به گزارش پارس به نقل از تسنیم به نقل از پایگاه خبری دی نشنال، بر اساس گزارش موسسه مشورتی کلاتونز، لغو تحریم های ایران می تواند موجب رشد به موقع بازار املاک در دوبی پس از کاهش حجم معاملات در طی ماه های اخیر شود.

در گزارشی که این موسسه از وضعیت بازار املاک امارات در سال 2015منتشر کرده، خاطر نشان شده است که اتباع ایرانی 12 درصد کل معاملات املاک منعقد شده در دوبی را در سال 2010 به خود اختصاص داده بودند. اما این رقم تا سه ماهه نخست امسال به 3 درصد کاهش یافته است.

فیصل دورانی، رئیس بخش تحقیقات موسسه کلاتونز گفت، اگر تحریم ها آنگونه که انتظار می رود در ژانویه یا فوریه سال آینده لغو شوند، شرکت های جهانی ای که قصد دارند وارد بازار این کشور شوند، به احتمال فراوان فروشگاه هایی در دوبی تاسیس خواهند کرد.

این گزارش می افزاید، مبادلات تجاری بین ایران و دوبی در سال گذشته به 62.4 میلیارد درهم رسید.

بر اساس برآوردهای دولت ایران، بخش نفت و گاز این کشور نیازمند 734 میلیارد درهم سرمایه گذاری در 5 سال آینده است. بخش هوایی نیز به 28 میلیارد درهم سرمایه گذاری نیاز دارد.

دورانی افزود: «ما تجار ایرانی ای را دیده ایم که در امارات بنگاه تجاری دارند و به دنبال فضای دفتری، فضای خرده فروشی یا فضای صنعتی بیشتری هستند... ما همچنین از مشتریان بانکیمان شنیده ایم که مشتریان ایرانی به دنبال وام هایی جهت توسعه سرمایه خود هستند.»

«انتظار ما این است که بخش زیادی از این سرمایه ها از سیستم بانکی امارات سرازیر شود و به افزایش سطح نقدینگی کمک کند. این موضوع به طور کلی تاثیری مثبت بر بازار املاک خواهد داشت.

وی اضافه کرد، شرکت هایی که به دنبال فضای اداری هستند همچنین فرصت های شغلی بیشتری ایجاد خواهند کرد و این به نوبه خود موجب افزایش تقاضا برای مسکن خواهد شد.

با این حال کلاتونر انتظار دارد که بازار دوبی در کوتاه مدت همچنان ضعیف باقی بماند. رقم اجاره ها در سال جاری حدود 3 درصد کاهش داشته و احتمالا تا پایان امسال 1.5 تا 2 درصد دیگر کاهش خواهد داشت.