به گزارش پارس، این روزها تشدید مشکلات داخلی تولید و عدم حمایت دولت از واحدهای تولیدی باعث شده تا بسیاری از واحدها کمتر از ظرفیت خود به فعالیت پرداخته و حجم تولید خود را کاهش دهند. کنار این موضوع تعدادی از واحدهای تولیدی هم تعطیل و تعدادی هم با تعدیل نیرو مواجه شده‌اند.

این گونه اتفاقات در حالی مشاهده می‌شود که دولت وعده‌های بسیاری را در تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی مطرح کرده بود و حتی در قالب بسته‌هایی از حمایت‌های ویژه خود از تولیدکنندگان کشور خبر داده بود. اما با گذشت زمان این سخنان برای تولیدکنندگان همچنان در حد شعار بوده و در عمل با اقدام جدی روبه‌رو نشدند.

برای نمونه اخیراً شنیده شده یکی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در تیرماه امسال به‌دلیل بروز برخی از مشکلات داخلی اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده است. در همین راستا خبرگزاری تسنیم برای بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی در سلسله گزارشات "پای حرف مردم" راهی بازار امین‌حضور تهران شده و پای صحبت فروشندگانی نشسته است که از این موضوع مستثنی نبوده و مدتهاست که با رکود کسب و کار دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این گزارش بازار هدف فروشندگانی هستند که دل پری از بازار راکد لوازم خانگی دارند و کسب و کار جای خود را به بازی‌های کامپیوتری آنها داده است. به‌طور حتم کم‌رونقی بازار خرید و فروش لوازم خانگی به دخل و خرج این افراد ارتباط نزدیکی دارد و این شرایط بیکاری کارگران این صنعت را به وجود خواهد آورد. زیرا فروش محصول فقط به‌نفع فروشندگان نیست بلکه تولیدکنندگان اگر ببینند هر روز با ضرر روبه‌رو می شوند، ترجیح می‌دهند از هزینه‌های اضافه بکاهند که این همان مصداق دور تازه رکود و اخراج کارگران در بازار کار است.

در ادامه گفت‌وگو را با تعدادی از فروشندگان لوازم خانگی بخوانید:

از همان بدو ورود به سه‌راه امین‌حضور رکود بازار خرید و فروش لوازم خانگی به‌خوبی مشهود است، عمده فروشندگان یا بیرون از مغازه مشغول گفت‌وگو با هم هستند یا در داخل مغازه با بازی‌های کامپیوتری زمان را می‌گذرانند. برخی دیگر خود را با تمیز کردن مغازه سرگرم کرده‌اند.

یکی از این فروشندگان که دل پری از کسادی بازار دارد با اشاره به اینکه رکود ۳ سال اخیر بازار لوازم خانگی بی‌سابقه بوده است به خبرنگار تسنیم می‌گوید: در شرایط فعلی مردم در یک خلسه قرار دارند، البته از ۵ ماه پیش رکود بازار خرید و فروش لوازم خانگی بیشتر شده است زیرا مردم هنوز در انتظار کاهش قیمت هستند که به‌نظر من به هیچ عنوان محقق نخواهد شد.

* انتظار مردم از کاهش قیمت کالاها بی‌معنی است

این فروشنده با بیان اینکه امروز فقط کسانی که مجبور هستند اقدام به خرید لوازم خانگی می‌کنند، افزود: زوج‌های جوان که می‌خواهند به خانه بخت بروند مایحتاج خود را از بازار خریداری می‌کنند اما کسانی که مجبور به خرید لوازم خانگی نباشند اصلاً خریدی انجام نمی‌دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مردم در بلاتکلیفی قرار دارند، گفت: از نظر من انتظار مردم در کاهش قیمت کالاها بی‌فایده است، زیرا دولت چندین بار اعلام کرده که دلار به زیر سه‌هزار تومان نخواهد رسید در نتیجه نباید در آینده ما توقع کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم.

