به گزارش پارس ، رئیس کل گمرک ایران در این نشست خبری که صبح امروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی و با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: در پنج ماهه نخست امسال 17 هزار و 778 دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش 420 میلیون و 325 هزار دلار  وارد کشور شد در حالیکه در همین مدت زمان و در سال گذشته تعداد خودروهای سواری وارد شده به کشور 55 هزار و 656 دستگاه و ارزش دلاری آن نیز برابر با 747 میلیون و 307 هزار دستگاه بود.

رییس کل گمرک کشور در ادامه گفت: در پنج ماهه نخست امسال شاهد کاهش 48 درصدی وزن خودورهای وارداتی و همچنین کاهش 43 درصدی ارزش دلاری این دسته از کالاها به کشور بوده ایم.

کرباسیان در خصوص اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با واردات غیر رسمی کالا به کشور گفت: یکی از عواملی که واردات کالا به شکل غیر رسمی به کشور را جذاب می کند معطلی های اداری است و ما در گمرک تمام تلاشمان این بوده که تا حد ممکن این گونه معطلی ها را کاهش دهیم.

وی افزود: وقتی قرار باشد یک وارد کننده برای واردات کالای مورد نظر انواع و اقسام مجوزها را بگیرد و 22 نوع عوارض هم بپردازد حتما شش ماه باید برای ترخیص کالای خود معطل شود در حالیکه تمام تلاش ما برداشتن انواع موانع و مجوزهای بی مورد و در نهایت تسهیل و تسریع واردات و صادرات به کشور است.

وی از کاهش قابل توجه قاچاق در کشور خبر داده و گفت:  در تلاش هستیم با ایجاد ارتباط آنلاین با مناطق آزاد کشور امکان هماهنگی و کار مشترک در این زمینه را توسعه دهیم.

کرباسیان در ادامه گفت: در زمینه قاچاق گوشی های تلفن همراه نیز طرحی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارائه شده است که با همکاری مشترک گمرک و اپراتورهای فعال تلفن همراه در کشور و سایر دستگاهها و سازمانهای زیربط می توان با مشکل قاچاق گوشی های تلفن همراه به داخل کشور مقابله کرد.

رئیس کل گمرک همچنین از درآمد 4300 میلیارد تومانی گمرک در پنج ماهه نخست سالجاری خبر داد و افزود: در زمینه درآمد ها گمرکی مقداری کاهش داشتیم که با توجه به کاهش 19 درصدی واردات به کشور طی پنج ماهه نخست امسال کاهش درآمد منطقی به نظر می رسد هر چند درصد کاهش درآمدها کمتر  از درصد کاهش واردات به کشور بوده است .