به گزارش پارس ،  به نقل از رادیو گفتگو، اسد الله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به وضعیت رکود در اقتصاد گفت: اوضاع اقتصادی تقریبا نزدیک به بحران است ولی با مذاکراتی که انجام شده است و توافقاتی که صورت بگیرد، بحران را لمس نخواهیم کرد به ویژه در قسمت بانک و نفت.

برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" با موضوع بسته اقتصادی دولت برای خروج از رکود و با حضور شاه ویسی کارشناس مسائل اقتصادی، محمد حسین برخوردار مدیر عامل سازمان دخانیات، اسدالله عسگر اولادی فعال اقتصادی و محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

شاه ویسی کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: وقتی می خواهیم درباره اقتصاد ایران صحبت کنیم، در تحلیل نقطه ای و فرا نقطه ای آن باید یکسری از اتفاقات گذشته و یکسری از برآوردهای زمانی و تصمیمات آنی را در نظر بگیریم، تا ببینیم چه اتفاقاتی افتاده است که دولت یازدهم ضمن کنار گذاشتن دو سال آخر برنامه پنجم به این مرحله رسید که باید یک برنامه گاز انبری اتخاذ کند.

وی افزود: دولت کنفرانس ملی بزرگی را که در نوع خودش بی نظیر بود، برگزار و سعی کرد دیدگاه همه نخبگان را دریافت کند و در عین حال در دور دست ها به این مسئله هم نگاه بیاندازد که بعد از توافق برجام اتفاقات مثبت در متن اقتصاد ملی شکل خواهد گرفت.

وی به میراث دولت قبل اشاره کرد و بیان داشت: دولت یازدهم وارث میراثی بود که مهمترین ضعفش در عدم استفاده از زیرساخت های اقتصادی مانند درآمدهای نفتی و فرصت صادرات غیر نفتی بود. فرصتی که می شد با آن انقلاب اقتصادی از نظر اجرای سیاست های اصل 44 رقم زد و از همه مهمتر یک دوره پر سود افزایش نرخ اقتصادی مبتنی بر مستندات برنامه چهارم را رقم بزند.

وی با بیان اینکه اهداف برنامه های چهارم و پنجم رخ نداد، در بیان علت آن اظهار داشت: بخشی از این عدم تحقق اهداف به رویکردهای مدیریتی بر می گردد. بخشی از آن به عدم باور پذیری نخبگان اقتصادی در راهبردی کردن روابط دولت وقت بر می گردد.

شاه ویسی عنوان داشت: در یک دوره ای ایجابا و اجبارا و حتی اکراها سعی کرده ایم از درآمدهای نفتی چشم پوشی کنیم و این مدیریت شده نبوده است بلکه تغییر و تحولات بازار جهانی و عدم کشش بازار جهانی نسبت به کالای صادراتی ایران به دلیل تحریم ها، باعث شده بودند نسبت به درآمدهای نفتی خودمان چشم پوشی کنیم.

وی به افتتاح پروژه های نیمه کاره در کشور اشاره کرد و بیان داشت: دولت های نهم و دهم مدعی بود که تعداد زیادی پروژه نیمه کاره را دریافت کرده و اعلام کرد برای دولت های بعد پروژه نیمه کاره ای را نخواهد گذاشت، اما درآمد های آن زمان کاری کرد که دولت دهم نیز مجبور شد قریب به 95 هزار پروژه نیمه تمام در اختیار دولت بعدی قرار دهد.

وی به وعده های دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: با وجود وعده هایی که دولت داده بود، با تغییراتی که عموما با آن مواجه ایم، روبرو شدیم. ما شاهد یک رکود مزمن صرف نظر از ساختار اقتصادی مان هستیم که باعث سکوت تحرکی در دولت ها می شود، زیرا همه  منتظر هستند تصمیم گیرنده ها در دولت های بعدی چه تصمیماتی بگیرند.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان داشت: دلایل ذکر شده در کنار اتفاق مهم تغییر در رژیم ارزی کشور باعث شد که ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرد و در عین حال ارزش دارایی ها به شکل کاذب افزایش پیدا کرد و یک فرصت سفته بازی در بازار ما ایجابا ایجاد و در نهایت یک بی اعتمادی در کشور ایجاد شد.

برخوردار درباره اینکه چرا دولت مجبور به ارائه بسته اقتصادی شد، اظهار داشت: دولت مجبور بود که تورم را کنترل کند و وقتی تورم کنترل شود، به اجبار به سمت رکود می رویم. یعنی اقتصاد بیانگر عملیات اجرایی دولت ها و ملت ها است.

مدیر عامل سازمان دخانیات ادامه داد: زمانی که تورم خیلی بالا بود و تولید به صرفه نبود، صادرات نیز به همین ترتیب کاهش می یابد و آمار صادرات و واردات ما در شش ماهه اخیر کاهش پیدا کرده است و دولت به اجبار برای خروج از رکود این بسته را ارائه داد.

در ادامه اسدالله عسگر اولادی فعال اقتصادی با بیان اینکه اوضاع اقتصادی خوب نیست، تاکید کرد: به اعتقاد بنده این بسته اقتصادی، بسته کارساز و مطلوب نیست، زیرا به دلیل تعارفاتی که وجود دارد، اجرای آن ساده نیست.

وی تصریح کرد: اوضاع اقتصادی تقریبا نزدیک به بحران است، ولی با مذاکراتی که انجام شده است و توافقاتی که صورت بگیرد،  بحران را لمس نخواهیم کرد به ویژه در قسمت بانک و نفت.

وی با اشاره به رکود موجود گفت: ما آمدیم تورم را مهار کنیم ولی به رکود توجهی نکردیم و متوجه نبودیم که این رکود می تواند بحران زا باشد. باید به گونه عمل می کردیم که اگر تورم را تحمل می کردیم، بهتر از این بود که وارد یک رکود متداوم شویم.

عسگراولادی ادامه داد: دولت برای اینکه تورم را یک رقمی کند به مسئله رکود توجهی نکرد. وقتی کاری انجام نشود، معلوم است که تورمی هم وجود ندارد و این تورم صفر شدن که واقعی نیست، بلکه مردم را در منگنه گذاشتن است.

در ادامه محمد رضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نشست خاصی برای بسته اقتصادی دولت نداشته ایم، گفت: قاعدتا همکاری دولت و مجلس در زمینه اقتصادی را مناسب نمی دانیم زیرا هم در مجلس ظرفیت خوبی وجود دارد و هم در دولت توانمندی های اجرایی مشخصی دارند.

وی افزود: ما مدت های زیادی است که اعلام می کنیم، سیاست های کاهش تورم و عدم توجه به سیاست های رکودی مشکلات زیادی را برای اقتصاد ایجاد کرده است و کسی به این حرف ها توجه نمی کرد، تا اینکه چهار وزیر به رئیس جمهور نامه نوشتند.

برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" هر روز ساعت 14:30 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود.