پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سميه صادقي-چند روز قبل برخلاف عادت روزم را با برنامه تلويزيوني «حرف حساب» که از شبکه يک پخش مي شود شروع کردم... موضوع اين برنامه توليد مبلمان بود و عبدالحسين عباسي رئيس اتحاديه صنف درودگران و مبل سازان تهران درباره کيفيت مبل توليد داخلي و خارجي مطالبي را عنوان کرد.صرف نظر از اين که واقعا چند درصد از مردم دغدغه موضوعاتي مرتبط با مبل را دارند يا اين که چندين پيامک مخاطبان به اين اختصاص داشت که «ما پول نداريم مرغ بخريم چه برسد به مبل»! تبليغ مبل هاي خارجي و بي کيفيت خواندن مبل هاي توليد داخل در اين برنامه بسيار قابل تامل و البته عجيب بود.

مگر نه اين است که حرمت امامزاده با متولي است؟ از رئيس اتحاديه درودگران و مبل سازان تهران انتظار مي رود که مشکلات اين صنف را از طريق بيان آن ها و ارائه راهکار سر و سامان دهد که البته بخشي از اين مهم با فروش کالاي با کيفيت ايراني محقق مي شود.

اما متاسفانه عباسي در اين برنامه مبل هاي توليد ايران را بي کيفيت خواند و درخصوص مبل هاي خارجي البته به استثناي مبل هاي چيني تبليغ کرد. هر چند نظر مردم هم در نظرسنجي در مورد خريد مبل خارجي، کيفيت آن عنوان شد اما باز همين مسئول در تناقضي آشکار نظر مردم را درست ندانست و گفت: مردم مبل چيني مي خرند و براي همين کيفيت آن پايين است و اين تناقض تعجب مجري برنامه را هم برانگيخت.

در آخر برنامه نيز مجري خطاب به اين مسئول اين انتقاد را مطرح کرد که شما مدام از کيفيت مبل ايراني مي ناليد و کيفيت مبل هاي خارجي ۳۰ ميليوني را مطرح مي کنيد که عباسي در واکنش به اين انتقاد در سخن تناقض آميز ديگري گفت: من تاکيد مي کنم مردم از کالاي داخلي استفاده کنند چون مبل ايراني کيفيت خوبي دارد!

جدا از انتقادي که به اين مسئول در حمايت نکردن از صنف زيرمجموعه خود و کالاي ايراني وارد است، انتقادات بيشتر متوجه صدا و سيما به عنوان رسانه ملي است که افکار عمومي را جهت دهي مي کند.

در حالي که طي سال هاي اخير براي پيشبرد کشور، نامگذاري سال ها با محوريت حمايت از اقتصاد داخلي عنوان و از همه مردم و مسئولان خواسته شده است بر توليد داخلي و ظرفيت دروني کشور و اقتصاد مقاومتي بيش از پيش توجه و حتي همت کنند، آيا پخش اين گونه برنامه ها به تجمل گرايي و مصرف گرايي دامن نمي زند؟

آيا اين برنامه خلاف سياست هاي اقتصاد مقاومتي نيست؟

آيا واقعا دغدغه مردم نداشتن مبل خارجي است و  آيا مردم مستضعف و محروم جامعه در اين برنامه لحاظ شده اند؟

آيا صدا و سيما در توجيه پخش اين برنامه که همانند آگهي هاي بازرگاني و تبليغ کالاهاي خارجي براي درآمد بيشتر است بهانه اي جز نبود بودجه دارد؟ آن هم برنامه اي زنده که ريالي از هيچ شرکتي نمي گيرد. و آيا صدا و سيما در قبال اقتصاد مقاومتي هيچ گونه تکليفي ندارد؟!!

در پايان بد نيست دوباره بيانات رهبر معظم انقلاب را درباره مصرف توليدات داخلي مرور کنيم. ايشان در هفتم خرداد سال ۹۰ فرمودند: «به نظر من يکي از قلم هاي مجاهدت اقتصادي مردم اين است که بروند سراغ کالاي ساخت داخل؛ آن را بخواهند. البته اين طرف قضيه هم اين است که کالاي ساخت داخل بايستي قانع کننده باشد، بايد دوامش، استحکامش، مرغوبيت اش جوري باشد که مشتري را قانع کند، اين هر دو در کنار هم يک کار لازم و واجبي است.»