پايگاه خبري تحليلي «پارس»- زهرا حاجيان-" بسته هاي 10هزار توماني يک ماهه با اين سرعت افتضاح اينترنت که گاهي اوقات نصف آن هم استفاده نمي شود واقعا چه توجيهي دارد؟ اين بسته در اصل بايد تا زماني که تمام نشده اعتبار داشته باشد"،"کم فروشي تنها روي ترازوي بقالي و قصابي و ... اتفاق نمي افتد همراه اول هم با اين اينترنت ضعيف و هزينه زياد به نحوي کم فروشي مي کند"،"يک بسته 10 هزار توماني اينتر نت از همراه اول خريداري کرده ام در طول 4 روز هنوز سايتي را باز نکرده آيا اين کم فروشي نيست؟""همراه اول تبليغ اينترنت پر سرعت مي کند اما 2ماه است بسته اينترنتي 10 هزار توماني گرفته ام باور کنيد بيشتر وقت ها قطع است و پايان ماه همه شارژم هدر مي رود چرا وقتي مشکل دارد زمان را تمديد نمي‌کنند؟"

اين ها تنها شمار اندکي از انبوه پيام هايي است که مشترکان اينترنت همراه اول در اعتراض به کيفيت اين سرويس ارسال کرده اند،اين اعتراضات طي ماه هاي اخير و به دنبال عرضه نسل سوم وچهارم شبکه تلفن همراه وهمچنين با گسترش ميزان استفاده از گوشي‌هاي هوشمند در ميان کاربران ، گسترده تر شده وبيش از هر زمان ديگري مشکلات اين بخش را نمايان کرده است .شهريور سال 93بود که با تمام شدن مدت زمان انحصار رايتل در عرضه فناوري نسل سوم تلفن همراه ، اپراتورهاي اول و دوم به راه اندازي آزمايشي G 3 اقدام کردند، اتفاقي که به نظر مي رسيد موجب خواهد شد مشترکان اين اپراتور ها براي هميشه باسرعت وکيفيت پايين اينتر نت همراه خدا حافظي کنندحال آن که متاسفانه اين گونه نشدو موج اعتراضات پي در پي مشترکان طي ماه هاي اخير گوياي اين واقعيت است .

تذکر هاي رگولاتوري هم راه به جايي نبرد
اسفند سال گذشته بود که در پي تشديد اختلالات موبايل که به دنبال توسعه فناوري نسل 3و4 تلفن همراه ايجاد شده بود، معاون سازمان تنظيم مقررات(رگولاتوري) اعلام کرد :" در اين راستا به اپراتور هاي همراه اول و ايرانسل تذکر داده ايم که خيلي به دنبال سرعت توسعه نباشند و کيفيت را نيز مدنظر قرار دهند براين اساس پيش بيني مي شود با توجه به اين که هم اکنون اپراتورها بازار خود را براي سرويس هاي نسل سوم موبايل جذب کرده اند، بايد از اين پس به فکر افزايش کيفيت و رضايت مشترکان باشندو تا پايان سال 93 به شبکه اي پايدار در حوزه تلفن همراه برسيم ." به هرحال با بررسي وضع کنوني ، ناگفته پيداست که تذکر هاي سازمان تنظيم مقررات نيز راه به جايي نبرده است و اپراتور همراه اول هنوز نتوانسته است رضايت مشترکان را جلب کند .

مشکل از گوشي است!
وقتي از زارعيان سخنگو و معاون شرکت مخابرات ايران در خصوص اختلالات اخير اينترنت همراه اول و گلايه برخي مشترکان که مي گويند؛طي 4 روزمتمادي موفق به استفاده از اينترنت تلفن همراه خود نشده اند، سوال مي کنيم ،وي اين گونه پاسخ مي دهدکه "به نظر مي رسد گوشي اين مشتر کان دچار اشکال است! چرا که ما هم از همين شبکه استفاده مي کنيم بنابراين نبايد چنين مشکلي وجود داشته باشد."

