به گزارش پارس به نقل از فارس، استاندار گیلان عصر امروز در جریان برداشت رقم برنج «گیلانه» در یک هزار متر مربع از شالیزار علی‌اکبر شکوفه در روستای آبکنار این شهرستان اظهار کرد: امسال برای نخستین بار رقم برنج «گیلانه» برداشته شده است.

وی به موفقیت پشت سر گذاشتن خشکسالی در گیلان اشاره کرد و افزود: واردکنندگان برنج دیگر بهانه‌ای برای سوء استفاده از وضعیت موجود را ندارند.

نجفی با بیان اینکه شاهد افزایش دمای هوا در گیلان هستیم، تصریح کرد: گرمای هوا در افزایش محصولات کشاورزی تاثیر خوبی داشته است.

استاندار گیلان به مشکل کم آبی در بخش کشاورزی گیلان اشاره کرد و گفت:  امسال با وجود کم آبی توانستیم برداشت خوبی در محصولات برنج، زیتون، چای و گل گاوزبان داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در جریان برداشت برنج مذکور گفت: امسال مدیریت مصرف آب در شالیزارها اعمال شده است.

علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به اینکه شالیکاران کم آبی را در سال گذشته تجربه کردند، خاطرنشان کرد: سال 93 پیش‌بینی شده بود 30 هزار هکتار از شالیزارها بدون کشت بماند اما با افزایش پنج تا 10 درصدی مواجه شدیم.

این مسئول از برداشت برنج در نقاط مختلف استان خبر داد و اظهار کرد: امروز آخرین آبگذاری کانال‌های کشاورزی گیلان آغاز شده است.

وی به برداشت یک‌میلیون و 160 هزار تن شلتوک برنج از شالیزارهای گیلان در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: سال 93 برای نخستین بار خرید توافقی برنج را داشتیم و 2 هزار و 350 تن برنج با اختصاص 14 میلیارد تومان اعتبار از شالیکاران خریداری شده است.

شعبان‌نژاد با اشاره به وجود 238 هزار هکتار شالیزار در گیلان، تصریح کرد: 170 هزار هکتار از شالیزارها قابلیت تجهیز و نوسازی را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تغییر الگوی کشت در مناطق کوهستانی استان خبر داد و افزود: امسال 15 هزار هکتار از اراضی اشکورات به کشت گندم اختصاص داده شده است.