پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مجيد حسين زاده- اين روزها خبرهايي را مي شنويد از مردمان يمن که خانه هايشان زير بمباران شديد رژيم آل سعود با خاک يکسان شده است. همچنين دل مردمان کشور نيز در پي تعرض 2 مامور فرودگاه جده به 2 نوجوان زائر، شکسته و انزجارشان از رژيم آل سعود بيش تر شده است. با توجه به اين شرايط و در هفته گذشته، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از تعليق و متوقف شدن سفر عمره تا اطلاع ثانوي خبر داد و بعد از آن در شبکه هاي اجتماعي خبرهايي درباره انصراف دسته جمعي يا انفرادي از عمره و اختصاص پول آن به انجمن هاي خيريه پخش شد. به طور مثال عکسي در فضاي مجازي منتشر شده است که نشان دهنده فيش انصراف يکي از اهالي فولاد شهر از عمره و اختصاص مبلغ ۲ ميليون تومان به سازمان بهزيستي است. با توجه به اين که مردم ايران هميشه در زمينه کمک به همنوع خود مثال زدني بوده اند، در اين پرونده به سراغ افرادي رفتيم که پيش از اين در حد توان شان به انجمن هاي خيريه کمک کرده اند و به ادعاي خودشان، در آينده هم کمک خواهند کرد چراکه تاثيرات مثبت اين عمل شان را در زندگي شان ديده اند.

همچنين از زندگي و شرايط سخت نرگس کوچولو نوشتيم که منتظر کمک هاي مالي خيران است تا بتواند به آرزوهاي کوچک دوران کودکي اش رنگ تحقق ببخشد.

حضرت آيت ا... خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در تاريخ 1385.11.30 در ديدار مسئولان و دست اندرکاران اجراي سياست هاي کلي اصل ۴۴ در مورد عمره مفرده فرمودند: «اگر از من سؤال کنند کسي ثروتي توليد کند براي اين که بيست نفر يا صد نفر انسان را که زندگيشان سرشار از محروميت است، به نوا برساند، يا مثلاً فرض بفرماييد که پنجاه نفر را که در فلان شهر زندگي مي کنند و در آرزوي يک بار زيارت قبر مطهر علي بن موسي الرضا در حسرتند و نتوانستند بروند، اين ها را با ثروتش به زيارت ببرد، اين بهتر است يا با همين پولي که مي خواهد با آن توليد ثروت کند، ده سال پشت سر هم عمره برود، بنده به طور قطع و يقين و بدون هيچ ترديد خواهم گفت اولي مقدم است. حالا هر سال عمره نرود.»

* تنها 20 روز بعد از فوت مادرم خانه را اهدا کردم
يتيم خانه گلستان علي(ع)
خير: مريم طباطبايي فخار
شغل: خانه دار
ميزان کمک: بيش از 2 و نيم ميليارد تومان

پدر مريم طباطبايي قبل از فوتش مدرسه اي را در شانديز ساخته بود و جزو خيران مدرسه ساز محسوب مي شده است و حالا تنها فرزندش، خانه پدري اش را به يتيم خانه گلستان علي(ع) اهدا کرده است.

مريم طباطبايي درباره اهداي اين ملک که در سال 91 بيش از 2 و نيم ميليارد تومان قيمت گذاري شده بود، مي گويد: من تک فرزند هستم و از خانه اي که به خيريه گلستان علي(ع) اهدا کردم، خاطرات بسياري دارم اما بعد از فوت مادرم نمي توانستم ببينم که اين خانه را ماهي 8 تا 9 ميليون تومان اجاره بدهيم يا آن را خراب کنيم و دوباره بسازيم. بنابراين تنها 20 روز بعد از فوت مادرم و در آن شرايط روحي سخت، تصميم گرفتم که اين خانه را به گلستان علي(ع) اهدا کنم و با مشورت همسرم، اين تصميم را اجرايي کردم.

بعد از فوت مادرم، من 43 ساله بودم و تا حدودي از لحاظ مالي دستم تنگ بود و اطرافيانم پيشنهاد مي دادند که منزل مادري را اجاره بدهم. شما مي دانيد که هيچ فردي از پول بدش نمي آيد اما من هيچ وقت از تصميمي که گرفتم افسوس نمي خورم در حالي که حتي براي برگزاري مراسم ختم مادرم با مشکلات مالي مواجه شدم اما با کمک هاي بي دريغ شوهرم، همه مشکلات حل و مراسم مان نيز به بهترين شکل برگزار شد.

