به گزارش پارس به نقل از تسنیم: علی ربیعی در مراسم روز پرستار با توجه به اعتراض برخی از پرستاران شرکت‌کننده در این مراسم با ارائه خاطره‌ای از رضایت عملکرد پرستار فرزند مرحومش که در سال ۸۶ براثر تصادف فوت کرده بود توانست اعتراض برخی از این پرستاران را فروبنشاند.


وی در این مراسم با اشاره به این‌که ریشه و منشأ کرامت پرستاری از دین سرچشمه می‌گیرد و حضرت زینب(س) منشأ این کرامت به حساب می‌‌آید حتی در غرب نیز مادر ترزا از کلیسا سرچشمه گرفته است یعنی در جوامع غربی یک راهبه را به عنوان منشأ عظیم پرستاری به جهان شناسانده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حوزه پرستاری بیش‌تر از بعد جسمی به مسائل روحی بیماران توجه شده است بنابراین پرستاری که می‌خواهد وضع روحی بیماران را درمان کند حتماً باید وضع روحی خوبی داشته باشد.

ربیعی با تعریف خاطره‌ای عنوان کرد: در سال ۸۶ که هیچ شغلی نداشتم و اخراجی دانشگاه بودم وضع مالی خوبی نیز نداشتم در همان سال فرزندم تصادف کرد ۳ ساعت در خیابان افتاده بود و ساعت ۳ صبح در بیمارستان رسول اکرم وی را پیدا کردم. به محمدجواد فرزندم سپرده بودم که به دلیل ماه مبارک رمضان نذری را پخش کند و وقتی که هم تصادف کرده بود کارت من در جیبش بود و از این طریق فهمیدم که تصادف کرده است. وقتی به بیمارستان رسول اکرم رفتم نخستین کسی که در آن‌جا حاضر بود یک پرستار بود که مانند یک مردم‌شناس با من صحبت کرد. من هم بیمه تکمیلی نداشتم ولی آن پرستار آن‌قدر خوب با من صحبت کرد مثلاً به من گفت معلوم بود پسر شما از یک خانواده متشخص است یا این‌که در جیب پسرتان یک دعای ماه رمضان بود و این هم نشان می‌داد که این پسر از یک خانواده مذهبی است.

وی در ادامه این خاطره که باعث ساکت شدن برخی پرستاران معترض شده بود، ادامه داد: در طول مدتی که در بیمارستان بودم متوجه شدم از بینی فرزندم یک ماده لزج خارج می‌شود بنابراین پرستاران سعی کردند که مرا آرام کنند. بعد از این‌که از بیمارستان خارج شدم همان پرستار با من تماس گرفت و خبر فوت فرزندم را به من داد. ولی آن‌قدر این نوع رفتار آنان دقیق و مردم شناسانه بود که هنوز هم به سراغ آن‌ها می‌روم و پای درددل آن‌ها می‌نشینم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در این دولت سعی برآن شده است که صدای گروه‌هایی که شنیده نمی‌شوند هم بشنویم حتی اگر نتوانیم کاری انجام دهیم مثلاً این هفته می‌خواهم به سراغ تطهیرکننده‌ها بروم. باید صدای افراد در همه کوره پس کوره‌ها را شنید. بنابراین بدانید که کار بزرگ را یکباره نمی‌توان انجام داد و فکر نشود که دردی وجود ندارد.

ربیعی عنوان کرد: فعالیت‌های پژوهشی پرستاران باید بیش‌تر شود در حال حاضر یک مرکز تحقیقات پرستاری وجود دارد ولی باید نسبت به جایگاه پرستاری تلاش بیش‌تری انجام شود.زیرا در جامعه‌شناسی نیز از روش پرستاری استفاده کرده‌اند. به طوری که ۵۰ بیماری مبتلا به سرطان را مشارکتی گرفتم یعنی بر این اساس نیاز به یک مدیریت پرستاری بالینی وجود دارد.

وی گفت: دکتر هاشمی وزیر بهداشت امر کردند که بنده در جلسه (روز پرستار) حضور پیدا کنم. با وجود آن‌که سفری داشتم ولی آن را لغو کردم تا به شما احترام بگذارم زیرا شما پرستاران را دوست دارم. قبل از این‌که به این مراسم بیایم به همان پرستار فرزندم تماس گرفتم و با چند تماس دیگری هم که داشتم سعی کردم مشکل پرستاران را جویا شوم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: باید در نظام پرستاری براساس داده‌ها و ستاده‌ها مسائل را پیگیری کنیم. زیرا پرستاری خارج از قوانین پرداختی حقوق دولتی نیست و نمی‌توان گروه‌های دیگر را نادیده گرفت. هم اکنون یک تیم حرفه‌ای بر روی این موضوع کار می‌کند ما نیز نباید مطلقاً به دریافت فردی توجه کنیم. بلکه باید به میزان دریافتی تیم را بررسی کنیم و ان‌شاءالله گاردلاین‌ها (راهنماهای بالینی) را تعریف می‌کنیم تا این مشکلات برطرف شود.

وی افزود: از ایام دهه فجر زمانی نگذشته است مطمئناً اگر امام راحل نیز امروز بودند از حرکت‌هایی که در حوزه سلامت شده است خوشحال می‌شدند دکتر هاشمی خیلی زحمت کشدیدند و کارهای بزرگی صورت گرفته است بنابراین دولت نشان داد اهل کار بزرگ است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: معتقدم جایگاه پرستاری باید در حیطه درمان مشخص شود و در آینده نیز جهت‌گیری ما در بحث بهداشت و پیشگیری در حوزه پرستاری خواهد بود.

ربیعی تصریح کرد: در جلسه شورای عالی بیمه ما و وزارت بهداشت حضور داریم و در تلاشیم تا در ادامه استقرار نظام سلامت نقشی پیشگیری پرستاران پررنگ‌تر شود، در جلسه گذشته شورای عالی بیمه بحث پرستاری مطرح شد مثلاً بحث قوانین اجرا نشده، یا قوانین تعرفه پرستاری و ارتقای نظام بهره‌وری مورد توجه قرار گرفت و در جلسه بعدی نیز به آن می‌پردازیم.

وی گفت: معتقدم این مباحث پرستاری باید به صورت آرام توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد ولی مطمئن باشید سال آینده که از ما برای این جلسه دعوت کردید حتماً ممنون خواهید شد که به مشکلاتتان رسیدگی شده است چون بنده و وزیر بهداشت برطرف‌کردن مشکلات پرستاری را اعتقاد داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: براین اساس در تأمین اجتماعی براساس فعالیت پرستاران دریافتی‌ها را پرداخت می‌کنیم. البته این مسئله منهای مسائل دارویی است. در زمینه سختی کار پرستاران نیز با وزیر بهداشت به تفاهم رسیدیم بنابراین سعی می‌کنیم حداقل در مبحث تعاونی مسکن به آنان کمک کنیم.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: شما پرستاران باید ذی‌نفع بیمارستان‌ها و بیماران‌تان باشید بنابراین می‌توان مشکلات را برطرف کرد و امروز هم در فرصت تاریخی که در حوزه سلامت در دولت آقای روحانی به وجودآمده است بتوانیم بر این مشکلات فائق آییم.