به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ضمن برشمردن مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت، به بیان تاثیرات کاهش قیمت این محصول صادراتی در بازار داخل و بودجه سال آینده پراخت و پیش‌بینی کرد که کاهش قیمت نفت ادامه دارد و رسیدن قیمت به نقطه تعادل، حداقل سه تا شش ماه آینده ادامه داشته باشد.

پدرام سلطانی مازاد عرضه نفت نسبت به تقاضا، وارد شدن نفت شیل، مازاد تولید نفت در اوپک و افزایش تولید نفت عراق را از جمله مهمترین عواملی دانست که بر کاهش قیمت نفت تاثیرگذار بوده است.

او گفت که در بازار نفت مازاد عرضه مشهودی وجود دارد؛ به گونه‌ای که حداقل روزی 2.5 تا 3 میلیون بشکه بیش از مصرف، تولید می‌شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است: نگاه تولیدکنندگانی که هزینه تولیدشان کمتر است این است که با حفظ تولیدشان بتوانند در شرایطی که قیمت‌ها پایین می‌آید سایر تولیدکنندگانی را که هزینه تولید بالاتری دارند از بازار خارج کنند.

به گفته سلطانی هزینه‌های تولید نفت شیل در آمریکا و کانادا در ارزان‌ترین شکل بین 50 تا 90 دلار بسته به عمق و میزان نفت خام برای هر بشکه هزینه دارد.

او با بیان اینکه به طور طبیعی تولیدکنندگان نفت به محض پایین آمدن قیمت نفت و سر به سر شدن، کار را متوقف نمی‌کنند چون در یک روند سرمایه‌گذاری کسی به این سرعت تولید را متوقف نمی‌کند، گفت: برای خروج عرضه مازاد از بازار و رسیدن قیمت به یک نقطه تعادلی مدتی زمان لازم است، به نظرم این وضعیت حداقل سه تا شش ماه آینده ادامه داشته باشد تا تولیدکنندگانی که هزینه تولید نفت‌شان بالاست از تولید دست بکشند و عرضه و تقاضا به تعادل جدید برسد و مازاد عرضه از بازار خارج شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران درباره تاثیرات کاهش قیمت نفت بر بازار داخلی، مناسبات اقتصادی ایران و همچنین بودجه سال آینده گفت: در کشورهایی مثل ما که نفت با دولت و سیاست گره خورده است سمت و سوی بازار، سمت و سوی قدرت چانه زنی در فضای سیاسی را هم مشخص می‌کند یعنی در یک بازار که قیمت نفت رو به بالا باشد، قدرت چانه زنی کشورهایی مثل ما در موضوعات بین المللی و مسائل سیاسی نیز رو به بالاست و در یک بازار رو به پایین به عکس قدرت چانی زنی ما رو به پایین است.

سلطانی به بیان دیگر اثرات کاهش قمت نفت بر عرصه داخلی پرداخت و گفت: طبیعتا کاهش قیمت نفت برای ما اثرات داخلی دارد. از جمله اولین اثرش می‌تواند باعث کسری بودجه سال آینده شود و دولت را مجبورکند که سیاست انقباضی اتخاذ کند و به ویژه در شرایط فعلی که دولت در تنگناهای متعددی و در یک میراث ناخواسته‌ و نامطلوبی از دولت قبل قرار دارد فشار روی دولت بیشتر است.

او با بیان راهکارهایی گفت: در چنین شرایطی باید خیلی حرفه‌ای تر، هوشمندانه‌تر و با ملاحظات بیشتری در جامعه بین المللی حرکت و رفتار کنیم و در خصوص همگرایی در اپک باید تلاش بیشتری انجام دهیم.