به گزارش پارس به نقل از ایسنا، کارخانه‌های لبنی تیر ماه سال گذشته از سوی ستاد تنظیم بازار موظف به خرید هر کیلوگرم شیر خام از دامداران به قیمت ۱۴۴۰ تومان شدند و بر این اساس می‌توانستند تا ۱۵ درصد قیمت محصولاتشان را افزایش دهند اما آن‌ها نه تنها تغییر نرخی در خرید شیر خام از دامداران اعمال نکردند، بلکه قیمت محصولات‌شان را تا پایان پارسال ۱۵ درصد و در برخی برندها و محصولات تا ۵۰ درصد افزایش دادند.

البته لبنیاتی‌ها امسال هم با وجود حضور بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای اعمال نرخ ۱۴۴۰ تومانی شیرخام که یکسال از تصویب آن گذشته بود، تن به اجرای قانون ندادند، چراکه رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در این باره اعلام کرد که دولت در مصوبه‌ای با استقرار بازرسان در کارخانه‌های لبنی، صاحبان این صنایع را مجبور به خرید شیر خام از دامداران به قیمت کیلویی ۱۴۴۰ تومان کرده‌اند اما صنایع لبنی نمی‌توانند این مصوبه را اجرا کنند.

در این شرایط کارخانه‌های لبنی هم به رغم انصراف از افزایش قیمت لبنیات به دلیل آنچه نبود کشش در بازار و حمایت از مصرف کنندگان اعلام کردند، قیمت محصولاتشان را بی صدا و بدون داشتن مجوز افزایش دادند.

اما این افزایش قیمت دقیقا پس از استقرار بازرسان سازمان حمایت در کارخانه‌های لبنی برای اعمال نرخ ۱۴۴۰ تومانی خرید شیر خام از دامداران صورت گرفت.

چراکه طبق مصوبه دولت، کارخانه‌های لبنی از پارسال موظف بودند هر کیلوگرم شیر خام با بار میکروبی زیر یک میلیون و ۳.۲ درصد چربی را ۱۴۴۰ تومان بخرند در حالیکه تاکنون این قیمت اعمال نمی شد و شیر خام با این مشخصات حدود۱۲۵۰ تومان خریداری می‌شد.

بر این اساس در پایان اولین هفته مرداد‌ماه مجددا ستاد هدفمندی یارانه‌ها مصوبه سال گذشته خود را که اجرایی نشده بود با اضافه کردن جزئیات و تبصره‌ ابلاغ کرد تا بتواند این قیمت را برای شیر خام اعمال کند.

براساس این مصوبه شیر خام خریداری شده توسط کارخانه‌های لبنی براساس میزان بار میکروبی قیمت‌گذاری شده و با وجود تاکید بر انجام شدن تمامی تست‌های کیفی مطابق با استاندارد ملی کشور، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان موظف به پایش، پیگیری و نظارت بر اجرای این قیمت‌ها از سوی کارخانه‌های لبنی شده است.

در این مصوبه قیمت هر کیلوگرم شیر خام اینگونه تعیین شده است که شیرخام با بار میکروبی کمتر از ۱۰۰ هزار معادل ۱۴۴۰ تومان، شیرخام با بار میکروبی ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار معادل۱۴۲۰ تومان، شیر خام با بار میکروبی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون معادل ۱۳۸۰ تومان و شیر خام با بارمیکروبی یک میلیون معادل۱۳۲۰ تومان از دامداران خریداری شود.

چربی تعیین شده شیرخام در این مصوبه ۳.۲ درصد تعیین شده و در بند دوم مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها آمده است که به ازای هر یک دهم درصد افزایش یا کاهش درصد چربی ۱۲ تومان به قیمت‌های فوق اضافه یا کم می‌شود.