پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- وحيد حاجي‌پور- نيمه تاريك دكل 87 ميليون دلاري، تبديل به منطقه ورود ممنوعه‌اي شده است كه با اندكي كنكاش مي‌توان به «ردپايي از دلال كرسنتي» رسيد؛ دلالي كه اين روزها در فرانسه خوش مي‌گذراند و در ايران كسي پيگير وي نيست. 

سال گذشته بود كه اين رسانه در گزارشي مفصل به موضوع دكل 87 ميليون دلاري پرداخت و از اهمال شركت تأسيسات دريايي و صندوق‌هاي بازنشستگي براي رسيدگي به اين پرونده خبر داد. شركت تأسيسات دريايي گرچه شركتي دولتي نيست اما سهامداران آن صندوق‌هاي بازنشستگي شركت نفت و بنياد تعاون ناجا هستند؛ نهادهايي كه بايد در خدمت كاركنان خود باشند و براي هر ريالي كه سرمايه گذاري مي‌كنند پاسخگو باشند.

 حواشي دكل 87 ميليون دلاري از دو سال پيش به بيرون درز كرد و از وزارت نفتي كه به دنبال «گزك» از دولت گذشته بود انتظار مي‌رفت وارد گود خبري شود اما به طور شگفت‌انگيزي سكوت پيشه كرد، مديران نفتي از پاسخ به اين سؤال طفره مي‌رفتند و رسانه‌هاي همسو و غوغاساز دولت از پرداختن به اين موضوع برحذر ماندند. 

رضا مصطفوي طباطبايي2

پس از دو سال سكوت مشكوك، وزير نفت با يك تأييديه ساده، گويا فرمان آتش را صادر كرد و انبوهي از گزارش‌هاي تكراري و مطالب طنز وارد رسانه‌ها شد و از لفظ «گم شدن دكل حفاري» استفاده شد؛ لفظي كه همانقدر دور از واقعيت است كه بتوان منكر فساد در پرونده كرسنت شد زيرا نه مالكيت دكلي به ايران واگذار شده و نه دكلي به ايران آمده اما به هر حال صلاح ديده شده است اذهان با يك شانتاژ رسانه‌اي از واقعيات اين پرونده از جمله رضا مصطفوي طباطبايي منحرف شود. كومانسكو مديرعامل شركت GSP روماني به عنوان فروشنده دكل به شركت واسطه DEAN، از دوستان نزديك به برخي مديران نفتي است كه گويا حاضر شده حدود 10 ميليون دلار از پول ايران را به ايران باز گرداند و حاضر است در محاكم قضايي به كمك ايران بيايد اما در كمال ناباوري هيچ تحركي در وزارت نفت براي بازگشت پول دكل ديده نمي‌شود. 

اين بي‌تحركي زماني رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد كه معاون اول قوه قضائيه در نشستي خبري اعلام مي‌كند اصلاً گزارشي در اين باره به قوه قضائيه نرسيده است! حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين غلامحسين محسني اژه‌اي در پاسخ به سؤالي در مورد ورود قوه قضائيه به قضيه دكل نفتي گمشده، اظهار كرد: تاكنون كه گزارشي به دست ما نرسيده ولي در صورتي كه گزارشي از هر مرجع رسمي در اين خصوص وارد قوه قضائيه شود، رسيدگي خواهد شد. 

وي تأكيد كرد: اگر گزارشي از هر مرجع رسمي درباره موضوع دكل نفتي گمشده به قوه قضائيه برسد در مواردي كه لازم باشد قوه قضائيه به عنوان مدعي‌العموم وارد ماجرا خواهد شد، لذا مصداق فرقي ندارد و هر گزارشي كه از مراجع رسمي وارد شود، طبيعتاً قوه قضائيه رسيدگي خواهد كرد. 

  دكل خودكار نيست كه گم شود
رستم قاسمي وزير سابق نفت هم درباره گم شدن دكل حفاري دريايي، گفت: طرح اين مسئله به اين شكل بسيار جاي تعجب دارد، چراكه مگر دكل حفاري خودكار است كه گم شود. دكل حفاري دريايي حداقل ۵۰ نفر خدمه دارد و جابه‌جايي آن تشريفات خاص و ويژه‌اي دارد و گم شدن يك دكل معنايي ندارد. 

