پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دهشيبي؛ نورشهرکي- يکي از عمده ترين مشکلات استان سيستان و بلوچستان که بستر بسياري از معضلات فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي را براي اين منطقه رقم زده، بيکاري است.حال سوالي که مطرح مي شود اين است که چرا استان سيستان و بلوچستان که به لحاظ موقعيت جغرافيايي، سياسي، نيروي انساني و طبيعي و مرزهاي گسترده خشکي و آبي و دسترسي آن به آب هاي آزاد از موقعيت استراتژيکي در کشور و منطقه برخوردار است، نتوانسته نياز اشتغال مردم خود را برطرف کند؟ اين که استان سيستان و بلوچستان بايد رکورد دار آمار بيکاري باشد و اينکه اين استان به واسطه لطف و موهبت خداوندي داراي پتانسيل ها و مناطق بالقوه اي است تناقضي را رقم مي زند که بايد ريشه آن را در نحوه عملکرد دولتمردان و حتي بخش هاي خصوصي يافت.آنچه مسلم است با ورود بيکاري، امنيت و آرامش نيز از منطقه رخت بر مي بندد و به تبع آن روند ورود سرمايه گذار نيز به سختي صورت مي پذيرد و درنهايت توسعه منطقه تحت الشعاع قرار مي گيرد و در نتيجه فقر، حاشيه نشيني و ناهنجاري هاي اجتماعي افزايش مي يابد.

تناقض ها از چه چيز حکايت مي کند؟
برخي نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي نرخ بيکاري در سيستان و بلوچستان را حدوداً 50 درصد اعلام کردند و اين در حالي است که مديرکل دفتر اطلاعات و آمار استانداري اين نرخ را در فصل پاييز 93 1/11 درصد عنوان کرد.از سوي ديگر مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي سيستان و بلوچستان از اعلام نرخ بيکاري اجتناب کرده و اظهار داشتند که رقم نرخ بيکاري را نمي توان به صورت واحد بيان کرد زيرا هر شخص و ارگاني بر حسب آمار و ارقام خود نرخ بيکاري را اعلام مي کند.مسئولان اين اداره بعد از چندين روز پيگيري حاضر به مصاحبه با خبرنگار ما نشدند. تناقض هاي موجود در نرخ بيکاري، همکاري نکردن اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي با رسانه و آمار بالاي فقر و حاشيه نشيني، قاچاق، گروگان گيري و ... در استان چالشي به نام انکار حقايق را به وجود آورده است.

تناقض اول:دکتراي علوم اقتصادي دانشگاه سيستان و بلوچستان در خصوص بيکاري مي گويد: بزرگ ترين مشکل اجتماعي در سيستان و بلوچستان، بيکاري گسترده و فراگير است زيرا متاسفانه به دلايلي در اين استان توسعه صنعتي رخ نداده و بسياري از بافت هاي اجتماعي به علت  وجود شغل هاي کاذب، ازبين رفته است. پديده شغل کاذب اصلاً مسئله کوچکي نيست زيرا فرهنگ عمومي تحت تاثير شغل هاي کاذب قرار گرفته است. شغل هايي مانند خريد و فروش سيگار يا قاچاق سوخت تا بردن يک توپ پارچه به آن طرف مرز، همگي در گروه مشاغل کاذب قرار مي گيرند. شغل هايي که هيچ  کمکي به چرخه توليد نمي کنند و فرد تنها به علت امرار معاش به طرف آنها سوق پيدا مي کند.دکتر«پرويز کشميري» ادامه مي دهد: ريشه بسياري از مشکلات اجتماعي و ناهنجاري ها و مشکلات اخلاقي را بايد در بيکاري جست وجو کنيم. ممکن است عده اي براي دستيابي به پول هاي کلان دست به قاچاق کالا بزنند اما عده زيادي از مردم به علت نداشتن حداقل هاي يک زندگي سالم، به اين چرخه آلوده گرفتار مي شوند. استان سيستان و بلوچستان به نوعي گذرگاه ورود مواد مخدر معرفي شده اما گناه مردم چيست که محل سکونت شان بر سر اين گذرگاه قرار گرفته است که اين مسئله جغرافيايي نگاه هاي نامناسب را به استان افزايش داده است.زماني که کشفيات موادمخدر در سيستان و بلوچستان رسانه اي مي شود، بعضي از هموطنان ساير استانها به اشتباه فکر مي کنند که مردم اين استان توليدکننده مواد مخدر هستند. اين ديدگاه منفي و خشن به استان سيستان و بلوچستان، سرمايه گذاري مادي و توسعه  اي در استان را کاهش مي دهد. بزرگ ترين عامل بيکاري و فقر در استان اين است که ظرفيت هاي بالا و بکر سيستان و بلوچستان از بالقوه به بالفعل در نيامده است.به عنوان مثال ما در بخش تنوع کشاورزي ظرفيت هاي زيادي داريم. در حال حاضر سيستان و بلوچستان هندوانه کل استان تهران را تأمين مي کند و توان اقليمي به مردم اين فرصت را مي دهد که کل ميوه هاي گرمسيري کشور را تامين کنند. ما مي توانيم به علت همجواري با درياي عمان به لحاظ کشتيراني و مبادله کالا بسيار توانا عمل کنيم. در زمينه تنوع گردشگري بي نظير هستيم. گردشگري صنعت بزرگي است که مي تواند درآمد زيادي را نصيب استان کند اما متأسفانه ما از اين توانايي ها و ظرفيت ها مدت هاست که غفلت کرديم.