بخشي از اختلالات را قبول داريم
زارعيان با بيان اين که برخي اختلالات را قبول داريم،گفت:با اين وجوددر حال حاضر نمي توان موضوع کاهش کيفيت را به اين معنا پذيرفت چرا که شبکه تلفن همراه درحال توسعه است وشبکه در حال توسعه هم اين مشکلات را دارد.وي در ادامه افزود : البته اين اختلالات به اين معنا نيست که يک مشترک نتواند سايتي را باز کند بنابراين در چنين حالتي حتما تنظيمات گوشي درست انجام نشده است ويا گوشي مشکل نرم افزاري دارد، با اين حال وضعيت اينترنت موبايل در آينده نزديک تقويت خواهد شد ما بحث تکميل پوشش3Gو 4G را در کل کشور داريم که در حال انجام است وبه زودي اين اختلالات بر طرف خواهد شد.

11 ميليون مشترک از G 3استفاده مي کنند
او اضافه کرد: در حال حاضر در شبکه ارتباطات کشور اعم از همراه اول وايرانسل ورايتل حدود 11 ميليون مشترک از G 3استفاده مي کنندو اين مشکلات چندان فراگير نيست . زارعيان با اشاره به اين که تعرفه خدمات ار تباطي در ايران بسيار پايين است، گفت: مبلغ 10 هزار توماني که هم اکنون مشترک براي خريد يک بسته مي دهد، مبلغ بسيار ناچيزي است لذا پايين بودن تعرفه خدمات ارتباطي در دراز مدت به کاهش کيفيت منجر خواهد شد. وي با بيان اين که در هيچ کجاي دنيا 3گيگ اينترنت اينقدر ارزان نيست، افزود: به طور نمونه در کره جنوبي هزينه هاي اينترنت 5 تا6 برابر ايران است به علاوه حدود 2هفته پيش در سفري که به مالزي داشتم متوجه شدم که در مالزي قيمت 3 گيگ اينتر نت ماهانه 115 هزار تومان است در حالي که ما 3 گيگ اينتر نت را در ماه 15 هزار تومان عرضه مي کنيم اين يعني 11 برابر کمتر از مالزي .

تقاضاي مشترکان براي استفاده از3G بالاست
مدير عامل همراه اول نيز در توجيه معضل اختلالات اينترنت اين اپراتور گفت: يکي از دلايل اختلالات موجود تقاضاي بيش از اندازه مشترکان است.وي با اشاره به اين که ترافيک مشترکان طي 2سال گذشته 37 برابر شده است، افزود: علاوه بر اين در بهمن‌92 تعداد اسمارت‌فون‌هاي فعال درشبکه همراه اول 3 ميليون دستگاه بود که اين رقم در بهمن 93 به 16 ميليون رسيده است. وي توسعه شبکه را نيازمند سرمايه بسيار بالايي عنوان وتصريح کرد: در حال حاضر ما در تهران ومشهد براي توسعه شبکه با مشکلاتي مواجهيم از جمله آن که شهر داري در اين زمينه با ما همکاري نمي کند و به طرق مختلف از توسعه شبکه ممانعت مي کند به نحوي که 100سايت G 3ما توسط شهر داري جمع آوري شده است . وي با بيان اين که در حال حاضر در لحظه بالغ بر 1.7 ميليون نفر از شبکه 3Gما استفاده مي کنند، تاکيد کرد : در شبکه 2G نيز بيش از 4 ميليون مشترک داريم.

کاهش درآمد مصرف آزاد اينترنت همراه اول به يک چهارم
مديرعامل ارتباطات سيار همچنين بااشاره به تأثير کاهش نرخ مصرف آزاد اينترنت موبايل بر درآمدهاي اين اپراتور گفت: پيش از اين 50 درصد درآمد اينترنت همراه اول از محل مصرف آزاد اينترنت بود که اکنون اين سهم به 75 درصد خريد بسته و 25 درصد مصرف آزاد کيلوبايت کاهش يافته به اين معنا که در مجموع درآمد مصرف آزاد يک چهارم شده است.

