پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس سازمان اراضي وزارت جهادكشاورزي گفت: بر اساس نتایج رسمی سرشماری کشاورزی در سال 1393 میزان اراضی کشاورزی کشور به 16.6 میلیون هکتار کاهش یافته است.

قباد افشار رييس سازمان اراضي وزارت جهادكشاورزي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: تا سال‌های گذشته درحدود 18.7 میلیون هکتار از اراضی کشور (حدود 11 درصد) در چرخه تولید محصولات کشاورزی قرار داشته است.

وي افزود: کاهش حدود 2.5 میلیون هکتاری فقط به خاطر تخریب اراضی نبوده و بایر شدن زمین‌ها نیز در این آمار نقش دارد. 

افشار اضافه كرد: در سال‌های اخیر، تملک، تفکیک، خرد کردن و تغییر کاربری اراضی، ویلاسازی، ساخت باغ‌شهرها و تفرجگاه‌ها و مسائلی از این دست فشار برای زمین‌خواری از طریق تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و نیز تصرف اراضی منابع ملی و دولتی در مناطق مختلف کشور بویژه در حریم شهرها را تشدید کرده است. 

رييس سازمان اراضي وزارت جهادكشاورزي به تغيير كاربري ها اشاره كرد و گفت: بررسی ما نشان می‌دهد که عمده تغییرکاربری‌های در اراضی درجه یک و دو کشاورزی و حدود 40 درصد از تغییر کاربری‌ها در استان‌های تهران، مازندران، گیلان، گلستان، اصفهان و البرز است. 

افشار افزود: به دلیل موانع و کاستی‌های موجود هر ساله بخشی از تغییر کاربری‌های غیرمجاز شناسایی نمی‌شود و وسعت تغییر کاربری‌های‌غیرمجاز در کشور به‌صورت تخمینی، دو برابر آمارهای موجود است. 

وي اضافه كرد: افزایش تعداد پرونده‌ها و مساحت تغییرکاربری‌های غیرمجاز در سال1392 و نیمه اول سال 1393 عمدتاً مربوط به سال‌های قبل است.

رييس سازمان اراضي وزارت جهادكشاورزي درخصوص اقدامات لازم جهت حفظ اراضي كشاورزي گفت: در این راستا ساماندهی 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان، طرح ساماندهی اراضی سیستان و بلوچستان، طرح مهار آب‌های مرزی و احیای اراضی مرزی برای جلوگیری از تخریب اراضی جدید به اجرا گذاشته شده است. 

افشار افزود: در واقع ما می‌توانیم و کشور ظرفیت این را دارد که در شرایط اقتصاد مقاومتی به خودکفایی در تولید داخلی برسیم به شرطی که طرح‌های مورد نظر برای حفظ اراضی را به درستی ساماندهی و اجرا کنیم. با تغییر کاربری اراضی و ویلا‌سازی ضربه بزرگی به صنعت گردشگری و هتل‌داری بسیاری از مناطق شمالی کشور وارد شده است و این صنعت در آن مناطق تقریباً رو به نابودی رفته است.

رييس سازمان اراضي وزارت جهادكشاورزي خاطرنشان ساخت: برای حفظ اراضی موجود و جلوگیری از تخریب آن را در دست اقدام داریم که سند دار شدن زمین‌های کشاورزی یکی از این طرح‌ها است.

افشار افزود: در حال حاضر بیش از 75 درصد از اراضی کشاورزی سند ندارند که این موضوع باعث خرد شدن زمین‌ها، افزایش هزینه تولید، کاهش سرمایه‌گذاری و مانعی در برابر تجمیع اراضی است. 

وي اضافه كرد: به همین دلیل با سازمان ثبت هماهنگ کرده‌ایم که برای سند دار کردن زمین‌های کشاورزی همکاری لازم را با سازمان امور اراضی و کشاورزان انجام دهند. به این منظور طرح کاداستر و نقشه‌برداری از تمامی زمین‌های کشاورزی را شروع کردیم.