به گزارش پارس، احمد لطفی نژاد در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اینکه آیا کارگران میادین میوه و تره بار تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند گفت:این کارگران به ۲صورت کار می کنند. شکل اول آن این است که برای کارفرمای مشخص و بارفروشی مشخص و دائم کار می‌کنند، به همین دلیل آن بار فروش بیمه آنها را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: تعداد دیگری به عنوان بارکش فعالیت دارند. حمل و نقل را در خود میدان به عنوان بارکش برعهده دارند. کارگرانی هستند که وسیله شخصی و گاری دارند و بار را از جلوی بار فروشی برمی‌دارند ودر داخل ماشین خریدار می‌گذارند. یعنی خود اشتغال هستند. به همین دلیل نه غرفه دار کارفرمای وی است نه خریدار.

لطفی نژاد اظهار داشت:حجم بار برای کارگر اهمیت دارد و به همان نسبت دستمزد دریافت می کند. از اتحادیه بارفروشان درخواست تهیه لیستی در این زمینه را داده ایم. بیمه ای که اینها انجام دهند،‌نباید به گونه ای باشد که کارگر توان پرداخت حق بیمه را نداشته باشد. بلکه باید به گونه ای باشد که کارگر بتواند پرداخت کند. از طرفی از حمایت های قانونی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه طرح بیمه سلامت این کارگران را تحت پوشش درمان قرار می‌دهد اما حقوق بازنشستگی ندارند افزود: اولین بار است که در کشور این موضوع مطرح می‌شود. با این کارگران صحبت کردیم. تا کنون در هیچ استانی این طرح اجرایی نشده است.

*دستور العمل بیمه قالیبافان نیازمند بازنگری است

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران درباره نحوه بیمه قالیبافان گفت:اینکه عده ای به اسم قالیباف از سهمیه بیمه این صنف استفاده می‌کنند باید مورد بازنگری قرار گیرد. اتحادیه فرش دستباف باید نظارت دقیق‌تردر شناسایی این افراد داشته باشد.

وی به ضرورت بازنگری در دستورالعمل بیمه قالیبافان اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی داشتن گواهینامه صلاحیت فنی از آموزش فنی و حرفه ای برای بیمه قالیبافان در همین رشته کفایت نمی‌کند. در تشکیلاتی که به عنوان اتحادیه یا انجمن قالیبافان فعالیت دارند، اتحادیه صنفی مربوط آنها باید راستی آزمایی کنند و از محل اشتغال آنها بازدید کنند و صحت و سقم این موضوع را بررسی کنند و آن فهرست را برای تداوم بیمه گری ارائه کند.

لطفی نژاد افزود: هر ۶ماه یکبار لیست راستی آزمایی باید به سازمان تأمین اجتماعی ارائه شود.

*سهم اشتغال استان تهران

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران درباره اینکه سهم استان تهران در اشتغال زایی چقدر است گفت:بیش از ۵۲ درصد گردش مالی کشور در استان تهران است، نزدیک به ۲.۵میلیون نفر کارگر در استان تهران کار می کنند. فرصت های شغلی به ویژه در بخش صنایع و خدمات بسیار زیاد است. طبیعی است که فرصت شغلی به اندازه ای است که مهاجرت را از استان های دیگر به سمت استان تهران ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: از این فرصت شغلی آنچه مربوط به استان تهران شده از ۲میلیون و ۷۴۰ هزار نفر به ۲ میلیون و ۹۰۰هزار نفر بیمه شدگان قطعی رسیده است. طبیعی است که این تعداد چون به فرصت بیمه شدگان قطعی اضافه شده اند، یعنی فرصت های شغلی جدیدی ایجاد شده و این موضوع بسیار طبیعی است که حدود ۲۰ تا۲۵ درصد اشتغال کشور را در استان تهران داریم که با نرم قبلی این موضوع سازگاری دارد.مشاغل ایجاد شده در زمینه های مختلف خدمات، صنعت و کشاورزی بوده است که سهم خدمات از سایرین بیشتر است.

*نقش مشاغل خانگی در کمک به تولید ملی

وی با اشاره به نقش مهم مشاغل خانگی در اشتغالزایی گفت: مشاغل خانگی از جمله حلقه‌هایی است که اگر ساماندهی و حمایت شود کمک بسزایی در تولیدات داخلی می‌کند. به همین دلیل به منظور رشد تولید ملی باید از این تولید کنندگان پشتیبانی شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با تأکید به اینکه از اهداف کلان توسعه مشاغل خانگی پشتوانه عظیم زنان و مردان ایرانی است ادامه داد: تولید کنندگان مشاغل خانگی می‌توانند یک فرد حقیقی یا یک موسسه یا یک شرکت باشند که هر خانه را با تولیدات خانگی و درایت و استواری به کارخانه‌ای تبدیل کنند.