در گذشته نرخ هر کيلوبايت اينترنت آزاد فعال 14.7 ريال بود که 4 ريال اعمال مي‌شد که سال گذشته به 0.5 ريال کاهش يافت.وي همچنين درباره امکان انتقال 10 هزار تومان شارژپرداختي توسط مشترکان به ماه هاي بعد گفت:چنين امکاني براي ما وجود نداردو اگر مشترک از بسته 10 هزار توماني در زمان مقرر استفاده نکند،اعتبارش مي سوزد.

در اين رابطه معاون وزير ارتباطات با بيان اين که "حق با مردم است و مشکلات را قبول دارم"،از احتمال جريمه همراه اول در صورت ادامه اختلالات خبر دادو گفت:قرار بود تا آخر سال 93 کيفيت خدمات در تهران و تعدادي از مراکز استان به حد استاندارد برسد و اگر اين مشکلات ادامه يابد،قابل تحمل نيست و برخورد مي کنيم.

درخواست همراه اول براي نرخ متفاوت ديتا در پيام‌رسان‌هاي داخلي و خارجي
مديرعامل همراه اول اعلام کرد:رگولاتوري مي‌تواند نرخ ديتاهاي متفاوتي براي پيام رسان هاي داخلي و خارجي اعمال کند.به گزارش فارس،صدوقي با اشاره به لزوم مقررات‌گذاري براي فعاليت نرم‌افزارهاي رايگان موبايلي در کنار فعاليت اپراتورهاي موبايل، گفت: اپراتورهامي توانند نرخ ديتاهاي متفاوتي را براي محصولات داخلي وخارجي اعمال کنندچون اپراتورها از فعاليت بي‌ضابطه OTTها ضرر مي‌کنند.

اهميت زيرساخت ها براي حرکت به سمت دولت همراه
حسين گروسي عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي- در دوراني زندگي مي کنيم که از آن با عنوان عصر فناوري اطلاعات و ارتباطات ياد مي شود . نفوذ فناوري‌هاي اطلاعات وارتباطات در جنبه هاي مختلف زندگي انسان باعث شده است روش هاي ارتباط افرادبه طور کلي تغيير کند.در همين راستا ايده دولت الکترونيک در اقصي نقاط دنيا مورد توجه قرار گرفته است و کشورهاي توسعه يافته و حتي بسياري از کشورهاي در حال توسعه حرکت هايي را براي اطلاع رساني و خدمات رساني به موقع ،دقيق و کارآمددر تمامي مقاطع زماني ومکاني از طريق وسايل ارتباطي گوناگون مانند تلفن و اينترنت آغاز کرده اند. در واقع مبحث دولت الکترونيک در دنياي امروزي صرفا يک ايده نيست بلکه گام هاي موفقي در اين زمينه برداشته شده تا جايي که در کشور هاي پيشرفته اي مانند کره جنوبي دولت موبايلي ايجاد شده است و کليه خدمات و سرويس هاي دولتي با حداقل هزينه ،‌حداکثر سرعت و حداقل زمان و از طريق وسايل ارتباطي مانند اينترنت و ابزار هايي مانند تلفن همراه به صورت مستمر در اختيار شهروندان قرار مي گيرد .اين در حالي است که متاسفانه در کشور ما از اين حيث شکاف عميقي با آن چه در دنيا شاهد هستيم ، وجوددارد. متاسفانه در چنين شرايطي که دربسياري کشور ها دولت الکترونيک جاي خود را به دولت همراه داده است و بسياري از سرويس هاي خدمات رساني از طريق تلفن همراه ارائه مي شود،در کشور ما کيفيت و ارائه خدمات بر بستر موبايل به گونه اي نيست که بتوان حداقل خدمات را دريافت کرد ،چه رسد به اين که از طريق اين ابزار ارتباطي خدمات دولتي ارائه شود. در حالي که اگر بخواهيم به سمت فراگير شدن دولت الکترونيک گام برداريم ،لازمه آن تقويت زير ساخت هاي حياتي ومورد نياز از جمله افزايش کيفيت در بخش تلفن همراه و اينترنت است .امروز با توجه به توسعه روز افزون خدمات الکترونيکي مبتني بر تلفن همراه در جهان٬ بايد ضمن تلاش براي تکميل برنامه هاي دولت الکترونيک٬ پيش بيني هاي لازم را براي تحقق دولت همراه( موبايلي) داشته باشيم .با توجه به اين که بحث دولت الکترونيک در قانون برنامه پنجم مورد تاکيد قرار گرفته و در برنامه ششم نيز تحقق اين مهم هدف گذاري شده است، ضرورت ايجاب مي کند همان گونه که تاکيد شد زير ساخت هاي مورد نياز از جمله ارتقاي کيفيت سرويس دهي در حوزه ارتباطات وفناوري اطلاعات نيز تقويت شود . بي شک هر چه سرمايه گذاري بيشتري براي ارائه خدمات در حوزه فناوري اطلاعات و تلفن همراه انجام شود، از صرف هزينه هاي ديگر مانند سوخت و انرژي ،اتلاف وقت و... جلوگيري خواهد شد.

