پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رييس كل بانك مركزي گفت: با برنامه ‌ريزي‌ هاي انجام شده و هماهنگي بين دستگاه‌ ها اميدوارم تا پايان سال94 يك وضعيت كاملا قابل‌ قبول و با انضباط را در مورد موسسات مالي اعتباري داشته باشيم.

ولي الله سيف رييس كل بانك مركزيدر گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» در خصوص كندي برخورد با موسسات مالي و اعتباري گفت: يكي از دلايلي كه به‌نظر مي‌رسد اين كار كند پيش مي‌ رود، مربوط به مؤسساتي است كه در شرف ساماندهي هستند و ما بايد مراقبت كنيم تا تداخلي ايجاد نشود و اجازه دهيم فضاي مناسبي وجود داشته باشد كه اين كار هر چه زودتر در آرامش كامل به انضباط برسد. 

وي افزود: در كنار اين مسئله، محور و مسووليت اصلي با بانك مركزي است و اين تأكيد هم وجود دارد كه به ساير دستگاه‌ ها تأكيد شده تا نهايت همكاري را با بانك مركزي داشته باشد.

رييس كل بانك مركزي از تشكيل كارگروهي با حضور دستگاههاي مختلف در مورد موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز خبر داد و گفت: اين همكاري در كارگروهي كه در بانك مركزي تشكيل شده، نمود عيني پيدا مي‌كند و همه دستگاه‌هايي كه در اين جلسه و كارگروه حضور پيدا مي‌كنند، مكلف شده‌اند از حداكثر قدرت قانوني خويش استفاده كنند تا سامان‌دادن به مؤسسات غيرمجاز و نظاير آن با سرعت انجام شود.

سيف افزود: ما الان در مرحله شناسايي هستيم و يك سري اطلاعاتي را از نيروي انتظامي دريافت كرده ‌ايم، اطلاعات مردم هم از طريق وب سايت بانك مركزي در حال دريافت است و مورد به مورد اين موسسات پيگيري مي ‌شود. 

وي اضافه كرد: يكي ديگر از اقدامات انجام گرفته توسط بانك‌ها، ممنوعيت همكاري بانك ‌ها در ارايه خدمات به اين موسسات است تا عرصه بر فعاليت اين مؤسسات تنگ ‌تر شود. 

مالي غير مجاز (2)

رييس كل بانك مركزي با اشاره به اينكه مردم به اين موسسات غير مجاز اقبال نشان مي دهند گفت: اقدام ديگري كه در مورد موسسات مالي اعتباري موثر است، عدم ‌استقبال مردم و سپرده‌گذاري آن در موسسات فاقد مجوز است.

وي افزود: اين موسسات وسوسه‌ هايي ايجاد مي‌كنند با اعلام نرخ سود بالاتر كه باعث آشفته‌ تر شدن بازار پولي كشور مي‌شود و مردم هم تحت‌تأثير اين تبليغات براي دريافت سود بيشتر در اين مؤسسات سپرده‌گذاري مي‌كنند و اين خطر وجود دارد كه كل سرمايه آنها از بين برود. 

سيف اضافه كرد: با برنامه‌ ريزي ‌هاي انجام شده و هماهنگي بين دستگاه‌ها اميدوارم تا پايان سال94 يك وضعيت كاملا قابل‌ قبول و با انضباط داشته باشيم. البته بايد هميشه مراقبت كنيم اجازه شكل‌گيري يك هسته جديد را ندهيم و بالافاصله همه عوامل حساس باشند كه به موقع واكنش نشان دهند تا شاهد تكرار بي‌انضباطي نباشيم.