به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سمیع‌الله حسینی‌مکارم عصر امروز در مراسم تودیع سرپرست سابق و مدیرکل جدید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه استان لرستان از لحاظ تاریخی و تمدن انسانی ویژگی‌های منحصر به‌ فردی دارد، اظهار داشت: باستان شناسان معتقدند که اولین جایی که بشر در این منطقه قدم بر زمین نهاده است همین سرزمین کنونی لرستان است.

وی افزود: آثار فراوانی در ارتباط با تمدن شهرنشینی در هفت هزار سال پیش وزندگیماقبل تاریخ در لرستان کشف‌شده که این استان را به یکی از استان‌های غنی درزمینهٔ مسائل و جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده است.

حسینی مکارم با بین اینکه وجود این آثار تاریخی و طبیعت بکر و مثال‌زدنی لرستان این استان را از سایر استان‌های کشور متمایز می‌کند، بیان کرد: متأسفانه باوجود چنین ظرفیت‌های عظیمی در استان همچنان شاهد آمار بالای بیکاری در این استان هستیم که این نشان از عدم استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها برای ایجاد مشاغل جدید دارد.

وی تصریح کرد: امروز لرستان نیازمند یک اراده قوی در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای حفظ میراث ارزشمند تاریخی و استفاده صحیح از این آثار بری جذب گردشگر و ایجاد اشتغال است.

معاون میراث فرهنگی کشور از وجود بیش از 200 تپه تاریخی در اطراف رودخانه سیمره خبر داد و گفت: این تمدن ارزشمند و تاریخی یادگار نیکان و گذشتگان ما و نیازمند حراست و توجه مردم لرستان است.

وی با اشاره به اینکه دو بند از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مربوط به حوزه میراث فرهنگی است، گفت: حفظ میراث تاریخی و توسعه صنایع‌دستی و گردشگری مهم‌ترین دستورات مقام عظمای ولایت به این سازمان است که باید توسط تمام کارکنان و مدیران این سازمان پیگیری شود.

حسینی مکارم خاطرنشان کرد: از یک میلیارد 100 میلیون مسافرت خارجی و 1400 میلیارد دلار درآمد گردشگری جهان تنها هفت و نیم میلیارد دلار سهم کشور ماست.

وی افزود:این در حالی است که 32 هزار اثر ثبت‌شده تاریخی در ایران وجود دارد که نشان می‌دهد توانایی ایران درزمینهٔ جذب گردشگر و کسب درآمد از این طریق بسیار بیشتر از این میزان می‌تواند باشد.

معاون میراث فرهنگی کشور بابیان اینکه برنامه‌های خوبی برای حوزه گردشگری پس از لغو تحریم‌ها داریم، بیان کرد: پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران،اکنون ایران به‌عنوان یک کشور متمدن در جهان مطرح‌شده و این فرصت مناسبی است که ضمن از بین بردن تبلیغات منفی علیه ملت ایران در جهان چهره واقعی و متمدن ملت ایران را به جهان بشناسانیم.

وی گفت: امنیت، آرامش و رشد علمی و فناوری امروز ایران سبب شده تا ایران حتی به یکی از کشورهای توریستی درزمینهٔ گردشگری سلامت باشد و بسیاری از مردم کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای درمان به کشورمان سفر کنند.

حسینی مکارم استان لرستان را از نظر وجود منابع غنی گردشگری یکی از کشورهای مقصد گردشگری در کشور خواند و اظهار داشت: با یک برنامه‌ریزی و همکاری دقیق می‌توان به گردشگری طبیعی،تاریخی و عشایری این منطقه جان بخشید.

وی از پنج هزار نیروی فعال در حوزه صنایع‌دستی در لرستان خبر داد و گفت: در صورت توسعه صنعت گردشگری در لرستان هم‌کسب و کار این افراد رونق می‌یابد و هم فرصت‌های شغلی جدید ایجاد می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد در صورت کمک و مساعدت بخش خصوصی و همکاری دستگاه‌های استانی آینده روشنی در انتظار گردشگری لرستان است.