تناقض دوم:مديرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداري سيستان وبلوچستان در تعريف کلي از کار و بيکاري مي‌گويد: به آن دسته از فعاليت هاي اقتصادي (فکري و بدني) که به منظور کسب درآمد (نقدي يا غيرنقدي) صورت پذيرد و هدف آن توليد کالا يا ارائه خدمت باشد کار گفته مي شود و افراد 10 ساله و بيشتر را که 7 روز پيش از مراجعه مأمور آمارگير حداقل يک ساعت کار نکرده اند و داراي شغلي نيز نبوده اند و داراي دو شرط ذيل باشند بيکار تلقي مي کنند. 1 - در 30 روز گذشته براي جست و جوي کار، اقدامات مشخصي را نظير ثبت نام يا پيگيري، مؤسسات کاريابي، پرس و جو از دوستان، تماس با کارفرمايان، مطالعه آگهي هاي استخدامي و ... انجام داده باشند. 2 -آماده به کار باشند: يعني طي يک دوره 15 روزه شامل 7 روز گذشته و 7 روز آينده آمادگي شروع کار را داشته باشند.همچنين افرادي که به دليل آغاز به کار در آينده و يا در انتظار بازگشت به شغل قبلي جوياي کار نبوده، ولي فاقد کار و آماده به کار بوده اند نيز بيکار محسوب مي شوند. « محمد حسين جلالي» آخرين نرخ بيکاري در استان سيستان و بلوچستان را براساس نتايج حاصل از اجراي طرح «آمارگيري از نيروي کار» از سوي مرکز آمار ايران در فصل پاييز 1393 ،«11.1 درصد » اعلام مي کند و مي گويد: اين رقم نسبت به فصل مشابه سال قبل آن به ميزان 2.8 درصد کاهش يافته است.نرخ بيکاري کشور در پاييز 1393 و 1392 به ترتيب معادل 10.5 و 10.3 درصد بوده است و اين ارقام حاکي از آن است که روند کاهش نرخ بيکاري استان به مراتب بيشتر از نرخ بيکاري کشور بوده است.وي ادامه مي دهد: با توجه به حجم نمونه انتخاب شده، شاخص هاي آماري بدست آمده از اجراي طرح آمارگيري نيروي کار فقط براي استان قابل استناد بوده و تعميم آن در سطح شهرستان، بخش و يا هر تقسيم بندي ديگر امکان پذير نيست. اين امر مستلزم آن است که به تبع آن نيروي انساني و اعتبار افزايش يابد که در شرايط فعلي مقدور نيست.جلالي ادعا مي کند که در فصل پاييز 1393 نرخ بيکاري استان در رده هفدهم قرار گرفته به طوري که 16 استان، نرخ بيکاري آنها کمتر از نرخ بيکاري اين استان بوده و 13 استان از نرخ بيکاري بالاتري برخوردار بوده است و نرخ بيکاري استان کردستان مساوي نرخ بيکاري اين استان يعني 11.1 درصد مي‌باشد، بنابراين نمي توان گفت سيستان و بلوچستان از نرخ بيکاري بالايي برخوردار است.وي مي‌گويد: کارگران فصلي به عنوان شاغل محسوب شده و در صورتي که در ايام فراغت از کار اصلي خود به دنبال کار ديگري باشند به عنوان بيکار جوياي کار به حساب آورده مي شوند. اين مسئول درباره نرخ بيکاري 24-15 ساله ها در استان نيز مي افزايد: در پاييز 93 اين نرخ 24.9 درصد، تابستان 93؛ 23.1 درصد و بهار 93، 24 درصد بوده است.جلالي ادامه مي دهد: همانطور که ملاحظه مي شود طرح آمارگيري نيروي کار مبتني بر تعاريف ذکر شده که برگرفته از تعاريف سازمان بين المللي کار ILO و نيز روش هاي علمي آمار مي باشد اما عامه مردم و جامعه بدون توجه به تعاريف و مفاهيم ياد شده و برطبق مشاهدات و برداشت هاي خود به اعلام نرخ هايي مي پردازند که عاري از پشتوانه علمي و قانوني است.اين دفتر وظيفه توليد آمار را عهده دار بوده و سياستگذاري و تصميم گيري مباحث اشتغال در مراجع صاحب نظر و ذيربط انجام مي شود که مي بايست از آن طريق پيگيري شود.

