهند.

به گفته واردکنندگان، وزنه تحریم های خارجی امسال، بر دوش تجار بیشتر سنگینی کرد؛ چرا که به اعتقاد آنها، تشدید تحریم های اقتصادی یکسویه غرب علیه کسب وکار و اقتصاد ایران در یک سال گذشته، موجب برخی دشواری های اقتصادی برای شهروندان ایرانی شد، اما آنچه که بیش از پیش بر مشکلات تجار افزود، این بود که وقوع این تحریم ها با برخی واکنش های نه چندان هوشیارانه و غیرحرفه ای برخی طرف های تجاری کشور نیز مواجه شد؛ به طوری که برخی از آنها، خصوصا برندهای جهانی و همچنین فروشندگان کالاهای اساسی، تصور می کنند که می توانند از این فرصت برای تامین بیش از پیش منافع خود سودجویی کنند و قیمت های غیرمتعارف بر واردکنندگان برندهای معتبر یا کالاهای اساسی تحمیل کنند.

بازار ایران بر روی سودجویان بسته می ماند

محمدحسین برخوردار، رییس مجمع عالی واردات کشور و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران این موضوع را بیشتر تشریح کرد و با اعلام اعتراض شدید واردکنندگان شناسنامه دار به فعالان اقتصادی کشورهایی که در دوره تحریم ها، به دنبال تحمیل شرایط تجاری خود بر واردکنندگان ایرانی هستند، اظهار کرد: تفاوت نرخ قیمت ارائه شده بر روی سایت های جهانی با قیمت های پیش فاکتورهای این شرکت ها، نشان دهنده آن است که این کشورها سودجویی از شرایط تحریم ها را در دستور کار خود قرار داده اند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در ادامه تاکید کرد: این سودجویی برخی شرکت های خارجی در شرایطی است که بازار هر کشوری حرمت دارد؛ لذا بازار ایران برای فروشندگان کالاهای اساسی و آن دسته از برندهای خارجی که در دوران تحریم و محدود شدن فضای تجارت بین المللی، به دنبال سوءاستفاده و سودجویی بوده اند، آغوش باز نخواهد کرد. ضمن اینکه تحریم ها ابدی نیستند و این دوره به پایان خواهد رسید؛ کما اینکه شواهد بسیاری وجود دارد که استمرار این تحریم ها برای خود تحریم کنندگان نیز دشواری های زیادی را به وجود آورده است.

برخوردار افزود: مسلما مردم ایران کشورهایی را که در طول این دوره، وضعیت تجارت بین المللی کشور ما و دشواری های ناخواسته موجود را درک کرده و در این دوران با تجار ایرانی همراهی کرده اند را فراموش نخواهند کرد. این موضوع خصوصا در رابطه با کالاهای اساسی و مصرف روزانه مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رییس مجمع عالی واردات تاکید کرد: من همین جا به همه شرکای تجاری ایران در خارج از کشور یادآور می شوم که رفتار مصرف کننده ایرانی نقش بسیار موثری در بقای محصولات شما در بازار ایران دارد و اگر بخواهید از فضایی که تحریم های بین المللی بر ما تحمیل کرده است، سودجویی های غیرمتعارف داشته باشید و قیمت های پیشنهادی خود را بالاتر از قیمت های جهانی افزایش دهید، مسلما غیرت و تعصب مردم ایران و همچنین تجار شناسنامه دار ایرانی با شما به گونه ای عمل خواهد کرد که پس از پایان دوره تحریم ها، جایگاهی در بازار هفتاد میلیونی ایران نداشته باشید.

برخوردار افزود: تحریم ها شاید بتواند نرخ بهره وری محیط بیرونی بنگاه های فعال در عرصه تجارت خارجی کشور را دچار اختلال کند که مسلما برای آن نیز راهکارهای خاصی باید تدارک دیده شود، اما بی هیچ شکی، منافع طرف های خارجی نیز در گرو همراهی با این شرایط و یافتن راهکارهای « دوسر برد» است.

افزایش هزینه های تحریم برای تحریم کنندگان

رییس مجمع عالی واردات همچنین با اشاره به تحلیل هایی که از سوی کارشناسان سیاست خارجی ارائه شده است، تاکید کرد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بین المللی که به شکلی تلویحی بیان شده است، تحریم ها به پایان خود رسیده و « خود پایان خودش را رقم زده است» ، زیرا در جایی که ایستادگی هوشمندانه در مسیر انتقال آثار سوءتحریم ها به خود تحریم کنندگان وجود دارد، هیچ مقیاسی بر استمرار تحریم ها دلالت نخواهد کرد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران همچنین گفت: بسیاری از تحلیلگران خارجی، حتی اساتید دانشگاهی در دانشگاه های برجسته آمریکا نیز، به ناکارآمدی تحریم ها و توان بالفعل و بالقوه ایران در مدیریت تحریم ها اشاره
داشته اند.

به گفته او، همه این تحلیل ها دارای یک نکته اساسی هستند و آن اینکه، « به رغم هزینه های گزاف تحریم ها برای ایران، ادامه این تحریم ها تنگناهای استراتژیکی را در برابر آمریکا قرار می دهد که هزینه ادامه تحریم را برای آمریکا بالا می برد. »

برخوردار در پایان با یادآوری اینکه امروزه نرخ قیمت های جهانی کالاها، موضوعی نیست که در تجارت جهانی بتوان آن را پنهان کرد، اضافه کرد: ما رصد قیمت های جهانی را رها نکرده ایم. تجار ایرانی به دقت بازارهای جهانی را زیرنظر دارند و در مقابل هرگونه سودجویی تجار خارجی، هوشمندانه واکنش نشان خواهند داد و تاریخ اثبات کرده است که مردم نیز حرمت بازار کشورمان را پاس داشته و خواهند داشت.