به گزارش پارس به نقل از مهر، جواد میبدی با بیان اینکه هدف طرح تعادل‌بخشی به منظور برون رفت منابع آبی از چالش‌های موجود است، گفت: در اجرای این طرح ۱۵ پروژه در دست اجرا داریم که براساس مصوبه شورای عالی آب وزارت نیرو موظف شده به اتفاق وزارت کشاورزی این پروژه‌ها را اجرایی کند تا تعادل بخشی بین منابع آب زیرزمینی ایجاد شود.

مدیرکل نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر لزوم بسترسازی برای مشارکت فعال مردم در مدیریت و حفاظت از منابع آب اظهارداشت: یکی از پروژه‌های وزارت نیرو ایجاد تشکل‌های آب‌بران یا مدیریت مشارکتی است که بر اساس آن بایستی در هر دشتی یک یا دو تشکل ایجاد شود تا ضمن آموزش افرادی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند علاوه بر بهره‌برداری وظیفه حفاظت از منابع آب نیز به آنان سپرده شود.

وی از پروژه ایجاد «تشکل‌های آب‌بران» به عنوان یکی از پروژه‌های یاد شده نام برد و اضافه کرد: در سال‌های گذشته تمامی تصمیم‌گیری‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی در وزارت نیرو تهیه و برای اجرا به شرکت‌های آب منطقه‌ای ابلاغ می‌شد.

میبدی ادامه داد: این نحوه تفکر باعث شده بود، کشاورزان از تصمیماتی که پشت درهای بسته اتخاذ می‌شد مطلع نشوند و بنابراین تصمیمات در دشت‌ها به اجرا در نیاید و همین امر سبب ایجاد بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز شده و در نهایت باعث افت شدید سطح آب‌های زیر زمینی شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: این شرایط باعث شده که از مجموع ۶۰۹ محدوده مطالعاتی، ۳۴۵ دشت ممنوعه در کشور داشته باشیم. وی با بیان اینکه اگر ذینفعان (کسانی که مستقیم نفع می‌برند، مانند کشاورزان) و ذیمدخلان (کسانیکه غیرمستقیم منتفع هستند، مانند جهاد کشاورزی، استانداری و...) را در تصمیم‌گیری‌های خود مشارکت ندهیم، ‌این تصمیم‌ها عملیاتی نمی‌شوند اظهارداشت: با مشارکت کشاورزان، چنانچه قرار باشد چاه غیرمجازی مسدود شود، بهتر است این‌ کار از سوی کشاورزان انجام پذیرد و با متخلف نیز برخورد شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با بروز پدیده خشکسالی و کمبود بارش‌ها و افت سطح آب‌های زیرزمینی و کاهش میزان آب‌دهی چاه‌ها، به‌ جای کم کردن سطح زیرکشت به کف شکنی چاه‌ها روی آورده‌ایم گفت: با ایجاد این تشکل‌ها نیروهای مردمی وقتی از نزدیک در جریان بحران آبی قرار گیرند به جای کف‌شکنی چاه‌ها ترجیح خواهند داد از راه منطقی تری به تغییر سطح زیرکشت و استفاده از الگوهای کشت کم آب طلب روی آورند.