به گزارش پارس به نقل از مهر ، رکن الدین جوادی با اشاره به پایین بودن هزینه تولید نفت و گاز طبیعی در ایران، گفت: کاهش قیمت جهانی نفت خام، فرصت طلایی برای کشور به منظور جذب سرمایه گذار در دوران پسا تحریم است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون پتانسیل و ظرفیت قابل توجهی در صنایع نفت و گاز برای جذب سرمایه وجود دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل رکودی که در دیگر نقاط جهان ایجاد شده، فرصت جذب سرمایه در صنعت نفت کشور را افزایش داده است.

نگرانی برای فروش نفت نداریم

معاون وزیر نفت همچنین با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها تولید نفت خام ایران در مرحله اول ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد، اظهارداشت: برای صادرات این ۵۰۰ هزار بشکه برخی از مشتریان سنتی نفت ایران در اروپا و آسیا جز بازارهای هدف خواهند بود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران با یادآوری اینکه برای فروش و صادرات ۵۰۰ هزار بشکه افزایش تولید نفت خام در مرحله نخست مشکل بازاریابی وجود ندارد، بیان کرد: با این افزایش تولید و صادرات مرحله دوم افزایش تولید نفت ایران در دوران پساتحریم کلید خواهد خورد.

جهش قیمت نفت در راه است

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی افزایش قیمت نفت در بلند مدت را دارید؟ توضیح داد: قیمت نفت خام قطعا افزایش می یابد.

جوادی با اعلام اینکه پیش بینی افزایش قیمت جهانی نفت خام مبتنی بر چند نکته است بخشی از قیمت نفت اقتصادی است و رابطه مستقیم عرضه و تقاضا، بخشی از آن سیاسی است، گفت: سیاست گذارانی که این کار را مدیریت می کنند برمبنای مقاصد سیاسی عمل می کنند و بخشی مربوط به امنیت عرضه انرژی است، به طوری‌که اگر کشورهای تولید کننده دچار تلاطم های بیشتر شوند، ریسک تداوم تولید و توزیع نفت بیشتر می شود و به همان نسبت افزایش قیمت را خواهند داشت.

افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای ۷۰ تا ۸۰ دلار

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در یک روال اقتصادی معقول تصور می شود قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ میلادی متوسط قیمت هر بشکه نفت خام به ۷۰ تا ۸۰ دلار افزایش یابد.

معاون وزیر نفت همچنین در پاسخ به این پرسش آیا قیمت‌های فعلی نفت خام در بازار عادلانه است؟ اظهار داشت: عادلانه برمی گردد به اینکه شما در مقابل آن چه می گیرید و متفاوت است.

وی ادامه داد: در دنیای امروز اگر بحث قیمت تمام شده مد نظر باشد یک نوع باید نگاه کرد، اگر بحث جایگزینی با سایر انرژی ها باشد باید طور دیگر نگاه کرد و اگر قیمت تمام شده کالاهایی که وارد یا تولید می کنید، طور دیگر خواهد بود.

جوادی در پاسخ به پرسش دیگر که آیا از قیمت نفت بشکه‌ای ۷۰ تا ۸۰ دلار راضی خواهید بود؟ خاطرنشان کرد: نفت ۷۰ تا ۸۰ دلاری بهتر از قیمت‌های فعلی بوده و قطعا از افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای ۷۰ تا ۸۰ دلار باید راضی بود.