اهداي اين خانه را به گلستان علي(ع) در مراسم عيد اول مادرم اعلام کرديم و در حال حاضر بسيار خوشحال هستم که چنين تصميمي گرفتم. در ضمن پدر و مادرم را در خواب ديده ام که از من و اين عمل کاملا راضي بودند. البته به نظر من براي چنين تصميم هايي بايد خداوند به انسان کمک کند تا بتواند چشم از مال دنيا بردارد. اميدوارم که اين تصميم ناقابل ما در پيشگاه خداوند براي شادي روح پدر و مادرم ذخيره شود و در آخرت به کار آن ها بيايد.

* درآمد من مال خداوند است
جامعه خيرين حامي معلولان کشور
خير: محمدرضا کارگري
شغل: آزاد
ميزان کمک: 150 ميليون تومان

محمدرضا کارگري به اين دليل که سازمان بهزيستي نمي تواند همه معلولان کشور را زير چتر حمايت هاي خود قرار دهد، تصميم گرفته است در اين حوزه در حد توانش به معلولان کمک کند.

کارگري درباره دلايل کمک 150 ميليون توماني اش به جامعه خيرين حامي معلولان کشور مي گويد: فردي را مي شناختم که نه تنها خودش معلول بود بلکه از چند معلول ديگر هم نگهداري مي کرد بنابراين تصميم گرفتم با علم به اين که، معلولان جزو افرادي هستند که مردم کمتر صداي آن ها را شنيده اند، در اين حوزه کمک مالي داشته باشم.

اين را هم بگويم که به نظر من، درآمد من مال خداست و هرچه به ديگران کمک کنم، خداوند آن را مضاعف مي کند و به من بر مي گرداند و مهم تر از آن، من را در برابر مشکلات و خطرات بيمه مي کند. همان طور که شما مي دانيد در حال حاضر شرايط اقتصادي کشور خوب نيست اما چون من با خدا معامله کرده ام، نه تنها هيچ کاهشي در ميزان درآمد برايم ايجاد نشده است که درآمدم رو به افزايش است که اين ها نشانه برکت خداوند است.

من تا به حال 5 بار به حج عمره مشرف شده ام اما به نظر من در حال حاضر، حج عمره فعلي ما توجه به همين معلولان کشور است و نبايد فراموش کنيم که سيره اهل بيت(ع) هم کمک به ديگران به خصوص نيازمندان بوده است.

* مدرسه سازي يک صدقه جاريه است
انجمن خيرين مدرسه ساز
خير: دکتر جعفر دلدار
شغل: پزشک ارتوپد
ميزان کمک: 100 ميليون تومان

دکتر جعفر دلدار تا به حال 2 مدرسه ساخته که يکي به نام برادر شهيدش و ديگري را به نام پدرش نامگذاري کرده است. او به خاطر 4 برادر و يک خواهرش که در حال حاضر به لطف زحمات پدرشان، همه شان در شغل پزشکي به جامعه خدمت مي کنند، تصميم گرفته است که نام پدرش را همچون برادر شهيدش جاودان کند و به همين دليل نام يکي از مدرسه هايي را که ساخته است به نام پدرش نامگذاري کرده است.

دکتر دلدار درباره کمک 100 ميليوني‌اش به خيرين مدرسه ساز مي‌گويد: در آموزه هاي ديني ما مدرسه سازي و تلاش براي بالا بردن سطح علمي مردم يک صدقه جاريه محسوب مي شود و من به دليل نياز جامعه و آخرت خودم اين کار را انجام دادم و باور دارم که اگر محيط مدارس ما خوب باشد، جامعه اي سالم تر، موفق تر و پوياتر خواهيم داشت.

من باور دارم که هرچه براي خودم خرج مي کنم، بر باد فناست ولي هرچه براي کمک به ديگران خرج کنم انگار براي دنيا و آخرت خودم خرج کرده‌ام چون صد درصد آن پول به جيب مان برخواهد گشت و برکت آن عمل را احساس خواهيم کرد.

تشرف به حج عمره، مستحب و خوب است اما در شرايط فعلي، تشويق مردم به انجام کار خير ضروري تر به نظر مي‌رسد و مهم نيست چه کار خيري باشد چراکه اگر در جامعه اي مردم دست به خير داشته باشند، بيشتر مشکلات حل خواهد شد.

