به گزارش پارس به نقل از مهر ، حسن قالیباف اصل در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما، بازار سرمایه را آینه تمام نمای اقتصاد دانست و گفت: بازار سرمایه به همه عوامل در اقتصاد کلان عکس العمل نشان می دهد و با ورود اخبار مثبت، بازر بورس مثبت و با اخبار منفی، منفی می شود.

مدیرعامل بورس تهران افزود: از طرف دیگر ما در دوره گذار هستیم و خبرهای سیاسی بین الملل، خبرهای مهمی هستند به گونه ای که در محدوده زمانی تفاهم لوزان و پس از آن بورس مثبت بود ولی پس از آن به علت مجموعه ای از خرید و فروش ها، ‌دوباره برگشتی را شاهد بودیم.

قالیباف اصل با بیان اینکه شدت عکس العمل بازار سرمایه هماهنگ با اهمیت اخبار سیاسی مثبت یا منفی نیست، گفت: این عکس العمل می تواند زیادتر یا کمتر باشد. این نوسانات در همه بازارها مشاهده می شود و حتی بازار ما با محدودیتی که دارد نوسانات آن در مقایسه با بازارهای دیگر کمتر است.

مدیرعامل بورس تهران گفت: در اتفاقی که در روسیه درباره واحد پول آنها رخ داد، در یک روز بورس آنها ۱۳ درصد افت کرد در حالی که آن موقع با بررسی های انجام شده، بورس تهران در یک سال ۱۱ درصد افت کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه باید روی خبرها و اثرگذاری آنها تحلیل داشت افزود: فضای اقتصادی ما اقتصاد شفافی نیست.

قالیباف اصل، بورس را نهاد اجرایی و سازمان بورس را نهاد نظارتی دانست و گفت: اینکه سرمایه گذار انتظار داشته باشد که بورس یا سازمان بورس نقش ضربه گیر را داشته باشند، شامل وظایف آنها نمی شود.

وی افزود: بخش عمده نبود شفافیت از بخش واقعی اقتصاد و خارج از بازار سرمایه که به داخل آن پمپ می شود از جمله بحث هایی است که درباره پالایشگاه ها یا پتروشیمی ها مطرح می شود.
مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: سرمایه گذار به مقررات بلند مدت نیاز دارد، مجلس هم در قانون فضای کسب و کار مصوبه ای گذراند که به موجب آن به مدت ده سال تکلیف خوراک پتروشیمی ها روشن شود ولی با گذشت چند ماه هنوز آیین نامه آن در دولت تهیه نشده است. وزارت نفت باید تکلیف پتروشیمی را به صورت بلند مدت مشخص کند.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مجلس و عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار گفت: به دلیل نظارت هایی که بر شرکت‌ها در بورس انجام می شود، اطلاعاتی که ارائه می شود قابل قبول است ولی ابهام در این موضوع است که مانند پالایشگاه ها وقتی که کیفی سازی دچار مشکل می شود، امکان تصمیم گیری برای صورت های مالی جهت تصمیم گیری در مورد آینده دچار چالش اساسی می شود.

وی افزود:‌بخش هایی زیادی به دلیل نبود تصمیم گیری در زمان مقتضی به روش منطقی در حوزه بازار سرمایه صورت می گیرد و حتی ابهاماتی که در تصمیمات کلان بخش هایی مثل وزارت نفت و امثال اینها به دلیل وجود آن دارای چالش اساسی است بنابر این در مورد اطلاعات موجود همه تلاش ارکان بازار در این است که اطلاعات موجود را اطلاع رسانی کند.

پورابراهیمی گفت: ما در مجلس قانون بودجه سالانه را به بلند مدت تبدیل کردیم و مجلس وظیفه خود را انجام داده است، آن بخشی که مربوط به وزارت نفت می شود، ‌خود آنها باید پاسخگو باشند.
مهدی طحانی گفت: الان رویه به این صورت است که گزارشها به سازمان بورس می رود، آنجا ۳ تا ۴ روز و بلکه بیشتر باقی می ماند.

وی افزود:‌ ما بحثی که با بورس داشتیم این بود که این اطلاعات به شکل روزنامه ای منتشر شود یعنی نظارت بر آنها پس از انتشار صورت بگیرد، این توقف اطلاعات به ویژه در شرایط رکود می تواند شائبه هایی را ایجاد کند.

قالیباف اصل با تایید این موضوع گفت: تا الان به این شکل بوده ولی جمع بندی این است که اطلاعات حداکثر به صورت مستقیم به دست سرمایه گذار برسد و بعد از آن نظارت لازم است.

وی، موضوع صندوق توسعه را دخالت یا نظارت ندانست و افزود: با تداوم روند کاهشی شاخص کل بورس در سال گذشته، با کمک وزیر اقتصاد مجموعه ای از نهادهای حقوقی بزرگ جمع شدند و از آنها خواسته شد که به صندوق توسعه کمک مالی کنند که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان پول جمع شد.

قالیباف اصل با بیان اینکه واکنش بازار در اوایل به این صندوق مثبت بود گفت: در دورانی که در بازار بحرانی ایجاد می شود، ‌اینها وارد می شوند ولی من فکر می کنم مقداری از این ابزار زیاد استفاده شد البته مدتی است که منابع مالی آن تمام شده و کنار رفته است.

پورابراهیمی واکنش بازار به اخبار خوب یا بد را بیش از حد لزوم و فراواکنشی دانست و گفت: به محض این که خبر خوبی از بازار سرمایه می رسد، از حوزه مذاکرات هسته ای می رسد، ‌ بازار سرمایه بیش از حدی که باید نشان می دهد و برای خبر بد هم همین گونه است.

وی افزود: بازار سرمایه از اقتصاد ما نشات می گیرد لذا وقتی که نرخ رشد ما منفی است و با بعدا به سه درصد می رسد ما نباید انتظار داشته باشیم که ما در این بازار شاهد بازده ۴۰ یا ۵۰ درصدی ایجاد باشیم اما متاسفانه بورس ما به دلیل همان فراواکنشی عمل کردن، ‌فراتر از آن چیزی که در حوزه های سیاسی باید اثر بگیرد اثرات خود را می گذارد.

پورابراهیمی تصریح کرد: به نظر می رسد رویکردی که در بازار وجود دارد از واقعیت های حوزه بحث هسته ای به مراتب فراتر است چرا که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مسائل بازار سرمایه مرتبط با مسائل داخلی کشور است.

قالیباف اصل با مهم دانستن نرخ سود برای صنعت گفت: اگر نرخ سود برای صنعت مثبت باشد قطعا در بازار سرمایه هم اثر مثبت نشان می دهد ولی مهم تر از نرخ سود بحث نظارت است.

وی افزود: الان نرخ سود ۲۷ یا ۲۸ درصد نیست در حالی که در بازار پول نرخ شکنی اتفاق می افتد، یعنی نرخی که رسما اعلام شده، انجام نمی شود و تحلیل بازار است که با این کاهش نرخ سود هم پولی به دستش نمی رسد.

قالیباف اصل هم وضعیت بازار را برای سرمایه گذاری مثبت دانست و گفت: مردم ما بازار سرمایه را به عنوان واقعیتی اقتصادی پذیرفته اند و ما باید به آنها خوش آمد بگوییم.