رحیمی اضافه کرد: در شرایط فعلی ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت کالاها ارتباط نزدیکی با قیمت دلار دارد، البته ۳۰ درصد قیمت‌ها نیز به اقدامات تولیدکنندگان در بازار بستگی دارد.

* بازار لوازم خانگی ایران در انحصار شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ

فروشنده دیگری که سابقه فعالیت ۳۰ساله در بازار لوازم خانگی دارد در همین ارتباط به تسنیم می‌گوید: متأسفانه امروز کل بازار ایران در انحصار دو شرکت ال‌جی و سامسونگ قرار دارد. این دو شرکت تمام نوسانات قیمت و اتفاقات بازار را رصد کرده و به فعالیت می‌پردازد، در این شرایط جایی برای تولیدکننده داخلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد لوازم خانگی‌های موجود در بازار از محصولات این دو شرکت است، افزود: تولیدکنندگان ایرانی در برخی از کالاها مانند آب‌گرمکن و اجاق گاز محصولات باکیفیتی را تولید می‌کنند اما در مجموع کل بازار لوازم خانگی در سیطره کالاهای وارداتی قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود تا تولیدکننده داخلی در معرفی برند و فروش محصولات خود موفقیتی در بازار نداشته باشد.

قاسمی با بیان اینکه در شرایط فعلی ۱۷۰ واحد تولیدی اجاق گاز در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: میان این واحدهای تولیدی فقط تعداد اندکی به تولید محصول باکیفیت می‌پردازند و مابقی با زیرپله‌ای عمل کردن تولید داخلی را زیر سؤال می‌برند که به نظر می‌رسد باید در آینده برای حفظ تولید ملی مانع فعالیت این افراد شد.

* شرکت‌های خارجی حق ندارند از نیروی کار ارزان کشور به‌نفع خود استفاده کنند

فروشنده دیگری که در حوزه فروش محصولات وارداتی به فعالیت می‌پردازد، افزایش تعرفه واردات کالاهای کره‌ای به کشور را تنها راه علاج جلوگیری از واردات محصولات این کشور ندانست و گفت: براساس سیاست جدید مسئولین کالاهای کره‌ای باید با پرداخت ۸۰ درصد تعرفه وارد کشور شوند، این درحالی است که شرکت‌های واردکننده برای عدم پرداخت این تعرفه کالاها را به‌صورت سی‌کی‌دی و با تعرفه ۸درصدی وارد کشور می‌کنند.

وی اضافه کرد: نکته قابل اهمیت این است که در فروشگاه‌ها محصولاتی که با تعرفه ۸۰درصدی وارد کشور شده‌اند با آنهایی که به‌صورت سی‌کی‌دی وارد شده‌اند قیمت‌های یکسان دارند. این درحالی است که باید قیمت کالاهای سی‌کی‌دی که تعرفه ۸درصدی را پرداخت می‌کنند نسبت به کالاهای دیگر قیمت کمتری داشته باشند.

قاسمی در ادامه با انتقاد از اینکه شرکت‌های خارجی حق ندارند از نیروی کار ارزان کشور استفاده کرده و محصولات خود را با بیشترین سود در بازار به فروش برسانند، گفت: بازار امروز در سیطره آنها قرار دارد، حتی مالیات کمتری نیز پرداخت می‌کنند که این موضوع به‌ضرر تولیدکننده داخلی است.

* ضرر و زیان بازار فقط عاید کسبه شده و خارجی سود می‌برد

در ادامه صحبت‌های این فرد فروشنده‌ دیگری که خود را محمدی معرفی می‌کند با ابراز اینکه این روزها بازار لوازم خانگی در کما به سر می‌برد به خبرنگار می‌گوید: از دی ماه سال گذشته رکود در بازار بیشتر شده است و فروشندگان محصولات خود را با حداقل سود به خریداران اندک می‌فروشند.

وی با اعلام اینکه بعد از توافقات هسته‌ای انتظار رونق در بازار به وجود آمده بود، تصریح کرد: هنوز که اتفاقی در بازار رخ نداده اما به نظر می‌رسد در آینده با اجرایی شدن توافقات بین المللی شرکت‌های مطرح وارد بازار ایران شده و بازار از دست کالاهای چینی بی‌کیفیت راحت شود.