و اما تناقض سوم:نماينده مردم ايرانشهر در مجلس به خبرنگار ما گفت: نرخ بيکاري در استان 38 درصد، زاهدان 45درصد و در شهرستان ايرانشهرطبق آمار 43 درصد است.«محمد سعيد اربابي» ادامه مي دهد: جوانان اين استان به خصوص افراد تحصيل کرده از بيکاري و نبود شغل رنج مي برند براي همين مجبور هستند به شغل هاي کاذب و نامناسب روي بياورند.وي تاکيد مي کند: اجراي طرح توسعه بندر چابهار، توجه به منطقه آزاد و فعال سازي مناطق ويژه اقتصادي، تقويت بازارچه هاي مرزي، بهره برداري از معادن و ساير توانمندي هاي استان که مي تواند نقش بسيار مهمي در رفع مشکلات بيکاري داشته باشد بايد از مهمترين اولويت هاي مديريت جديد استان براي توسعه پايدار منطقه باشد.اربابي افزود: مشکلات امنيتي سيستان و بلوچستان نيز بايد از طريق بهبود زيرساخت هاي فرهنگي و اجتماعي برطرف شود گرچه که امروز در بحث امنيتي دولت توانسته کارهاي خوبي را انجام دهد اما هنوز ضعف هايي نيز وجود دارد که بايد پيگيري شود.اگر زيرساخت ها آماده شوند مطمئناً ناامني به وجود نمي آيد البته خوشبختانه در سال 94 امنيت در شهرستان ايرانشهرنسبت به گذشته بهتر شده است.اين مقام مسئول رونق گردشگري را عاملي براي افزايش امنيت منطقه سيستان و بلوچستان مي داند و مي افزايد: با راه اندازي گردشگري در منطقه مي توانيم امنيت منطقه را افزايش دهيم و اگر فضاي گردشگري در منطقه به وجود بيايد و گردشگران براي ديدن آثار باستاني به اين منطقه بيايند بي شک شاهد تأثيرات مثبتي در امنيت منطقه خواهيم بود. وي با اشاره به طرح هدفمند کردن يارانه ها بيان مي کند: اين طرح سياست بسيار خوبي در حوزه اقتصاد کشور بود اما دولت در اجراي طرح هدفمندکردن يارانه ها بايد به بخش توليد توجه ويژه اي مي کرد تا تورم و بيکاري اين چنين افزايش پيدا نمي کرد.

افتتاح کارخانه تيتانيوم فنوج باعث اشتغال 110 نفر از بوميان مي شود
نورشهرکي- به زودي کارخانه تيتانيوم در روستاي خير آباد فنوج راه اندازي و افتتاح مي شود که راه اندازي اين کارخانه مي تواند در کاهش بخشي از بيکاري مردم موثر باشد.نماينده مردم ايرانشهر گفت: اين کارخانه شامل 27 کارگاه مي باشد که با راه اندازي اولين کارگاه آن 110 نفر مشغول مي شوند.«اربابي»، افزود: قشر جوان در جامعه مشکلات زيادي دارند و ما بايد بتوانيم مشکلات جوانان را برطرف کنيم .