وزير سابق نفت تصريح كرد: بايد توجه كرد كه وزارت نفت يك مجموعه حاكميتي و كارفرمايي است و دكل‌‌هاي حفاري مربوط به شركت‌هاي پيمانكاري است. وي اضافه كرد: شركت تأسيسات دريايي كه مالكيت عمده آن مربوط به بنياد تعاون ناجا و صندوق بازنشستگي نفت است، به عنوان پيمانكار شركت نفت و گاز پارس در پارس جنوبي فعاليت مي‌كند و براساس آنچه مدير عامل سابق اين شركت گفته است، يك فروند دكل حفاري خريداري شده و بخشي از پول آن را پرداخت و ضمانت‌هاي لازم را نيز دريافت كرده‌اند.
 
وي افزود: ظاهراً به دلايلي براي تحويل دكل به طرف ايراني مشكلاتي ايجاد شده است كه پرونده آن در دادگاه داوري بين‌المللي در حال رسيدگي است و به صورت همزمان دستگاه‌‌هاي نظارتي داخلي نيز مشغول پيگيري آن هستند. 

رضا مصطفوي طباطبايي

   پيوند كرسنت و دكل
اما دليل وارونه جلوه دادن واقعيت از سوي جريان رسانه‌اي حامي دولت چيست؟ آيا مي‌توان اين مورد را دركنار توهم واردات 720ميليارد دلاري يا توهم گم شدن 35 ميليارد دلار از سپرده‌هاي بانك مركزي قرار داد؟ براي پاسخ به اين پرسش بايد گفت رضا مصطفوي طباطبايي يكي از سر‌پل‌هاي اصلي قرارداد كرسنت به شمار مي‌رود كه پس از چند سال مهاجرت از ايران يك‌بار ديگر وارد كشور شده و با جلب كردن اعتماد مديراني كه از ماهيت وي بي‌اطلاع بودند همه را فريب داد. وي همكار اصلي «ع. ت» نماينده كرسنت در ايران بود كه اين روزها دوباره در امارات وارد اين حوزه شده است. «ع. ت» دلال ايراني احياكننده قرارداد كرسنت حدود دو سال است كه از كشور خارج و در دوبي ساكن شده و با برخي از مقامات و مسئولان ايراني در ارتباط است. براساس اطلاعات به دست آمده تأمين مالي «ع. ت» از طريق ارتباط با برخي مسئولان سابق و فعلي و با ساپورت مالي اين افراد انجام مي‌شود و از اين طريق درآمدهاي ميلياردي را به جيب مي‌زند. رضا مصطفوي طباطبايي همكار و شريك مرد دوبي‌نشين بوده و است و شايد به همين دليل باشد كه به راحتي وكيل خود را به ايران مي‌فرستد تا املاك وي را به فروش برساند!

   دزد پول دكل در فرانسه
اين فرد كه تمامي پول دكل را به حساب خود منتقل كرده است اين روزها با راه‌اندازي بنگاه مسكن در فرانسه و با ميليون‌ها دلار از بيت‌المال كشور مشغول استراحت است و با طيب خاطري كه از داخل دريافت كرده است، به گذران زندگي مشغول است و شايد به خوبي مي‌داند كه دعواهاي سياسي و منافع شخصي و گروهي بر احقاق حق ملت ايران ارجحيت دارد. 

   مديران نفتي فعلاً كاري با جادوگر ندارند
وي به خوبي درك كرده است كه مديران نفتي بنا به دلايلي كه نمي‌توان به آنها اشاره‌اي مستقيم داشت، فعلاً با وي كاري ندارند و با سياسي كاري و وارونه جلوه دادن وقايع به بازي خود مشغول هستند در شرايطي كه با وجود ضمانت‌هاي لازم و مدارك مستدل براي پيگيري حقوقي و بازگرداندن پول دكل، اين پرونده مسكوت مانده و يكي از سرپل‌هاي اصلي كرسنت به ماه عسل رفته است. طي روزهاي آينده گزارش مستندي را درباره دلال كرسنتي كلاهبرداري 87 ميليون دلاري و جزئيات قرارداد خريد دكل منتشر مي‌كند.