این فروشنده با تأکید بر اینکه خط قرمز دو شرکت ال‌جی و سامسونگ سود ۲۳۰درصدی است، گفت: اگر بازار در مقطعی با رکود زیادی همراه شود آنان عدم سوددهی را بهانه کرده و اقدام به فروش محصولات خود نمی‌کنند. البته کنار این موضوع برای خالی شدن انبارهای خود و مدیریت قیمت‌ها در برخی از مقاطع با همکاری دلال‌ها محصولات خود را کمتر از قیمت کارخانه هم به فروش می‌رسانند، ولی باید تأکید کنم در این فروش نیز‌ آنان به حداقل سود خود دست پیدا می‌کنند و این کسبه هستند که باید ضرر و زیان‌ کسادی بازار را پرداخت نمایند.

محمدی با بیان اینکه اقدامات این دو شرکت در سطح بازار در حالی انجام می‌شود که حداقل سود برای کسبه سه درصد شده است، گفت: پیش از این میزان سوددهی ما از بازار ۷ درصد بود که این رقم به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌ها نمی‌شد.

* دخل و خرج کسبه با هم هماهنگ نیست، چگونه مالیات‌های سنگین پرداخت کنیم؟

نوری دیگر فروشنده لوازم خانگی با انتقاد از عملکرد سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از کسبه لوازم خانگی، افزود: به ما گفتند صندوق نصب کنید تا جزئیات خرید و فروش مغازه‌ها در آن درج شود اما بعد از مشقت بسیار متوجه شدیم که سازمان هیچ توجهی به ضرر و زیان کسبه نمی‌کند و فقط کسب درآمد خود را معیار اخذ مالیات قرار داده است.

وی اضافه کرد: این موضوع مشکلات متعددی را برای ما به وجود آورده است که باید در این رابطه دولت تصمیم مناسبی را برای حمایت از تولیدکنندگان اتخاذ کند، چرا که اکثر فروشندگان لوازم خانگی خود به‌نوعی نمایندگی تولیدکنندگان بوده و نمی‌توانند مالیات‌های سنگین را در شرایط رکود بازار پرداخت کنند.

این فروشنده لوازم خانگی حضور برندهای خارجی در بازار را یکی از آسیب‌های جدی به تولیدکننده داخلی دانست و گفت: متأسفانه مردم ما غریب‌پسند هستند و هرکجا که برند خارجی باشد آن را به تولید داخلی ترجیح می‌دهند، به‌نظر من راه علاج این موضوع همکاری با شرکت‌های مطرح خارجی و معرفی تولید داخلی کنار فروش محصولات خارجی آن هم در مقاطع کوتاه‌مدت است.

وی تصریح کرد: تولیدکننده داخلی باید بعد از معرفی محصول خود به‌صورت مستقل در بازار برندسازی کرده و اطمینان مصرف کننده را به وجود آورد، حتی می‌توان علاوه بر همکاری با شرکت‌های خارجی برندهای جدیدی را تعریف و تحت لیسانس شرکت‌های مطرح در بازار به فروش برسانند.

* تولیدکنندگان داخلی به‌جای کسب سود به‌دنبال برندسازی باشند

نوری با انتقاد از "متأسفانه ما به‌جای برندسازی بیشتر به‌دنبال سود هستیم" اظهار داشت: ۵ سال گذشته بود که یک مهندس جوان با حضور در بازار لوازم خانگی به تولید ماشین‌های ظرفشویی با کیفیتی حتی بهتر از برند بوش پرداخت، اما متأسفانه عدم حمایت‌های دولتی باعث شد تا این تولیدکننده در آینده نتواند در بازار حضور داشته باشد.

