به گزارش پارس، یاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی در گفتگو با خبرگزاری نسیم، درباره بازی با نرخ سود بانکی با بیان اینکه لیبرال ها می‌گویند اگر نرخ سود کاهش یابد، تقاضا برای تسهیلات افزایش می‌یابد و در نتیجه تسهیلات باید جیره‌بندی شود گفت: اگر میزان اعطای تسهیلات، کاهش یابد اما به صورت هدفمند به تولید داده شود، بهتر از آن است که سالی 45 درصد تسهیلات دهی بانک ها افزایش یابد و عمده آن به جای تولید، در محل دلالی مصرف شود.

وی ادامه داد: برای کاهش 2 درصدی نرخ سود جنجال به پا کرده اند تا بیش از این، کاهش صورت نگیرد، در حالی که معضل کنونی با کاهش 2 یا حتی 4 درصدی نیز حل شدنی نیست

این کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی اضافه کرد: می گویند اگر نرخ سود کاهش یابد، موجران به جای رهن، از مستاجر اجاره خواهند خواست؛ اگر تولید آسیب ببیند و آن مستاجر بیکار شود، نه پول رهن خواهد داشت و نه اجاره. یکی از شرکت های خودرو سازی در سال گذشته 840 میلیارد تومان ضرر داده که 480 میلیارد تومان آن بابت پرداخت سود بانکی بوده است.

وی اضافه کرد: گفته می شود که 6 هزار موسسه مالی غیرمجاز در کشور وجود دارد که اگر نرخ سود مؤسسات مجاز پایین بیاید، منابع مالی به سمت موسسات غیرمجاز می رود. این استدلال دقیقا مشابه آن راهکار واردات رسمی افسار گسیخته برای مبارزه با قاچاق کالاست.

جبرائیلی تصریح کرد: لبیرال ها عینک ایدئولوژی را از چشم بردارند و واقعیت را ببینند. در حالی که بیشترین سود سرمایه گذاری در تولید حدود 15 درصد است، با نرخ سود بانکی کنونی نه کسی در تولید سرمایه گذاری می کند و نه برای تولیدکننده مقرون به صرفه است که از بانکها تسهیلات دریافت کند، لذا عملا تسهیلات بانکی در خدمت تولید کشور قرار نمیگیرد.