به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اگر چه 17 سال از اکتشاف میدان نفتی آزادگان جنوبی می‌گذرد. اما توسعه آن هنوز به سرانجام نرسیده و همواره طی این سال‌ها با فراز و نشیب‌های بسیار همراه بوده است.

بر این اساس در راستای توسعه این میدان عظیم نفتی، در سال 1380 (2001 میلادی) در جریان سفر سید محمد خاتمی، رییس جمهور وقت به ژاپن دو کشور به توافقاتی در این زمینه دست یافتند که منجر به امضای قرارداد با شرکت ژاپنی اینپکس برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی شد، اما کنسرسیوم شرکت‌های ژاپنی به رهبری اینپکس با وجود مذاکره‌های انجام شده، در سال ١٣٨٥ از حضور در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی کناره گیری کرد و به این ترتیب طرح توسعه زودهنگام این میدان در سال ١٣٨٦ به طور مشترک به شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب واگذار شد و در پایان همان سال، ظرفیت تولید روزانه آزادگان جنوبی به ٢٠ هزار بشکه رسید. همچنین با پایان مرحله دوم تولید زودهنگام این میدان نیز در دولت نهم، تولید آزادگان جنوبی به حدود ٥٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

پس از آن در مهرماه سال ١٣٨٨ و در اوایل دولت دهم، قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی به ارزش 2.5 میلیارد دلار در قالب بیع متقابل بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین به امضا رسید و در نهایت با توجه به تغییرات اعمال شده در طرح جامع توسعه، عملیات اجرایی این طرح از شهریور سال ١٣٩١ همزمان با تصویب طرح جامع تجدید نظر شده آغاز شد.

اما روند کار چینی ها در این پروژه همانند بسیاری دیگر از پروژه های عمرانی طبق قراردادهای منعقد شده نبود و پس از تذکرهای مکرر کتبی و شفاهی و در نهایت ابلاغ اخطار کتبی به پیمانکار چینی این طرح در اوایل زمستان سال گذشته، در حالی که شرکت چینی وعده داد که نسبت به پیشبرد پروژه اقدامات مناسب را انجام دهد اما باز هم به وعده خود عمل نکرد و در نتیجه حکم خاتمه قرارداد چینی ها در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی صادر شد.

بر این اساس پس از اخراج پیمانکار چینی، عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، گفته بود که بر اساس تصمیم گیری‌های جدید، میدان مشترک آزادگان جنوبی با استفاده از سرمایه‌های داخلی شرکت ملی نفت ایران توسعه می‌یابد، اما در عین حال از حضور سرمایه گذاران متعهد و توانمند خارجی نیز در توسعه این میدان استقبال می شود.

در این راستا، ٥٠ حلقه چاه میدان آزادگان جنوبی به یک شرکت خارجی با سرمایه‌گذاری مشترک با یک شرکت داخلی واگذار شده و آنطور که مدیرعامل شرکت متن اعلام کرده، مقدمات لازم برای واگذاری در حال انجام است و به زودی این چاهها برای حفاری تعیین تکلیف می شوند.

بر اساس این گزارش در فاز نخست طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی حفاری ١٨٥ حلقه چاه پیش بینی شده است، که هم اکنون ١٠٠ حلقه چاه برای حفاری تعیین تکلیف شده است که براساس قرارداد ٤٠ حلقه با استفاده از ناوگان شرکت ملی حفاری ایران، ٤٠ حلقه از سوی مناطق نفتخیز جنوب و ٢٠ حلقه با استفاده از توان بخش خصوصی حفاری می‌شود.

همچنین مجموع ١٥ حلقه چاه نیز که توسط پیمانکار خارجی و منابع داخلی حفاری شده بود به منظور ارائه خدمات تعمیر و نگهداری با برگزاری مناقصه به یک پیمانکار ایرانی واگذار شده است، همچنین برنامه‌ریزی لازم برای حفاری چاههای باقی مانده نیز در حال انجام است.

تولید زودهنگام از آزادگان جنوبی به ٨٠ هزار بشکه در روز می رسد

بر اساس این گزارش ، در طرح جامع توسعه جدید میدان نفتی آزادگان جنوبی دو فاز تعریف شده است که در فاز نخست توسعه، تولید٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز پیش بینی و مقرر شده است این میزان تولید با حفر ١٨٥ حلقه چاه، ٥٢ ماه پس از تصویب طرح جامع تجدید نظر شده توسعه میدان محقق شود که بنا به اعلام مدیرعامل شرکت متن مناقصه برای افزایش تولید زودهنگام به میزان ٨٠ هزار بشکه از این میدان تا پایان سال ٩٤ ، در حال برگزاری است و همچنین با برنامه ریزی‌های انجام شده به نظر می‌رسد تا پایان سال ١٣٩٥ به تولید اولیه ٣٢٠ هزار بشکه در روز محقق می‌شود.

به علاوه افزایش تولید نفت این میدان به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه نیز در فاز دوم توسعه میدان مدنظر قرار دارد.

بر اساس این گزارش میزان پیشرفت پروژه آزادگان جنوبی طی ٥ ماه گذشته و پس از اخراج چینی ها، حدود ٦ درصد بوده و این در حالی است که بنا به اعلام حاجی حسین نژاد، شرکت چینی فعال در این پروژه تا پیش از خلع ید (CNPCI) و در مدت زمان ١٩ ماه تنها موفق به ثبت میزان پیشرفت ٩ درصدی شده بود.