وی به‌روزرسانی محصول داخلی را یکی از نکات حائز اهمیت برای رقابت با تولیدات خارجی در سطح بازار دانست و افزود: متأسفانه تولیدکننده داخلی ما به موضوع تحقیق و پژوهش توجه نکرده و فقط به تولید محصول می‌پردازد، به‌عنوان نمونه یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی حدود ۵ سالی است که تغییراتی در یخچال‌های خود ایجاد نمی‌کند؛ خوب طبیعی است که مصرف‌کننده با مشاهده این وضعیت تولیدات متنوع خارجی را خریداری کند.

این فروشنده لوازم خانگی با اشاره به اینکه باید تولیدکننده داخلی دو موضوع درآمدزایی و خدمت به مردم را در دستور کار خود قرار دهد، تصریح کرد: تجربه ثابت کرده وقتی برخی از تولیدکنندگان ایرانی در یک شاخه به سود دست پیدا می‌کنند کنار کار خود به شغل‌های دیگری نیز می‌پردازند که این موضوع خود یک آسیب جدی به شمار می‌آید، همه چیز که پول نمی‌شود، در برخی از موارد باید خدمت به مردم در دستور کار تولیدکنندگان قرار گیرد.

* حضور برندهای مختلف با گارانتی‌های متفرقه دیگر مشکل اساسی بازار لوازم خانگی

یکی دیگر از فروشندگان بازار لوازم خانگی با ابراز "رکود بازار لوازم خانگی باعث شده تا به‌دنبال کار برش آهن که شغل پدری بود، بروم" به خبرنگار می‌گوید: بعد از ۱۰ سال فعالیت در بازار لوازم خانگی رانت و واسطه بازی باعث شده تا دیگر نتوانم در بازار دوام بیاورم.

وی با اعلام اینکه این روزها اجناس با قیمت‌های کمتر از کارخانه توسط دلالان به فروش می‌رسد، افزود: در این شرایط کسبه باید مالیات و هزینه‌های سنگین را پرداخت کنند اما فروشی نداشته باشند.

عبادی حضور برندهای مختلف با گارانتی‌های متفرقه را دیگر مشکل اساسی بازار لوازم خانگی دانست و گفت: اختلاف ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی لوازم خانگی بدون گارانتی و یا با گارانتی‌های متفرقه باعث شده تا سود زیادی عاید دلالان شود.

وی اضافه کرد: مؤدیان مالیاتی می‌گویند اگر قادر به پرداخت مالیات نیستید مغازه‌های خود را فروخته و هر ماه سود از بانک دریافت کنید تا آن‌قدر دردسر نداشته باشید در حالی که آنان به این فکر نمی‌کنند که من نیروی انسانی و فعالیت اقتصادی خود را باید کنار بگذارم و پول شبهه‌دار بانک را وارد زندگی خود کنم.

عبادی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک عده که به هیچ اصلی پایبند نیستند در بازار لوازم خانگی به فعالیت می‌پردازند، تصریح کرد: به‌نظر من طی ۸ ماه آینده اتفاق خاصی در بازار لوازم خانگی نخواهد افتاد و بازار همچنان در رکود به سر می‌برد.

* مغازه‌ها ویترین لوازم‌خانگی‌های خارجی شده است

فروشنده دیگری که به فروش محصولات ال‌جی می‌پردازد به خبرنگار تسنیم می‌گوید: متأسفانه مغازه من ویترین محصولات این شرکت شده است، شرکت تعهدی نسبت به من ندارد و من فقط باید به فکر فروش محصولات و کسب سود حداقلی برای خود باشم.

وی اضافه کرد: هیچ خریداری در بازار وجود ندارد، از صبح وارد مغازه شده‌ام تاکنون حتی یک نفر قیمت یک جنس هم نمی‌پرسد چه برسد به اینکه پای معامله بیاید و جنسی را خریداری کند. کنار این اوضاع هر روز سازمان امور مالیاتی قوانین جدیدی را برای ما تنظیم می‌کند و خواستار پرداخت مالیات بیشتر است، چرا دولت به فکر کسبه نیست و فقط به تأمین نیاز خود آن هم از محل مالیات فکر می‌کند؟!