اختلالات اينترنت همراه اول زير ذره بين سازمان تنظيم مقررات
پارسا-سخنگوي سازمان تنظيم مقررات(رگولاتوري) از بررسي موضوع اختلالات اينترنت همراه اول در سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي خبر داد .

اسدي اختلالات اينترنت همراه اول که طي ماه هاي اخير نارضايتي مشترکان اين اپراتور را در پي داشته است، خاطر نشان کرد: طبق بررسي هاي انجام شده در زمينه اختلالات شبکه و موضوع اينتر نت همراه اول ، اين اختلالات به طور عمده به دليل تکميل نشدن پوشش 3G در همه نقاط است براين اساس در اثر جابه جايي مشترکان اين اختلالات ايجاد مي شود.

وي ادامه داد: به طور کلي از زماني که راه اندازي نسل 3 اينترنت همراه اول در تهران و بر خي شهر ها آغاز شده است ،به دليل آن که هنوز بسياري از نقاط تحت پوشش اين شبکه نيست به طور معمول اين اتفاق مي افتد که مشترک در نقطه اي که شبکه 3G فعال است امکان دسترسي به اينتر نت 3G را دارد اما با خارج شدن از اين شبکه، وارد شبکه G 2مي شود وخود به خود سرعت اينتر نت کاهش پيدا مي کند ،بنابراين با تغيير موقعيت جغرافيايي ، مشترک احساس مي کند که شبکه دچار مشکل شده است براين اساس مشتر کان بايد اين نکته را نيز در نظر داشته باشند .

سخنگوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با بيان اين که بررسي موضوع اختلالات اينترنت همراه اول دردستور کار رگولاتوري قرار دارد ، تصريح کرد: اين موضوع به طور قطع در کميسيون تنظيم مقررات بررسي و نسبت به اتخاذ راهکار هاي موثر براي رفع اين اختلالات تصميم گيري خواهد شد .

وي ادامه داد: البته نبايد اين نکته را نيز از نظر دور داشت که همراه اول از حدود يک ماه پيش کار توسعه شبکه را آغاز کرده است و به طور کلي براي تکميل شبکه، يک سال فرصت دارد و اميد واريم باتکميل پروژه هاي 3G وشتاب بخشيدن به بر نامه هاي توسعه اي خود بتواند رضايت مشترکان را جلب کند .

در اين باره معاون وزير ارتباطات نيز اعلام کرد اگر قرار باشد مشکلات همراه اول ادامه يابد و از ارديبهشت و خرداد عبور کند، قابل تحمل نيست و برخورد مي کنيم و بر اساس پروانه اپراتور به سراغ جريمه خواهيم رفت.