به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر سید تقی نوربخش در نشست خبری روز چهارشنبه به بودجه بخش درمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در بخش درمان غیر مستقیم با ۳۸ درصد و در درمان مستقیم نیز با ۲۵ درصد افزایش اعتبارات نسبت به سال قبل روبرو بودیم و به عنوان دومین تولید کننده درمان با طرح تحول سلامت همگام قدم بر می داریم.

وی گفت: به منظور یکسان سازی ارائه خدمات پایه درمان روز گذشته جلسه مشترکی در جهت تقویت مکانیزم های نظارتی و شرایط عقد قرارداد و هماهنگی با بیمه سلامت ایران برگزار شد و قرار شد در اسفند ماه درخصوص سطح تعهدات و معیارهای نظارتی و ... با بیمه سلامت ایران همکاری و هماهنگی داشته باشیم.

وی از افزایش سطح پوشش خدمات در سال آینده خبر داد و گفت: بسیاری از پوشش هایی که تاکنون نداشته ایم مانند ناباروری، پوشش فرانشیزم و داروهای مختلف و همچنین کاهش پرداختی از جیب مردم در سال جاری مسائلی بود که به آن رسیدگی شد که البته هنوز مشکلاتی هست و باید سطح پوشش ها را در سال آینده افزایش دهیم.

به گفته وی امروز شورای عالی بیمه تشکیل و و داروهای جدیدی که قرار است تحت پوشش قرار گیرد اعلام خواهد شد و پس از آن نیز تامین اجتماعی برای سال آینده برنامه ریزی های لازم را انجام خواهد داد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در مورد مطالبات این سازمان از دولت نیز گفت: در هفته گذشته دولت پرداخت بیش از هزار میلیارد تومان از بدهی های خود را به تامین اجتماعی تصویب کرد.

نوربخش گفت: میزان بدهی دولت در سال جاری ۱۵ هزار میلیارد تومان و در سال آینده به همین میزان خواهد بود.

وی به عیدی بازنشستگان اشاره کرد و گفت: رقم این عیدی هنوز از سوی دولت مشخص نشده است اما به محض اعلام دولت فردای آن روز عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران را پرداخت می کنیم و بدین منظور هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی ورشکسته نیست گفت: مکانیسم هایی در این صندوق وجود دارد که اگر رعایت شود به ورشکستگی نخواهیم رسید.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: همسان سازی در سال ۸۸ با ابلاغ دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت اجرایی شد که البته از این مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان فقط تخصیص یافت و هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان همچنان پرداخت نشده است.

وی گفت: فقط یک مرحله از همسان سازی در یک مقطعی انجام شده و پس از آن دیگر ردیف اعتباری بدین منظور به سازمان تامین اجتماعی اختصاص نیافت.

به گفته نوربخش در سال جاری ۱۰ میلیارد تومان برای همسان سازی علی رغم تمام مشکلات دولت تخصیص یافت و در مجموع همسان سازی بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد.

وی اظهار داشت: ما در سازمان تامین اجتماعی در راستای افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری ۲۵ درصد حقوق آنها را افزایش دادیم که درصدی بیش از سایر اقشار بود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از راه اندازی موسسه عالی پژوهشی تامین اجتماعی پس از ۴ سال تعطیلی خبر داد.

وی گفت: همزمان با اجرای طرح تحول سلامت تامین اجتماعی هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده و همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای خرید خدمت در مراکز ملکی سازمان اختصاص داده شده است و فرانشیز درمانی نیز از ۱۰ به ۶ درصد در شهرها و روستاها نیز به ۳ درصد کاهش یافته است و م یتوانیم بگوییم عملا نفوذ قیمتی کتاب ارزش نسبی خدمات متعادل شده است.

وی به افزایش مرخصی زایمان اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن افزایش مرخصی زایمان در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تنها در صورتی اجرا می شود که دولت اعتبارات آن را تامین کند و در حال حاضر نیز منابع آن از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

وی درخصوص پوشش داروهای جدید در سال آینده گفت: در حال حاضر دو هزار و ۴۰۰ قلم دارو تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و تصمیم داریم که پوشش داروها را افزایش دهیم که بدین منظور منتظر تصمیم شورای عالی بیمه هستیم.

نوربخش همچنین به سود شرکت سرمایه گذاری شستا اشاره کرد و اظهار داشت: هشت درصد کل منابع سازمان توسط سود سرمایه گذاری تامین می شود و ۹۲ درصد نیز از محل وصول حق بیمه ها.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سود شستا برای کمک به صنعت تولید و اصلاح ساختار به گردونه سرمایه گذاری این شرکت ها بازمی گردد و سعی می کنیم کمتر از این منابع استفاده کنیم. نه تنها دارایی سازمان را نمی فروشیم بلکه از سود آن در جهت اشتغال و توسعه صنعت کشور استفاده می کنیم.

به گفته وی شرکت های سرمایه گذاری شستا در بخش های دارویی، نفت و گاز، معدن، سیمان و ساخت و ساز فعالیت می کنند و همچنین شرکت صبا تامین در بورس فعال است.

نوربخش در مورد مسکن امید کارگران نیز گفت: در سال جاری ۱۴۰ میلیارد تومان و در سال آینده نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد مسکن امید برای کارگران در نظر گرفته ایم که به زودی تا پایان سال عملیات ساخت آن آغاز خواهد شد.

وی در مورد اجرایی شدن ماده نوسازی صنایع نیز تاکید کرد: براساس این قانون چنانچه فردی پس از ۲۵ سال کار بخواهد ۵ سال زودتر بازنشست شود در این صورت باید دولت حق بیمه ۵ سال را پرداخت کند و کارفرما نیز مستمری ۵ سال آن را تقبل نماید که البته به دلیل مشکلات منابع دولت بخشنامه ای صادر کرد که چنانچه کارفرما خواست خودش تمامی هزینه ها را تقبل کند و نسبت به اجرای این قانون اقدام کند.