به گزارش پارس به نقل از تابناک، در حالی که پس از افشاگری ها درباره جاسوسی های اینترنتی، مسأله امنیت و حریم شخصی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، مدیر عامل اپل در اظهاراتی ـ که هدفش نشان دادن تمایزهای این شرکت با رقبایش بود ـ عنوان کرد: برخی از بزرگترین شرکت های سیلیکون ولی (Silicon Valley) تجارتشان را بر پایه تبدیل اطلاعات کاربران به پول تعریف کرده اند.

هرچند تیم کوک از بردن نام شرکت های مذکور خودداری کرد، تقریبا تردیدی نیست که منظور وی شرکت هایی همچون فیسبوک، گوگل، و توییتر بوده است.

فورچون به نقل از تک کرانچ گزارش می دهد، کوک در سخرانی خود در واشنگتن گفته است: «این شرکت ها هرچه بتوانند درباره شما بیاموزند می بلعند و تلاش می کنند تا از آن پول بسازند. ما فکر می کنیم این کار اشتباه است و این شرکتی نیست که اپل بخواهد به آن تبدیل شود».

وی همچنین این ایده که کاربران باید بین حریم شخصی و امنیت یکی را انتخاب کنند، رد کرد و گفت: ما باید هر دو را به اندازه مساوی فراهم کنیم. ما معتقدیم که مردم حقی بنیادی برای حریم شخصی دارند.

هرچند این نخستین باری نیست که تیم کوک به شرکت های رقیب اپل حمله می کند، سخنان او این بار بسیار تندتر از دفعات گذشته بود.

وی این بار با اشاره ضمنی به سرویس عکس جدید گوگل ـ که منتقدان می گویند از تجزیه و تحلیل تصاویر خانوادگی برای بهینه سازی تبلیغاتش استفاده می کند ـ او را زیر تیغ انتقاد قرار داد و گفت: ممکن است شما این به اصطلاح سرویس های رایگان را دوست داشته باشید، اما ما فکر نمی کنیم به داشتن ایمیل های شما، تاریخ جستجویتان و حتی اکنون به استخراج و فروش عکس های خانوادگی که خدا می داند برای کدام هدف تبلیغاتی به کار می روند، بیرزد.

مدیر عامل بزرگترین شرکت تکنولوژی جهان نه تنها به حمله به رقبایش بسنده نکرد، بلکه دولت آمریکا را نیز مخاطب قرار داد و گفت: حذف ابزارهای رمزگذاری از محصولات ما به طور کلی، آن طور که برخی در واشنگتن مایلند انجام شود، تنها به ضربه خوردن شهروندان قانون مدار که برای حفاظت از داده هایشان به ما تکیه کرده اند، منجر می شود. آدم بدها باز هم رمزگذاری خواهند کرد؛ این کار ساده و به طور آماده در دسترس است.

گفتنی است، این سخنان تیم کوک از راه دور و برای رخداد «قهرمانان آزادی» که توسط مرکز اطلاعات حریم شخصی الکترونیک در واشنگتن برگزار شد، گفته شده است.