به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عباس نخعی ، با اشاره به طرح ارائه مجوز فروش سیگار به مراکز خاصی که برای این منظور، پیش‌بینی شده‌اند و ممانعت از فروش سیگار در دکه‌های روزنامه‌فروشی اظهار کرد: در حال حاضر سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه معاملات سیگار» با همکاری مرکز دخانیات وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شده است که در برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این سامانه فروش، تا خرده فروشی سیگار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

تنها صنوف «عطاران، سقط فروشان و سوپرمارکت‌داران» حق فروش سیگار را دارند

مدیرکل دفتر مقابله با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری افزود: با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده فعلاً سه صنف عطاران، سَقَط فروشان و سوپرمارکت داران، که از قبل مشخص شده بودند، مجوز فروش سیگار در سطح خرده فروشی را با شرایط خاصی دارند.

نخعی در خصوص زمان اجرایی شدن این طرح نیز گفت: در حال حاضر تمامی مراحل طراحی و راه‌اندازی این سامانه به اتمام رسیده است و ما منتظر صدور پروانه‌های فروش سیگار در سطح خرده فروشی هستیم که قرار است توسط وزارت بهداشت و مرکز دخانیات وزارت صنعت، صادر شود.

دو شرط اعطای مجوز فروش سیگار؛ فروش «نخی» و فروش سیگار به زیر ۱۸ سال ممنوع

وی در تشریح شرایط فروش سیگار توسط این سه صنف گفت: یکی از شرایط فروش در سطح خرده، فروش سیگار به افراد بالای ۱۸ سال است و فروش به افراد زیر ۱۸ سال کاملاً ممنوع بوده و به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

نخعی ادامه داد: علاوه بر این موضوع، ممنوع بودن فروش سیگار به صورت «نخی» نیز از دیگر شروط مورد نظر در این طرح است.

مدیرکل دفتر مقابله با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: ما معتقدیم اجرایی شدن این شروط بخش زیادی از تقاضای خرید سیگار را در بازار کاهش می‌دهد.

دکه‌های روزنامه باید از چرخه فروش سیگار خارج شوند

وی با بیان اینکه تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرایی شدن این طرح انجام شده است، گفت: با توجه به راه‌اندازی این سامانه، تمامی دکه‌های مطبوعاتی که اقدام به فروش سیگار می‌کنند باید از چرخه فروش سیگار خارج شوند و از این رو ما در حال مکاتبه با شهرداری هستیم تا نسبت به ساماندهی این دکه‌ها اقدام لازم را به عمل آورد.

نخعی خاطرنشان کرد: البته در مجوزهای ارائه شده به این دکه‌ها نیز دکه‌داران حق فروش سیگار را نداشته و علاوه بر آن، فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال نیز ممنوع بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز طراحی و چاپ این پروانه‌های مخصوص به اتمام رسیده و این پروانه‌ها تنها با این شرط به اعضای سه صنف مذکور واگذار می‌شوند که در وهله اول فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و در وهله دوم دارندگان این پروانه‌ها از فروش نخی سیگار خودداری کنند.

نخعی در پایان از اجرایی شدن این طرح در سراسر کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.