به گزارش پارس به نقل از ایسنا محمد شاهدی امروز (چهارشنبه) در حاشیه مراسم افتتاحیه سومین همایش علوم و صنایع غذایی (همایش ملی ارتقاء ایمنی و رونق صنعت غذایی) در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: این همایش با هدف ارائه مقالات اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تبادل نظر فکری و علمی بین متخصصان صنایع غذایی و ارتباط با صنایع برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم این همایش سلامت و کیفیت غذا است، افزود: اگر سلامت جامعه‌ای تحت کنترل نباشد و بیماری‌ها زیاد شود، گرفتاری‌های جامعه زیاد می‌شود و روند توسعه کشور عقب می‌افتد.

دبیر همایش علوم و صنایع غذایی با اعتقاد بر اینکه انسان سالم است و باید سالم بماند، خاطرنشان کرد: نباید اینگونه باشد که فردی بیمار شود و سپس به فکر درمان آن فرد باشیم.

شاهدی اضافه کرد: انسان‌ها برای سالم ماندن نیاز به هوای پاک، آب سالم، غذای سالم، محیط زیست سالم، و شرایط روحی و روانی سالم دارند و در این صورت است که بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، فشار خون، دیابت و ... کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه، افزایش انواع سرطان‌ها است، ادامه داد: در این راستا باید به غذای سالم توجه ویژه‌ای شود.

این عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه، غذا باید از مزرعه تا سفره کنترل شود، گفت: نباید از پساب‌ها و آب‌های آلوده برای تولید غذا استفاده شود، همچنین باید در تولید مواد غذایی از سموم مناسب استفاده شود.

شاهدی تصریح کرد: استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی باعث تجمع نیترات در میوه جات و سبزیجات می‌شود که نیترات زیاد درصورت ورود به سیستم گوارشی تبدیل به نتیروزامین می‌شود که عامل سرطان است.

وی با بیان اینکه در فرآوری محصولات غذایی نیز باید دقت لازم به کار گرفته شود، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه روغن‌های جامد و ترانس می‌توانند باعث مشکلات قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و عروقی شوند.

دبیر همایش علوم و صنایع غذایی اظهار کرد: به طور کلی اگر غذای سالم وجود داشته باشد، بخش مهمی از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد و سرمایه گذاری‌ها برای دارو و درمان کمتر مورد نیاز خواهد بود.