به گزارش پارس،روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: چندی است رسانه‌های مختلف و مسؤولان از ورود و توزیع میوه‌ها و مرکبات آلوده، سمی و سرطانزا به کشور خبر می‌دهند به طوری که با تداوم چنین کاری بیم آن می‌رود علاوه‌بر تشدید نگرانی مصرف‌کنندگان، به واپس زدن تولیدات سالم کشور و در نهایت ضرر و زیان هنگفت کشاورزان زحمتکش ایرانی بینجامد. اینکه چرا کار به اینجا رسیده، اهمیتش کمتر از اطلاع‌رسانی درباره میوه‌های قاچاق و آلوده نیست. در این میان سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی هشدارهای لازم را درباره ورود اینگونه میوه‌ها داده‌اند اما نکته ابهام‌برانگیز در این میان آن است که عنوان می‌شود نهادی مسؤول کنترل و نظارت بر ورود و عدم توزیع اینگونه محصولات نیست. یعنی اینکه مردمی که نمی‌دانند، اگر از این میوه‌ها مصرف کنند و مریض شوند و کارشان به بیمارستان بکشد، هزینه‌ها را باید از جیبشان بپردازند. پرسش این است که آیا مرزهای کشور تا این اندازه بدون نظارت است که هر کس می‌تواند هر محصولی حتی مواد خوراکی مصرفی مردم را بدون نظارت و قرنطینه وارد کند و به فروش برساند و پول آلوده به خون هموطنانش را نوش جان کند؟ پس وظایف سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارگان‌های انتظامی و... در این باره چیست؟ چه کسی باید پاسخگوی به خطر افتادن سلامت مردم باشد؟
مشکل شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی
از سوی دیگر سه‌وجهی بودن تامین سلامت محصولات کشاورزی بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد، مشکلات اجرایی طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی و اظهارات گاه و بیگاه مسؤولان بهداشتی، نگرانی‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده است. در این میان وزارت بهداشت اعتقاد دارد از مبدأ تولید باید جلوی آلودگی محصولات کشاورزی را گرفت اما سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید، محصولات کشاورزی با سمومی تولید می‌شود که در شورای نظارت بر سموم با حضور نمایندگان وزارت بهداشت اجازه به‌کارگیری در کشت دارد. اگر محصول کشاورزی دارای آلودگی احتمالی باشد وزارت بهداشت باید مانند مواد غذایی بسته‌بندی شده بر آن نظارت کرده و اجازه ورود آنها را به بازار ندهد زیرا بخش کشاورزی تخصص فنی این کنترل  بهداشتی و نهایی را ندارد. تسنیم در این‌باره نوشته است یکی از ایراداتی که  پیش روی طرح شناسنامه‌دار کردن و اعطای کد 16 رقمی به محصولات کشاورزی وجود دارد و سازمان استاندارد را به عنوان طرف سوم وارد قضیه می‌کند، شرایط خاص عرضه است. در این طرح تولیدات کشاورزان باید با برندی مشخص به بازار عرضه شود تا در صورت آلودگی احتمالی، امکان پیگیری و پیدا کردن تولیدکننده متخلف وجود داشته باشد. این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شود که  رئیس سازمان حفظ نباتات درباره میزان باقیمانده سموم خیار گفت که براساس پایش انجام شده توسط سازمان غذا و دارو، میزان باقیمانده سموم در خیار، 3 درصد بیشتر از حد مجاز اعلام شده است. محمدعلی باغستانی ادامه داد: براساس ماده اجرایی 28  آیین‌نامه سازمان حفظ نباتات مصوب سال 1346، بهداری‌های هر منطقه موظف هستند قبل از عرضه محصولات کشاورزی به بازار آن را مورد بررسی قرار دهند تا در صورت هرگونه ایراد بهداشتی به کمک شهرداری‌ها آن را امحا کرده یا برگشت دهند. با این وجود سهیل اسکندری، معاون اداره کل فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برای پایش محصولات کشاورزی دولت برنامه 5 ساله‌ای را نیز در دستور کار دارد، افزود: در سال گذشته کنترل و آزمایش‌های لازم روی محصولات کشاورزی اجرا شد. وی با بیان اینکه در مرحله ابتدایی طرح، 7 محصول کشاورزی مورد کنترل قرار گرفت، اظهار داشت: 4 محصول سیب، گوجه‌فرنگی و خیار از لحاظ باقیمانده سموم  و 3 محصول سیب زمینی، کاهو و پیاز از لحاظ باقیمانده کود‌های کشاورزی با شاخص نیترات و فلزات سنگین کنترل شد.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره پیامدهای ناشی از واردات میوه‌های قاچاق، گفت: در چند ماه‌ اخیر واردات قاچاق میوه به وفور مشاهده شده که این امر منجر به ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور می‌شود. باغستانی‌میبدی با بیان اینکه واردات میوه‌های قاچاق باعث ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور می‌شود، به فارس گفت: یکی از وظایف سازمان حفظ نباتات، قرنطینه آفات است و طبق قانون هرجا که گمرک و محور قانونی برای ورود کالا یا محصولات کشاورزی وجود داشته باشد، پست قرنطینه‌ سازمان حفظ نباتات هم وجود دارد و اقدام به کنترل محصولات به لحاظ بهداشتی و آفات می‌کند.  وی با بیان اینکه امسال مجوز ورود حتی یک کیلوگرم میوه داده‌ نشده، افزود: اما با این حال شاهد وفور میوه‌های وارداتی به کشور هستیم و برای جلوگیری از این مساله لازم است ستاد مبارزه با قاچاق به صورت جدی وارد عمل شود. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه حجم واردات میوه‌های قاچاق بسیار زیاد است، بیان داشت: دستگاه‌های متولی باید نظارت را بیشتر کنند، ضمن اینکه استانداران مناطق مرزی به عنوان نمایندگان دولت نظارت بیشتری نسبت به واردات محصولات کشاورزی قاچاق داشته باشند.
ابهام در سلامت میوه‌های وارداتی غیرمجاز
در همین باره عنایت‌الله بیابانی، قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز درباره نظارت و آزمایش قرار نگرفتن میوه‌های وارداتی غیرمجاز تصریح کرد: هیچ آزمایشی روی انگوری که وارد کشور شده و به قیمت بسیار بالا عرضه می‌شود، صورت نگرفته که مشخص شود آیا این میوه آلوده است یا خیر؟ وی تاکید کرد: ما آلودگی برخی محصولات کشاورزی داخلی را رد نمی‌کنیم، برخی محصولات کشاورزی ما بالاتر از حد استاندارد نیز آلودگی دارند اما اینکه خط بطلان روی تمام تولیدات داخلی بکشیم، امر صحیحی نیست. وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده این واردات نمی‌تواند از راه پیله‌وری باشد، افزود: با توجه به صحبت‌های مسؤولان و وزیر جهاد کشاورزی که واردات میوه ممنوع است، این واردات به شکل قاچاق انجام شده است. ‌