پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت گفت: کاهش وابستگی بودجه به نفت از نظر برخی کارشناسان اقتصادی جزو دستاوردهای تحریم ایران بوده است.

 مهدی عسلی مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: در دوره کاهش وابستگی بودجه به نفت دستاوردهای بود و لذا طبیعتا پس از این توافق، دست دولت باز می‌شود و با توجه به آزاد شدن منابع می‌تواند منابع بیشتری را به بودجه‌های سنواتی خود اضافه کند. این موضوع نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد. 

وي افزود: مطلوب آن است که دولت دریافت ‌های خود از بخش نفت و گاز را در چارچوب یک رژیم مالی مبتنی بر نظریه اقتصادی اخذ کند که در این صورت درآمد دولت از این محل در بلندمدت بیشینه خواهد بود. 

وي اضافه كرد: غیر از پس‌انداز بخشی از درآمد نفت در صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی با بالاترین بازدهی ممکن در جهت حفظ منافع نسل‌های آینده، لازم است در بودجه سالانه دولت نیز سازوکاری تعبیه شود که اولا بودجه دولت و در نتیجه اقتصاد کشور از تلاطم‌های قیمت‌های نفت مصون بماند از طریق ایجاد حساب‌های ذخیره ارزی و ثانیا آن قسمت از درآمدهای حاصل از نفت که در بودجه هزینه می‌شود در پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های بخش عمومی صرف شود.

عسلی تصريح كرد: با اتخاذ سیاست‌های پولی سازگار برای جلوگیری از تورم افزایش درآمدهای نفتی می‌تواند به رشد اقتصادی بدون تورم کمک کند. 

مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت در پاسخ به اين نكته كه توافق احتمالي هسته اي «این انتظار را به وجود آورد که ایران سقف تولید خود را مانند شرایط پیش از تحریم افزایش دهد» گفت: طبعا تا زمانی که صنعت پایین دستی را در حدی توسعه نداده‌ایم که بخش بیشتری از نفت خام را در داخل کشور تبدیل به فرآورده‌های نفتی سودآور یا محصولات پتروشیمی کنیم، منطق اقتصادی حکم می‌کند که نفت خام را صادر و درآمدهای آن را با سرمایه‌ گذاری در بخش‌های مختلف تبدیل به ظرفیت‌های تولید و فرصت‌های اشتغال کنیم. 

عسلی افزود: اینکه چه مدت زمانی طول می‌کشد تا به سقف ظرفیت تولید خود قبل از تحریم‌ها برسیم بستگی به پارامترهای فنی میادین نفتی ایران از یکسو و میزان سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید از سوی دیگر دارد که همراه با ملاحظات مربوط به بازاریابی نفت خام ایران ممکن است چند ماه طول بکشد.

مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به اثر تحريم در سالهاي گذشته بر بازار صادرات نفت كشور گفت: تحریم‌ها سبب شده است در سال‌های گذشته بخش اعظمی از بازارهای صادراتی برای نفت ایران از دست برود. 

وي افزود: البته نفت ایران دارای خریداران زیادی است که بسیاری از آنها از سال‌های دور مشتری نفت ایران بوده‌اند و پالایشگاه‌های آنها با مختصات نفت ایران سازگاری دارد. 

وي تاكيد كرد: با رفع تحریم‌ها ایران به تدریج بازارهای نفت خود را احیا خواهد کرد؛ هرچند ممکن است این موضوع در ابتدا به‌دلیل رقابت سایر صادرکنندگان به کندی پیش برود. 

عسلی افزود: البته ممکن است برای باز پس گرفتن بازارها لازم باشد شرایط مناسب‌تری برای خریداران در نظر گرفت که مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت آشنایی کافی با بازارها داشته و تجربه زیادی در فروش نفت در شرایط به مراتب مشکل‌تر را داشته‌اند.

مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت در مورد احتمال افزايش ميزان سهم اوپك گفت: براساس اساسنامه سازمان کشورهای صادرکنندگان نفت اوپک اقدامات کشورهای عضو نباید به ضرر دیگر اعضا باشد؛ بنابراین اگر برخی از کشورهای عضو با کاهش صادرات نفت ایران به‌ دلیل تحریم‌ها با افزایش تولید، سهم خود در بازارها را افزایش داده و بازارهای ایران را تصاحب کرده‌ اند طبعا باید به تدریج تولید خود را کاهش و جا را برای نفت ایران باز کنند. 

وي افزود: این موضوع در تاریخ سازمان اوپک، سابقه دارد و موضوع بی‌سابقه‌ای نیست. البته ایران در این مورد اقدامات لازم را از طریق دبیرخانه اوپک انجام می‌دهد اما اگر حتی برخی از کشورها به انگیزه‌های سیاسی درصدد جلوگیری از بازیابی سهم ایران در بازار نفت باشند، کشور دارای تجربه کافی سیاسی در روابط بین‌المللی، دیپلماسی انرژی و بازاریابی نفت است که بتواند با افزایش تولید به تدریج سهم بازار خود را احیا کند. 

مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت تصريح كرد: حتی اگر این کشور‌ها تولید خود را کاهش هم ندهند، نخواهند توانست تولید خود را با سرعت ایران افزایش دهند، زیرا در حال حاضر اکثریت کشورها نزدیک به ظرفیت تولید خود عمل می‌کنند. 

عسلی افزود: با توجه به افزایش تدریجی تقاضا برای نفت در جهان و برای نفت ایران کشور ما خواهد توانست تولید و سهم خود در بازار را افزایش دهد و به سطح مطلوب برساند.