پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمدجوادرنجبر- ذی القعده که از راه می رسد، حال و هوای حج تمتع، دل‌های عاشقان سرزمین وحی را نوازش می دهد و همه این عاشقان افسوس و غبطه به حال زائرانی می خورند که قرار است امسال فرصت بی نظیر تنفس در شهر معطر پیامبر(ص) و حضور عبادی و شوق آور در مکه معظمه و خانه خدا را تجربه کنند. 

در موسم حج همه دل های بیدار آرزوی پا گذاشتن در صحرای عرفات، منی، مشعر، مزدلفه و ... را دارند. آرزوی جا پای قائم آل محمد(عج) گذاشتن را دارند و حال این که امسال تنها 64 هزار زائر ایرانی توفیق درک این فرصت را دارند. حضرت آقا شنبه گذشته در دیدار دست اندرکاران و کارگزاران حج و سفرهای عتبات، زیارت خانه خدا و مناسک حج را، فرصتی بی نظیر برای تطهیر روح، نزدیکی به پروردگار و فراهم کردن توشه تمامی عمر دانستند و خطاب به زائران خانه خدا افزودند: تک تک اعمال حج را قدر بدانید و روح و جانتان را در سرچشمه این نعمت بزرگ، پاکیزه و سیراب کنید. ایشان برای چندمین بار امسال نیز تاکید کردند که "مبادا حجاج محترم فرصت بی نظیر تنفس در شهر معطر پیامبر(ص) و حضور عبادی و شوق آور در مکه معظمه و خانه خدا را با کار بسیار غلط گشت و گذار در بازار و خرید کالا از دست بدهند و حسرت استفاده نکردن کامل از فرصت بی نظیر و نشاط آور حضور در مسجدالحرام و مسجدالنبی را برای همه عمر بر دل خود بگذارند."

 رهبر معظم انقلاب 11 مهرماه سال 1390 نیز در دیدار کارگزاران حج فرمودند: " من با سوغاتی خریدن مخالف نیستم، اما با این بازارگردی ها چرا؛ خیلی بد است. یک عده ای عطش بازارگردی دارند؛ اینها ملت شما را، مردم شما را سبک می کند؛ حیف است. می روند یک جنس هایی را می خرند، غالباً هم جنس های بی کیفیت از کشورهای دوردستِ سودجو که با همان کمپانی های داخل آن کشور میزبان بندوبست دارند. برای حجاج جنس بدلی و بی کیفیت درست می کنند می آورند توی این بازارها می ریزند، شما هم می روید این ارز خودتان را و عِرض خودتان را می ریزید برای اینکه این کالاهای بی کیفیت را خریداری کنید. امروز در کشور ما خوشبختانه کالاهای داخلی با کیفیت خوب، متنوع، زیبا، ساخته شده دست کارگر ایرانی - برادر خودتان - فراوان است. بعضی ها قبل از اینکه سفر مکه بروند، سوغاتی های سفر را در اینجا می خرند - کار خوبی است - نگه می دارند؛ بعد که برگشتند، همانهایی را که در بازار شهر خودشان تهیه کرده اند، به عنوان سوغاتی می دهند. هدیه سفر است دیگر، خوب است. این کار، خیلی کار خوبی است."

واقعیت این است که متاسفانه چه در موسم عمره و چه در موسم حج شاهدیم که برخی زائران ایرانی به جای استفاده کامل از فرصت ناب زیارت سرزمین وحی که شاید برای بعضی اولین و آخرین بار باشد، وقت خود را در بازارهای مکه و مدینه آن هم به خرید کالاهای اکثرا بی کیفیت چینی یا کالاهایی که قیمت آن در کشورمان کمتر از عربستان است، به بطالت می گذرانند و ثواب هایی را که به راحتی می توانند توشه سفر آخرت خود کنند، مثل آب خوردن از دست می دهند. متاسفانه مواردی دیده شده که زائران ایرانی در هنگام تعطیلی فروشگاه های مکه و مدینه برای اقامه نماز اول وقت، نه تنها برای انجام فریضه عبادی نماز در مساجد حاضر نشده اند، بلکه پشت در منتظر مانده اند تا فروشگاه دوباره باز شود و خرید خود را ادامه دهند! و این در حالی است که اجناس با کیفیت تر و با قیمت های مناسب در داخل کشور تولید می شود.

بعضی معتقدند که باید از سفر حج برای اقوام و خویشان و دوستان سوغاتی آورد و قطعا امری پسندیده است؛ اما چه سوغاتی بهتر از دعا و طواف و نماز برای دوستان و آشنایان و اقوام و آنهایی که دوستشان دارید و به شما التماس دعا گفته اند. حداکثر می توان تسبیحی برای یادبود برای این افراد تهیه کرد و علاوه بر این که ارز از کشور خارج نشود، فرصت گران بهای حضور در سرزمین وحی که شاید برای زائری، اولین و آخرین بار باشد، هدر نرود و صرف "گشت و گذار در بازار و خرید کالا" نشود. چه خوب است 64 هزار زائر ایرانی حج تمتع امسال کمپین "نه به گشت و گذار در بازار و خرید کالا" راه بیندازند تا فرصتی طلایی در زیارت خانه خدا، مسجدالنبی و قبور ائمه مظلوم بقیع را از دست ندهند و یک عمر حسرت آن را نخورند.