* پول مراسم ختم پدرم را خيرات کردم
مجمع خيرين سلامت
احمد عظيمي
شغل: بازنشسته ارتش
ميزان کمک: بيش از 40 ميليون تومان

در تهران زندگي مي کند اما اصالتا اهل شهرستان بردسکن خراسان رضوي است و به خاطر مردم اين منطقه، تصميم گرفته است تا در حد توانش در حوزه سلامت به انجمن خيرين سلامت شهرستان بردسکن کمک کند.

عظيمي درباره کمک هاي مالي اش به انجمن خيرين سلامت مي گويد: بعد از فوت پدرم به جاي برگزاري مراسم پرخرج ختم که در بيشتر شهرهاي کشورمان مرسوم شده است و مردم مي گويند: «چون خورديم بايد پس بدهيم»، تصميم گرفتيم اين مراسم را با هزينه هاي بسيار کمتري برگزار کنيم و پول پس انداز شده را در حوزه افزايش امکانات سلامت هزينه کنيم. بنابراين30 ميليون تومان به ياد پدرم و 10 ميليون تومان هم براي شادي روح مادر به خيرين سلامت اهدا کرديم.

خيلي ها به من مي گفتند به جاي اين کارها، دنبال خريد خانه و خودروي بهتر باش اما به نظر من، بني آدم اعضاي يکديگرند و خيلي هم از اين تصميمي که گرفته ام خوشحال و راضي هستم. در ضمن اگر خدا توفيق بدهد، خانه اي هم از پدرم به من به ارث رسيده که در همين راستا و براي سلامت مردم کشورم، اهدا خواهم کرد. آرامشي که با اهداي اين مبالغ ناقابل به انسان دست مي دهد، از هيچ راه ديگري به دست نمي آيد.

بيشتر مردمي که از حج باز مي گردند، هزينه‌هاي زيادي براي مراسمي مانند وليمه و ... انجام مي دهند. من به عنوان عضو کوچکي از مردم بزرگ ايران از مردم خواهش مي کنم در صورت سفر به حج، حداقل به جاي چنين هزينه هاي اضافي در هر زمينه اي که علاقه مند هستند به همنوعان خود کمک کنند.

* کتاب در جامعه ما مظلوم است
انجمن خيرين کتابخانه ساز
خير: مهندس مرتضي کرباسي
شغل: بازرگان لوازم پزشکي
ميزان کمک:100 ميليون تومان

متولد سال 1357 و مهندس کامپيوتر است و بيش از 100 ميليون تومان از درآمدش را صرف کتابخانه سازي کرده است.

مهندس کرباسي مي گويد: به نظر من کتابخانه ها در شهر مظلوم هستند و به طور کلي کتاب خواني در بين افراد جامعه ما به خصوص جوانان مظلوم واقع شده است بنابراين من با توجه به فقر شديدي که در اين حوزه احساس مي شود، در اين زمينه تصميم به کمک مالي گرفتم چراکه بسياري از مشکلات فرهنگي و اعتقادي با احداث کتابخانه ها و ترغيب جوانان به مطالعه رفع خواهد شد.

من اين هزينه ها را با علاقه خودم و خانواده ام انجام داده ام و انجام خواهم داد و تاثير اين معامله با خالق را در لحظه لحظه هاي زندگي ام ديده ام و از اين تصميم بسيار خوشحال هستم.

من تا به حال به حج عمره مشرف نشده ام اما به نظرم ساختن يک کتابخانه يا حتي اهداي يک کتاب به کتابخانه مي تواند در آينده يک فرد تاثيرگذار باشد و ثواب زيادي داشته باشد.

* پاداش پايان خدمتم را به مسجدسازان دادم
انجمن خيرين مسجدساز
خير: احمد رهبري
شغل: استاد دانشگاه و مدير کاروان حج
ميزان کمک: بيش از 60 ميليون تومان

احمد رهبري که عضو هيئت علمي دانشگاه هنر هم بوده ،اکنون 66 ساله است.

اين استاد دانشگاه درباره کمک 60 ميليون توماني اش در حوزه مسجدسازي مي گويد: زماني که پاداش پايان خدمتم را گرفتم، فکر کردم که بهترين کار همين است که در حوزه مسجد سازي که يک کار بسيار موثر در حوزه فرهنگسازي است، کمک ناقابلي داشته باشم و همه پاداشم را به انجمن خيرين مسجدساز اهدا کردم.