حضور بخش خصوصي و آموزش هاي تخصصي راه برون رفت سيستان و بلوچستان از بيکاري
 سيستان و بلوچستان استاني با ظرفيت هاي بسيار است اما با مشکل بيکاري دست و پنجه نرم مي کند که ايجاد مشاغل خصوصي و بنگاه هاي زود بازده در کنار رواج آموزش هاي فني و حرفه اي و تخصصي راه برون رفت اين استان از معضل بيکاري است.عضو کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اين مطلب گفت: دليل افزايش نرخ بيکاري در سيستان و بلوچستان دخالت ندادن مردم در ايجاد مشاغل خصوصي و توليد کارگاه هاي هرچند کوچک است.دکتر «مجتبي رحماندوست» ادامه داد: متأسفانه در ميان مردم، شغل به معناي نادرستي تعبير شده است بسياري از مردم کار را تنها در مشاغل دولتي تعبير مي‌کنند، در حالي که شغل هاي خصوصي و مردمي يکي از اصلي ترين و پر درآمدترين مشاغل دنيا به حساب مي آيد.وي گفت: استان سيستان و بلوچستان به لحاظ داشتن معادن، بنادر و موقعيت هاي ترانزيتي و استراتژيکي يکي از سرمايه هاي کشور به حساب مي آيد زيرا منابع موجود در اين استان مي تواند در توليد درآمد ملي و چرخش چرخ هاي اقتصادي کشور نقش به سزايي داشته باشد.نماينده مردم تهران در مجلس افزود: اين استان داراي نيروي انساني جوان و بسيار توانمند است و مي تواند با داشتن نيروي انساني و منابع عظيم سرمايه هاي خداوندي منشاء بسياري از خلاقيت هاي مشاغل خصوصي و درآمدزايي باشد.رحماندوست بيان کرد: متأسفانه در اين استان هدف تنها کار دولتي است و مردم به ندرت وارد مشاغل خصوصي مي شوند. اگر مردم در ايجاد حرفه هاي خصوصي و توليد کارگاه هاي هرچند کوچک وارد و دخالت داده شوند امروز شاهد رقم بالاي بيکاري نبوديم.وي ادامه داد: اگر اتحاديه ها و صنف هاي کوچک و بزرگ استان از پتانسيل هاي مردمي بيشتري استفاده کنند و کار را بر يکه تازي پيش نبرند قطعاً آمار بيکاري در اين استان کاهش خواهد يافت و تا زماني که انجام مشاغل خصوصي در اين استان رواج پيدا نکند و به رسميت شناخته نشود، وضعيت اشتغال جوانان به همين صورت خواهد بود. وي گفت: گام ديگري که براي مبارزه با معضل بيکاري اين استان بايد توسط مسئولان برداشته شود و بيشتر به آن بها داد، افزايش دوره هاي تخصصي آموزش هاي مختلف کاري به جوانان است که در اين راستا اداره فني و حرفه اي بايد راهکار آموزشي خود را تغيير دهد.اين مسئول همچنين بيان کرد: فراهم کردن زمينه هاي لازم براي سرمايه گذاران از ديگر موارد بسيار مهمي است که بايد بيشتر مد نظر مسئولان استاني قرار گيرد لذا هر يک از دستگاه هاي اجرايي استان بايد مسيرها و زمينه ها را براي ورود سرمايه گذار هموار کنند. وي خاطرنشان کرد: نجات منطقه و کشور از وضعيت اقتصادي کنوني در گرو روان سازي و واقع شدن بر مدار کسب و کار است پس بايد درِ ادارات به روي صاحبان سرمايه باز شود و مسئولان از تعصبات خشک اداري خارج شوند، دولت گلوگاه هاي حساس دستگاه ها را به اهلش بسپارد و ناخالصي ها از مجموعه دستگاه ها کنار گذاشته شود تا روان سازي به معناي واقعي انجام شود. وي افزود: خوشبختانه دولت اعتبارات خوبي را براي توسعه سيستان و بلوچستان در نظر گرفته و اگر درست و صحيح برنامه ريزي شود مي توان اين سرمايه ها را براي توليد، اشتغال و توسعه استان به کار گرفت لذا براي کاهش آمار بيکاري سيستان و بلوچستان، اين استان ثروتمند کشور از لحاظ منابع عظيم خداوندي بايد ليست تمامي واحدهاي نيمه تعطيل و تعطيل صنعتي و توليدي استان تهيه و راهکارهاي فعال سازي آنها بررسي و از منابع اعتباري دولت به نحو شايسته اي براي فعال سازي واحدهاي واجد شرايط استفاده شود.

