به گزارش پارس به نقل از مهر ، وصول مطالبات معوق شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها موضوعی است که وارد فازهای جدیدی شده است و هربار شرکت فرودگاه‌ها عرصه را بر ایرلاین‌های بدهکار تنگ تر می‌کند تا بتواند بدهی‌های چندساله خود را از آنها وصول کند.

در فاز اول شرکت فرودگاه‌ها اقدام به تعلل در باز کردن کانتر پرواز برخی ایرلاین کرد؛ بطوریکه زمان پرواز را چند دقیقه عقب انداخت. براین اساس کانتر پروازی که ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه باید باز می شد، در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه باز می‌شود و برخی مسئولان در پاسخ به چرایی این موضوع، اعلام کردند که ایرلاین‌ها مدت زیادی است که بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت نکرده‌اند.

در اقدام بعدی شرکت فرودگاه‌ها فرودگاه جایگزین که برای سوخت گیری برخی ایرلاین‌ها استفاده می‌شد، را تعطیل کرد. بنا به اعلام این ایرلاین‌ها فرودگاه سبزوار به عنوان فرودگاه آلترناتیو(جایگزین) پروازهای مشهد تعیین شده است به این معنا که هواپیما در صورت نقص فنی می‌تواند در این فرودگاه به زمین بنشیند.

همچنین برای سوخت رسانی هم از این فرودگاه استفاده می‌شود تا هواپیماهای کوچکتر که ظرفیت مخزن سوخت کمتری دارند در زمان برگشت، از این فرودگاه استفاده کنند و مجبور به حمل دو برابرسوخت از مبدا نباشند.

اما از مدتی پیش، شرکت فرودگاه‌های کشور اقدام به تعطیلی این فرودگاه کرده است تا به نوعی ایرلاین‌ها را تحت فشار بگذارد. با تعطیلی این فرودگاه، هواپیماها باید سوخت بیشتری را برای پرواز بازگشت به همراه داشته باشند که این موضوع مشکلاتی را برای وزن هواپیما به وجود می‌آورد، بنابراین هواپیما نمی‌تواند حمل بار بیشتری داشته باشد، چرا که سوخت بیشتری به همراه دارد.

در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی که بوئینگ MD و یا فوکر دارند، به دلیل اینکه این هواپیماها در دمای بالا، مجاز به حمل بار کمتری هستند و از طرفی مجبورند که سوخت رفت و برگشت را به همراه داشته باشند، با مشکل حمل بار مسافر روبرو شده‌اند. در واقع این هواپیماها نمی‌توانند بیش از یک وزن مشخص، بار حمل کنند، به همین دلیل به تازگی بار مسافران این هواپیماها به اجبار باید با هواپیمای دیگری به مقصد فرستاده شود.

اقدام جدید شرکت فرودگاه‌ها برای وصول مطالبات

اما اقدام جدیدی که شرکت فرودگاه ها بر علیه ایرلاین‌های بدهکار انجام داده این است که به این ایرلاین‌ها اجازه ورود کارکنان و قطعات مورد نیاز تعمیر هواپیما را به داخل محوطه فرودگاه‌های مهرآباد، اصفهان، شیراز و مشهد نمی‌دهد.

هرچند که شرکت فرودگاه‌ها حق دارد تا وصول مطالبات خود را انجام دهد اما اینکار در درجه اول به زیان مسافرانی خواهد بود که باید ساعت‌های طولانی را در فرودگاه‌ها به دلیل کمبود ناوگان، سپری کنند. در واقع وقتی یک ایرلاین نتواند به موقع هواپیمای خود را تعمیر کند این موضوع بر کارکرد کل ناوگان آن شرکت تاثیر گذار است و موجب کاهش خدمات‌دهی می‌شود.

براین اساس، بنا به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور بدهی ایرلاین‌ها به این شرکت به رقم ۶۵۰ میلیارد تومان رسیده است که این موضوع تاثیر زیادی بر خدمات دهی شرکت فرودگاه های کشور گذاشته است چراکه شرکت فرودگاه ها به صورت درآمد- هزینه اداره می‌شود و کمبود منابع مالی در اجرای وظایف این شرکت اختلال ایجاد می‌کند. اما صنعت حمل و نقل هوایی که این روزها با مشکلات زیادی دست به گریبان است و مسافران ساعت‌های زیادی را در فرودگاه در انتظار پرواز سپری می کنند، نیاز به راه حل‌های مناسب تری دارد.