پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- «نادر قاضی پور» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در رابطه با وضعیت نابسامان خودروسازان داخلی نوشت:

متاسفانه در یک ماه اخیر شاهد آن بودیم که مردم(به عنوان خریداران و مشتریان اصلی خودروهای ایرانی) واکنشی منفی نسبت به خرید خودروهای صفر داخلی نشان دادند و در برابر اقدامات خودروسازان مقاومت کردند.

به نظر من مقصر اصلی در این ماجرا خودروسازان خودمان هستند که به درخواست مشتریان و وعده های خود عمل نکردند. آنها ضمن گران فروختن خودرو، به تعهدات خود در مورد گارانتی خودروها نیز توجهی نداشتند و در نتیجه نتوانستند اعتماد مشتریان را از دست دادند.

خودسازان داخلی از هر فرصتی برای افزایش قیمت تمام شده خود استفاده کردند و هر روز به یک بهانه ای، شاهد افزایش نرخ خودرو بودیم. در عین حال تغییر آن چنانی در کیفیت تولیدات داخلی و همچنین خدمات ارائه شده به مشتریان دیده نمی شود و همه این موضوعات به افزایش نارضایتی مردم ختم می شود.

خودسازان ما در زمانه التهابات ارزی و افزایش نرخ ارز به بهانه افزایش قیمت خرید مواد اولیه، نرخ خودرو را افزایش دادند اما پس از کاهش نرخ ارز و حتی تثبیت آن حاضر به کاهش قیمت تمام شده محصول نشدند و این مشکل بزرگ بدین جهت اشت که  خودرو سازان ما بد عادت شده اند. از آنجایی که مجلس و دولت همواره به بهانه تولید ملی و اشتغال کارگران ایرانی از آنها حمایت کرده اند، باعث شده که آقایان خودروساز تصور کنند که همواره مجلس و دولت باید پشتیبان بی کفایتی ها و بی لیاقتی های آنان باشند.

ما با محاسباتی که انجام داده ایم، مشخص کردیم که می توان 30 درصد از خودرو کاهش داد. حدود 8 تا 13 درصد از این 30 درصد به بی انضباطی های مالی مربوط می شود و علاوه بر این، عدم خرید مستقیم از قطعه ساز و چرخاندن بی مورد اجناس نیز به افزایش قیمت تمام شده خودرو می انجامد. خودروسازان سهام خود را با هشت برابر قیمت واقعی خریداری کرده اند و امروز نمی دانند که با آن چه کنند. مضاف بر اینکه خودروسازان به اموری چون بانکداری، زمین داری، باشگاه داری و... نیز مشغول هستند که همه این موارد پای قیمت خودرو خود را نشان می دهد.

طبیعی است که خودروساز با این همه دغدغه و حاشیه های بی موردی که برای خود ایجاد کرده است به فکر همه چیز جز کیفیت مطلوب و قیمت تمام شده مناسب باشد و در این میان، حقوق مردم است که هر روز پایمال می شود و باید فکری اساسی به حال آن کرد.

اگر این نواقص از صنعت خودرو سازی رفع شود، به طور طبیعی هم قیمت خودرو کاهش می یابد و هم کیفیت آن افزایش پیدا می کند.

خوشبختانه در کنار این کوتاهی های خودرو سازان، این بار مردم از خود مقاومت نشان دادند و همچنان بر صیانت از حقوق خود تاکید می کنند و به نظر من، این دعوا به سود مردم تمام می شود. ما ترکها مثالی داریم که می گوید در برابر سه چیز نمی توان مقاومت کرد: قدرت بازو، قدرت فکر و قدرت مردم. بنابر این خودرو سازان نیز باید تسلیم خواسته مردم شوند و تسلیم خواهند شد.

البته باید توجه داشت که هم اکنون فراکسیون کارگران به ریاست آقای محجوب به دنبال حمایت از اشتغال 100 هزار کارگر در خودروسازی و 100 هزار کارگر در خودرو سازی است و مسلما این کارگران افراد شریفی هستند و هیچ تقصیری در تعلل خودروسازان ندارند.

این 200 هزار نفر که با سرمایه و پول مردم اشتغال به کار دارند، افراد زحمت کشی می باشند که نباید اشتباهات صورت گرفته را متوجه آنها کرد. بلکه وزارت صنعت و معدن از یک طرف با واردات خودروهای بی کیفیت چینی و از طرف دیگر با ورود خودروهای لوکس آن چنانی به تولید ملی آسیب وارد می کند.

باید تاریخ تکرار شود و همانگونه که روزی اعراب آرزو داشتند تا با پارچه های ایرانی برای خود لباس بدوزند، باید آرزو کنند که ماشین های ایرانی نیز سوار شوند و نگذاریم تا آن بلایی که بر سر نساجی ایران آمد، بر سر خودرو سازی ما نیز فرود آید.

باید خودروسازهای داخلی فکری اساسی به حال این اوضاع کنند و با الگو قرار دادن رقبای خارجی خود به فکر تکریم واقعی مشتریان بوده و در برابر پولی که از خریداران دریافت می کنند، احساس تعهد کنند و در این صورت است که مردم نیز پاسخی مثبت به تولیدات ایرانی نشان داده و آن را به اجناس بی کیفیت چینی ترجیح می دهند.