پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مدير پروژه موتور جستجوي بومي «يوز» گفت: کل هزینه هاي راه اندازي این موتور جستجو با حمایت‌ها و درآمدهای آن 70 میلیارد ريال بوده است.

محمد نقوي مدير پروژه موتور جستجوي بومي «يوز» در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: با توجه به راه اندازي اين موتور جستجو به تازگی راه‌اندازی شده است و به راحتی هم نمی‌شود عادت مردم را تغییر داد، ما از نتایج به دست آمده راضی هستیم و آمار بازدیدها بسیار خوب است و ما به اهدافی که در مرحله اول داشتیم دست پیدا کردیم.

وي افزود: در حال حاضر بر اساس آمارهای کسب شده در زمینه جستجوی کاربران به زبان فارسی، موتور جستجوی «یوز» بالاتر از گوگل و یاهو و غیره قرار دارد و سعی می‌کنیم که در آینده نزدیک به امکانات موجود در موتور جستجوی گوگل برسیم. 

وي اضافه كرد: گوگل بیش از 15 سال سابقه فعالیت دارد و تمامی سابقه کاربرها و علاقه‌مندی آنها را می‌شناسد، ما به دلیل اینکه تازه شروع به کار کرده‌ایم، آرام آرام که به جلو می‌رویم با دانستن سابقه و علاقه‌مندی کاربران می ‌توانیم فعالیت‌ های «یوز» را بهبود ببخشیم. 

وي تاكيد كرد: ما در سیستم ارزیابی، به صورت دوره‌ای «یوز» را با موتورهای جستجوی قدرتمند دنیا مقایسه می‌کنیم و نتیجه به دست آمده حاکی از آن است که در جستجوی عبارت‌های فارسی از بینگ و یاهو بالاتر و بهتر هستیم.

مدير پروژه موتور جستجوي بومي «يوز» با اشاره به پيشينه آغاز اين پروژه گفت: از حدود سال 89، طرح مطالعاتي اين پروژه آغاز شد بیش از 4 سال است که ایده موتور جستجوی بومی ایران مطرح شده و حدود 80 نفر از متخصصان نرم افزار روی آن کار کرده‌اند. 

نقوي افزود: این 80 نفر شامل فارغ‌ التحصیلان دانشگاه ‌های تهران، شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی و تربیت مدرس است که بسیاری از آنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

مدير پروژه موتور جستجوي بومي «يوز» در خصوص حمايت هاي دولتي از اين پروژه گفت: طرح‌هایی از این دست در اوایل سودآور نیستند و حتی شرکت گوگل هم که موتور جستجوی خود را راه‌اندازی کرد در ابتدا مورد حمایت شرکت «سان» قرار گرفت، بعد از آنکه به مرحله توانمندی رسیدند، با راه‌اندازی طرح‌های سودآور، توانستند موتور جستجو را سرپا نگهدارند. 

نقوي افزود: در ابتدا حمایت‌ هایی از سوی دولت و سازمان فناوری اطلاعات صورت گرفت. در حال حاضر مرحله نخست «یوز» به پایان رسیده است و در این مرحله کل صفحات فارسی در موتور جستجو وجود دارد. 

وي اضافه كرد: با کمک دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مراحل دوم و سوم را هم راه‌اندازی خواهیم کرد که در مرحله دوم صفحات انگلیسی مورد نیاز کشور را در موتور جستجوی «یوز» گردآوری و ایندکس خواهیم کرد و در آینده صفحات عربی هم در آن گنجانده خواهد شد تا بتوانیم کشورهای منطقه را پوشش بدهیم.

نقوي در مورد مراحل بعدي «يوز» گفت: در تلاش هستیم در آینده نزدیک و در مرحله دوم، سرویس‌های مختلفی مانند ترجمه نقشه، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه را در کنار «یوز» ارائه کنیم و تعداد صفحه‌های قابل جستجوی فارسی را به 6 میلیارد برسانیم.