به گزارش پارس، شاید نبود شفافیت لازم در موضوع واردات خودرو از جمله دلایل اصلی باشد که باعث شده شرایط واردکنندگان خودرو و اینکه در نهایت چه کسانی امکان واردات خورو را دارند مبهم باقی بماند.
 
از بهمن سال گذشته واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیرمرتبط ممنوع و اعلام شد تنها خودروهایی مجاز به ورود به کشور و دریافت پلاک هستند که مراحل قانونی ثبت آن ها توسط نماینده قانونی هر برند انجام شده باشد. اما اتفاقی که امسال افتاد خلاف آن را نشان داد. خبر مربوط به واردات تعدادی بی.امi8 هیبرید خاص، اسپرت و لوکس و این در حالی بود که بررسی لیست خودروهای مجاز برای واردات نشان می‌داد نمایندگی رسمی این خودروساز در ایران اقدامی برای ثبت این خودرو و طی مراحل قانونی ورود آن انجام نداده است و این خودروها از طریق واردکنندگان متفرقه وارد گمرک شده‌اند.
 
در این راستا چندی پیش محمدحسین برخوردار، رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی از لغو دستورالعملی خبر داد که به گفته او واردات خودرو را انحصاری کرده بود.
 
بر اساس آنچه که وی اعلام کرد افرادی که دارای کارت بازرگانی بوده امکان وارد کردن خودرو را دارند و دستورالعملی که واردات خودرو را در اختیار واردکنندگان رسمی قرار می‌داد لغو شده است.
 
اما بلافاصله پس از این اظهارات، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تغییری در دستورالعمل واردات خودرو ایجاد نشده است و مطابق با دستورالعمل ابلاغی، واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، منوط به عقد توافقنامه بین اشخاص مذکور و شرکت نمایندگی رسمی خودروی مورد نظر جهت ارایه خدمات دوره گارانتی و وارانتی ( موضوع تحقق اهداف قانون حمایت حقوق مصرف کنندگان خودرو ) است. بر این اساس نمایندگان غیررسمی واردکننده خودرو به شرط اینکه خدمات پس از فروش مناسب و قطعات یدکی خدمات گارانتی و وارانتی (تعهد ضمانت، تأمین قطعات و ارائه سرویس ) ارائه کنند، امکان واردات خواهند داشت.
 
در همین حال مجیدرضا حریری، رییس سابق کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران شرایط واردات خودرو را نامشخص و غیر شفاف عنوان کرد و در این باره به ایسنا گفت: تا زمستان پارسال شرایط واردات خودرو به گونه ای بود که افراد با کارت بازرگانی می‌توانستند خودرو وارد کنند ولی بعد از آن شرایط تغییر کرد و عنوان شد که که واردکنندگان حقیقی و غیر از نمایندگی های رسمی امکان واردات خودرو ندارند، اما بعد از مدتی واردات خودرو شکل دیگری به خود گرفت و گفته شد واردکنندگان حقیقی به شرط آنکه مبلغی را به شرکتی که خدمات پس از فروش را ارائه می‌دهد، پرداخت کنند می‌توانند خودرو وارد کنند؛ اما این قانون هم بعد از مدتی مورد اعتراض قرار گرفت و در حال حاضر نیز شرایط واردات خودرو نامشخص است.
 
با این اوصاف و با اظهاراتی که صورت گرفته مشخص نیست که فقط واردکنندگان رسمی امکان واردات خودرو را دارند یا اینکه افراد حقیقی نیز می‌توانند تحت شرایطی خودرو وارد کنند. ورود بی.ام.و های لوکس در روزهای اخیر در شرایطی که نمایندگی رسمی آن در ایران اعلام کرده هیچ توافقی برای واردات این خودروها با افراد متفرقه نداشته موضوع را پیچیده‌تر کرده که مسوولان مرتبط در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید هر چه زودتر در این باره شفاف‌سازی کنند.
 
منبع:ایسنا