نرخ واقعي بيکاري در سيستان وبلوچستان بالاي 30 درصد است
«علي اوسط هاشمي» استاندار سيستان و بلوچستان- متاسفانه در سالهاي گذشته موقعيت هاي استان به گونه اي نبوده است که زمينه را براي جذب سرمايه با آهنگ مداوم و پايدار فراهم کند که اين خود دليلي مهم براي افزايش نرخ بيکاري در سيستان و بلوچستان بوده است.سيستان و بلوچستان استاني با قابليت ها و پتانسيل هاي بسيار است که مي تواند در بخش ترانزيت و بندر مورد توجه سرمايه گذاران قرار گيرد زيرا اين بخش از استان مي‌تواند نقش مهمي را به عنوان واسطه بين کشورها براي کشاندن سرمايه گذاران ايفا کند.متاسفانه در گذشته بنادر اين استان از تحول مناسبي برخوردار نبوده که اين خود بيانگر کم توجهي نظام اقتصادي کشور و نقش ديگران در کمرنگ کردن اين بخش بوده است.معضل ديگري که سبب بالا رفتن آمار بيکاري در اين استان شده است فراهم نبودن زيرساخت هايي مانند گاز، سوخت و بالا بودن هزينه خدمات براي سرمايه گذاران است زيرا اين زيرساخت ها از دغدغه هاي سرمايه گذاران و کارآفرينان به شمار مي‌رود که براي سرمايه گذار به عنوان يک مزيت محسوب مي شود، بنابراين به دليل هماهنگ و آماده نبودن اين مقدمات، سرمايه گذاري در سيستان و بلوچستان تاکنون مقرون به صرفه نبوده است.دليل ديگري که بر معضل بيکاري سيستان و بلوچستان دامن زده است بدنامي استان مي‌باشد، با تاسف بايد گفت نام اين استان برخلاف واقعيت هاي موجود در افکار عمومي به نام ناامني شناخته شده است زيرا مسئولان در گذشته نتوانستند استان را خوب به سايرين بشناسانند و اين ذهنيت را در اذهان پاک کنند و برابر با حقيقت استان شکل دهند. اين موضوع سبب شده بود تا حضور کارآفرين ها و سرمايه گذارها با ذهنيت بالا بودن ريسک سرمايه گذاري در استان کاهش يابد و مي‌توان گفت سبب شده تا حدودي سرمايه گذاران از سرمايه گذاري در سيستان و بلوچستان اجتناب ورزند.

اينها از جمله دلايلي بوده است که سبب شده بود نرخ بيکاري در سيستان و بلوچستان افزايش يابد. خوشبختانه در يکي دوسال اخير توجه ويژه مقام معظم رهبري و دولت به سمت اين استان معطوف شده است که اين سبب شده تا همياري به شکل برجسته امروز انجام شود.امروز شاهد هستيم که در بخش هاي مختلف آباداني اين استان به محض اعلام نياز، همياري هاي دولت شکل مي گيرد لذا قرار است که بنادر شهيد بهشتي، شهيد کلانتري و پايانه هاي رسمي مانند ميرجاوه و ميلک به قطب هايي براي تجارت و بازرگاني تبديل شود که در اين بخش قدم هاي خوبي هم برداشته شده است. امروز شاهد هستيم که همسو با توجه به بنادر و بازارچه ها و پايانه هاي رسمي توجه جدي هم به زيرساخت ها در سوق دادن صنايع بزرگ به استان صورت مي گيرد. از جمله اين زيرساخت ها مي توان به راه آهن که اکنون کار ساخت آن آغاز شده، توسعه بندر که از اوايل سال با تحويل گيري کشتي با ظرفيت 90 هزار تن شروع شده، شکل گيري کارگاه هاي بسياري در سطح استان در زمينه هاي آبياري تحت فشار و کلنگ احداث کارخانه پتروشيمي، راه آهن و اکتشاف معادن اشاره کرد. ساخت پروژه ها، شکل دادن به کارگاه هاي آنها و آغاز عمليات اجرايي آنها يعني روش کار ادامه خواهد داشت تا زماني که اصل پروژه ها محقق و نهايي شوند و در مسير توليد بيشتر قرار بگيريم. مطمئن هستم با روندي که در اين استان شروع شده و شکل گيري زيرساخت هاي آن، سيستان و بلوچستان در آينده اي نزديک به سمت صنعتي شدن پيش خواهد رفت. اين استان در خرداد ماه شاهد حضور وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل هيدرو براي کلنگ زني کارخانه بزرگ 55 هزار تني لاستيک و به احتمال زياد آغاز عمليات کارخانه فولاد خواهد بود که اينها نشان از عنايت دولت براي افزايش زمينه براي اشتغال زايي سيستان و بلوچستان و اعطاي فرصت هاي زياد به کارآفرين هاي سرمايه گذار و جلب توجه همسايه ها به خصوص افغانستان و پاکستان است. اما در خصوص آمار بيکاري در استان بايد گفت که نرخ بيکاري بستگي به تعاريفي از بازار دارد. اگر بخواهيم به نرخ بيکاري از سوي مسئولان مربوطه اشاره کنيم بايد گفت نرخ بيکاري در سيستان و بلوچستان زير 15 درصد است اما آنچه که واقعيت استان نشان مي‌دهد و ملموس است به دلايل مختلف مانند مشکلاتي که در سيستان حاکم شده است، فقدان زمينه ها و بسترهايي که بتواند نقش فعال کارآفرينان، دامداران و کشاورزان را آماده کند و آنچه را که در بازارچه ها اتفاق افتاده ، نبايد انکار کرد که نرخ بيکاري استان بالاي 30 درصد است و ما بايد اين واقعيت ملموس را مبناي کار خود قرار دهيم تا شغل پايدار را به جاي مشاغل پاره وقت يک روزه يا هفتگي ايجاد کنيم.

