پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم در سال زراعی که طی شد، حدود 7 میلیون تن است. البته تولید گندم بیشتر از این است و بخشی از آن صرف نیاز خود کشاورزان می شود.

عباس‌ کشاورز، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: نیاز کشور به گندم حدود 11 میلیون تن است. بنابراین ما حدود 3 تا 3.5 میلیون تن، بدون در نظر گرفتن سیاست ذخیره سازی، نیاز به گندم وارداتی داریم.

وي در مورد وضعيت واردات گندم گفت: گندم کافی وارد کشور نشده است. علت آن نیز تحریم بوده که بخصوص از سال 92 به این سو، واردات گندم به کشور را دشوار کرد و در نتیجه گندم به اندازه کافی وارد نشده است. 

کشاورز افزود: بر این اساس، مصوبه واردات گندم برای سال 92، معادل هفت میلیون تن بوده، ولی حدود 3.8 میلیون تن از آن وارد نشده است. بنابراین، آن کسری واردات، غیر مستقیم به رقم واردات امسال تحمیل شده که عمدتا هم برای ذخیره سازی است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اين سوال كه چرا خودكفايي گندم پايدار نماند گفت: این که چرا این خودکفایی پایدار نماند و باز ما به واردکننده گندم تبدیل شدیم علتش یکسری مسائل فنی بوده که ریشه در بی توجهی ها دارد.

وي افزود:از نظر من سه علت اصلی برای از دست دادن این توفیق در کشور نقش داشته است. وقتی به ماهیت این علل وارد شویم خواهیم دید که برخی از این علل شاید فنی باشد، اما ریشه اصلی، در بی توجهی یا کم توجهی مدیریت ها خلاصه می شود که ما باید از آن درس بگیریم و درست بخش کشاورزی را مدیریت کنیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در توضيح اين سه علت گفت: یکی از این علت ها، افزایش سطح زیرکشت گندم در کشور بوده است. براین اساس سطح زیرکشت گندم کشور در سال های اوایل 80 هیچ گاه بیش از دو میلیون و 200 هزار هکتار نبود، اما این سطح زیرکشت، بعدا و در سال های متمادی به حدود 2.7 میلیون هکتار افزایش پیدا کرد. به این ترتیب تعادل کشاورزی کشور به هم خورد. 

وي افزود: در همین حال محصول جایگزینی هم که ما پیش بینی کرده بودیم، به تناوب به جای گندم کاشته شود نیز عملیاتی نشد و در مجموع باعث شد تولید گندم کشور کاهش یابد.

کشاورز اضافه كرد: متاسفانه این کار تا به آنجا پیش رفت که سال به سال نیاز ما به واردات گندم بیشتر و بیشتر شد تاجایی که الان بدون در نظر گرفتن واردات، تامین نیاز کشور و بخصوص ذخیره سازی آن متصور نیست.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با تاكيد بر اينكه افزایش سطح زیرکشت لاجرم به رشد تولید منجر نخواهد شد اظهار داشت: تحقق این رشد به عوامل دیگری بستگی دارد که یکی از مهم ترین آن میزان محصول در واحد هکتار است. یعنی باید محصول شما رشد داشته باشد. 

وي افزود: در علم کشاورزی یک اصلی دارید به نام تناوب. تناوب در زبان ساده به معنی این است که روی زمین کشاورزی چند سال پی در پی نمی توان یک محصول کاشت. بلکه باید در بازه زمانی مناسب وبه تناوب محصولات مختلفی را روی زمین کاشت.

کشاورز اضافه كرد: این امر یک استدلال و دلیل علمی واضح دارد. محصولات کشاورزی متناسب با خصوصیات فیزیولوژیکی شان باید یک ترکیب مناسبی در کاشت داشته باشند. شما اگر محصولی را مرتب پشت سر هم بکارید، این اقدام خاک را مستعد آسیب کرده و در آن عوامل بیماری زایی طغیان می کند و تعادل تولید به هم می خورد. 

وي ادامه داد: به همین دلیل ما در کشاورزی با تناوب صحبت می کنیم و می گوییم نباید یک محصول کشاورزی را چند سال پشت سرهم روی یک زمین کاشت. در نهایت این که این افزایش سطح زیر کشت گندم چون با رعایت اصل تناوب همراه نبود به نظر من باعث شد که ترکیب منطقی کشت محصولات به هم خورده و تولید گندم کشور نیز از این محل آسیب دید و کاهش یافت.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در مورد مسئله سومي كه موجب كاهش توليد گندم شد گفت: مسئله سوم، بی توجهی به مسائل فنی است. مصداق بارز این رعایت نشدن را می توان در موضوع توزیع و مصرف کود در اراضی کشاورزی مشاهده کرد. 

وي افزود: ما در فاصله سال های 82 تا 85 و تا حدودی 86، نزدیک به چهار میلیون تن و گاهی بالای چهار میلیون تن کود مصرف کردیم و این کود در اراضی کشاورزی مصرف می شد. اما در سال های اخیر یعنی دقیقا در فاصله سال های 89 تا 92 توزیع و مصرف کود در اراضی کشاورزی ایران به کمتر از دو میلیون تن رسیده است.

کشاورز اضافه كرد: مصرف کود کشاورزی تقریبا نصف شده است. از نقطه نظر فنی، رابطه مصرف کود با میزان تولید محصولات کشاورزی کاملا تعریف شده است. یعنی شما هرچه کود کمتری برای باروری بهتر زمین کشاورزی و تولید محصول استفاده کنید، مثل این است که به زمین و محصول غذا نرسیده و وقتی به این دو بخش غذا نرسیده باشد، روشن است که خودبه خود تولید و رشد تولید کشاورزی هم اتفاق نمی افتد. بنابراین وقتی عرضه کود کم شده، ما باید آماده باشیم که میزان تولید گندم هم کم شود.این یک امر بدیهی وساده است.