به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیماوجود عوامل بنیادی کاهشی از جمله افزایش بیش از حد عرضه نفت به بازارهای جهانی، کاهش تقاضا برای نفت از یکسو و عملکرد اقتصادی نه چندان خوب چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان و دومین مصرف کننده نفت درجهان که زمینه ساز کاهش تقاضا برای نفت در این گونه اقتصادهاست،باعث شد بهای نفت پایه اروپا، برنت، در معاملات روز دوشنبه کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مرجع و پایه برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه اکتبر با یک دلار و 67 سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 43 دلار و 79 سنت رسید. بهای این شاخص نفتی در معاملات امروز حتی به 43 دلار و 28 سنت نیز رسید که کمترین قیمت از اواسط ماه مارس سال 2009 تاکنون بوده است. 

کارشناسان و تحلیلگران بانک کومرتسبانک در این باره می گویند به طور کلی از ماه مارس سال 2009 تاکنون برای نخستین بار است که قیمت هر بشکه نفت خام برنت کمتر از 45 دلار خرید و فروش می شود. قیمت شاخص نفت نیویورک نیز در معاملات الکترونیکی به زیر 40 دلار در هر بشکه رسید.

رسیدن بهای نفت به این قیمت نشان می دهد فعلا پایانی برای متوقف شدن روند کاهش قیمت نفت در بازار جهانی متصور نیست. چون عوامل بنیادی کاهشی از جمله فراوانی عرضه نفت به بازار و کاهش تقاضا برای نفت همچنان بر بازار حکمفرماست. بی جهت نیست که بهای نفت از هشت هفته پیش تاکنون روند کاهشی خود را ادامه می دهد.

شاخص تولیدات کارخانه ای در چین آنچنان کاهش یافته است که از شش سال پیش تاکنون سابقه نداشته است. از همین رو کارشناسان پیش بینی می کنند چین امسال به رشد اقتصادی، هفت درصدی که برای خود تعیین کرده است نخواهد رسید. 

از سو دیگر ،در مواجهه با راهبرد سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که برای حفظ سهم بازار خود همچنان بیشتر از سهمیه تعیین شده، نفت صادر می کند و و افزایش تولید نفت رستی (نفت شیل) که با وجود پر هزینه بودن همچنان ادامه دارد، چشم انداز قیمت ها برای نفت شاخص برنت و وست تگزاس اینترمیدییت تیره و تار است.