نرخ بيکاري در سيستان وبلوچستان به 50 درصد رسيد
نورشهرکي- نرخ بيکاري در سيستان و بلوچستان بالاي 50 درصد مي باشد که مشکلات جدي را براي مردم اين استان به وجود آورده است.

عضو مجمع نمايندگان استان با بيان اين مطلب گفت: استان سيستان وبلوچستان به رقم بهره مندي از پتانسيل ها و ظرفيت هاي بالاي اقتصادي و توانمندي هاي منحصر به فرد صنعتي و معدني، به دلايل مختلف از يک عقب ماندگي مزمن و تاريخي رنج مي برد.

«دکتر حسينعلي شهرياري» افزود: نبود شغل و بالا بودن نرخ بيکاري يکي از مهمترين مشکلات در کشور و استان است که تلاش براي رفع آن به عنوان يکي از مهمترين اولويت هاي دولت بايد نسبت به گذشته بيشتر مورد توجه قرار بگيرد.وي ادامه داد: متاسفانه با وجود قول هايي که دولت داده بود تا کنون هيچ کدام از آنها تحقق نيافته و اين استان وضعيت نابساماني از نظر بيکاري دارد و ورود هر چه سريعتر دولت به منظور حل مشکل بيکاري بسيار ضرورت دارد.

وي بيان کرد: با توجه به مشکلات و نبود بودجه، کارهاي زيرساختي که در اين استان آغاز شده بود متوقف شد که از جمله آن مي توان به پروژه گازرساني به استان اشاره کرد که متأسفانه با وجود وعده هاي داده شده هنوز اتفاقي نيفتاده است.رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: اين استان نيازمند حمايت هاي جدي از طرف دولت است و نمايندگان نيز در اين راستا هيچ کوتاهي نخواهند کرد.

وي گفت: متأسفانه مدتي است که از طريق مرز پاکستان به ايران حمله مي شود و مردم عادي و نيروهاي امنيتي و انتظامي را به شهادت مي رسانند که از دولت انتظار مي‌رود در اين زمينه اقدام جدي داشته باشد.

وي بيان کرد: امروز اشتغال مهمترين چالش در اين استان تبديل شده است و متأسفانه تحمل نرخ بالاي بيکاري و فشارهاي اقتصادي ناشي از آن براي مردم منطقه سخت شده است.شهرياري افزود: همچنين مهاجرت به شهر هاي بزرگ به اميد يافتن کار علاوه بر مشکلاتي که براي شهر مبداء ايجاد مي کند، مشکلاتي را نيز براي شهر مقصد به وجود مي آورد که ممکن است قابل جبران نباشد.وي ادامه داد: ساماندهي امور جوانان بايد در زمينه هاي مختلفي مورد توجه باشد زيرا نيروي جوان آينده ساز کشور است و جواني سن بسيار حساسي است و بايد مشکلات به وجود آمده هر چه زودتر بررسي شود.وي در پايان گفت: درحال حاضر تنوع شغلي در جامعه زياد است و گاهي برخي مشاغل امنيت شغلي ندارند وايجاد اشتغال و امنيت امري بسيار مهم است.