من تا سال 82 اجاره نشين بودم و در آن سال با کمک يک شرکت تعاوني موفق به خريد خانه شدم و در حال حاضر، خودروي من سمند است و هرچند زندگي ام مرفه نبوده است اما در زندگي قانع هستم و تصميم گرفتم براي آخرتم در امر مسجدسازي کمک کنم البته اگر خداوند از من قبول کند.

بعد از اين که همسرم را در جريان تصميم خود قرار دادم، او هم از من خواست که پاداش پايان خدمتش را در راه خير هزينه کند البته هنوز براي اين که در چه حوزه اي هزينه کنيم به جمع بندي نرسيده ايم ولي اگر خداوند بخواهد، باز هم در اين راه براي آخرت مان سرمايه گذاري خواهيم کرد و مطمئنيم وعده هايي که خداوند به نيکوکاران داده است، محقق خواهد شد.

من مدير کاروان حج بوده ام و اين اواخر از نزديک شاهد برخورد بد مسئولان عربستاني با هموطنانم بودم و خوشحالم که عمره براي مدتي تعليق شد. با اين حال از افرادي که قصد تشرف به حج را داشتند درخواست مي کنم که از فرصت ايجاد شده براي کمک به ديگران نهايت استفاده را ببرند و به نظر من، ثواب کمک به افراد نيازمند باتوجه به شرايط سياسي عربستان و حمله به مردم مظلوم يمن کمتر از زيارت خانه خداوند نيست.

* به خاطر حس انسان دوستي ام چنين تصميمي گرفتم
انجمن خيرين توسعه علم وفناوري ايرانيان
خير: علي احمديان
شغل: آزاد
ميزان کمک: 15 ميليون تومان

علي احمديان 54 سال دارد و مدرک تحصيلي اش ديپلم است، او تا کنون بيش از 15 ميليون تومان به انجمن خيرين توسعه علم و فناوري ايرانيان کمک کرده است.

او درباره کمک هاي مالي اش به حوزه توسعه علم مي گويد: کمک هاي مالي من در زمينه توليد داروهاي مورد نياز کشور بوده است و به دليل حس انسان دوستي و اهميت اين موضوع، چنين تصميمي را گرفتم. من اين مبلغ را در ضيافت خيران حمايت از توليد داروهاي مورد نياز کشور که توسط انجمن توسعه علم و فناوري ايرانيان برگزار شد، اهدا کردم.

از اين کمک هاي مالي خودم احساس بسيار خوبي دارم و باز هم اگر در اين زمينه و زمينه هاي ديگر احساس تکليف کنم در حد توانم کمک خواهم کرد.

تا به حال چندين بار به مکه مشرف شده ام. به نظرم هر چيزي جاي خودش را دارد و هرچند حج بسيار مطلوب است ولي اگر فردي خواست در زمينه هايي خير رساني کند، اولويت ها را درنظر بگيرد و شايد اولويت ها با توجه به شرايط فعلي متفاوت شده باشد.

* آيا آرزوي نرگس کوچولو برآورده مي شود؟

نرگس کودک ۶ ساله بجنوردي، از ۶ ماهگي دچار بيماري شديد پوستي شده است. او به شدت از بيماري خود رنج مي برد و مدام بدنش در حال خارش است و پوست هايي که هرگز تمامي ندارند مدام رشد مي کنند و مي ريزند و دوباره رشد مي کنند و مي ريزند!

او همراه با پدر، مادر و برادرش در حاشيه شهر بجنورد در استان خراسان شمالي زندگي مي کند. نرگس نمي تواند هر غذايي بخورد، حتماً بايد گوشت بخورد؛ قرار گرفتن در معرض چوب، خاک و موريانه براي بدنش ضرر دارد، اما پدرش کارگر است و خانه اي کلنگي دارند.

به گزارش مهر نرگس هميشه بدنش داغ است و تب دارد با اين حال، او هميشه احساس سرما مي کند و مدام بايد کنار بخاري باشد يا لباس هاي گرم زيادي به تن کند. روزي ۳ بار بايد کرم دست سازي به بدنش ماليده شود تا پوست هاي اضافه بريزد و بدنش چرب باشد.

با اين حال وقتي پوست ها مي ريزد، خارش تن نرگس بيشتر مي شود. هيچ يک از بچه هاي همسايه با نرگس بازي نمي کنند. تنها دلخوشي او عروسکش است و برادرش. نرگس مي گويد فقط يک آرزو دارد و آن هم اين که ديگر بدنش نخارد.

پدر و مادر نرگس از پس مخارج درمان دختر کوچک شان برنمي آيند و منتظر کمک خيران هستند.