به گزارش پارس به نقل از مهر، سید محسن قمصری درباره بازار نفت همزمان با فرا رسیدن فصل سرما در نیمکره شمالی، گفت: پیش بینی درباره بازار نفت بسیار سخت شده است و تثبیت سقف تولید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اندکی این موضوع را تشدید کرده در این شرایط نمی توان گفت بازار در چه مسیری حرکت می کند و در روزهای آینده تا چه اندازه قیمت نفت کاهش می یابد اما شرایط حاکم بر بازار نشان دهنده تمایل بازار به سمت کاهش قیمت است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از زاویه دیگر نیز به بازار نفت در ماههای سرد سال اشاره کرد و افزود: با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت فرآورده نفتی نیز در بازار با کاهش همراه شد و این موضوع سبب شد بسیاری از فرآورده های نفتی که پیش از این به میزان زیاد در بازار قابل خریداری بود، هم اکنون عرضه آن کاهش یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: این موضوع نشانگر آن است که با کاهش قیمت نفت مصرف فرآورده های نفتی افزایش یافته است که در این صورت، احتمال تقویت بازار در آینده نزدیک وجود دارد.

قمصری درباره اینکه آیا افزایش تقاضا در فصل سرما می تواند بیش از یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت مازاد بازار را جذب کند، تصریح کرد: بستگی به روند تقاضا دارد؛ اگر میزان تقاضا که هم اکنون در بازار وجود دارد طی روزهای آینده حفظ شود به طور قطع این میزان نفت خام جذب می شود.

وی یادآور شد: بازار نفت هم اکنون برای فروش انواع نفت خام سبک و شیرین با مشکل روبروست، اما روی انواع نفت سنگین و ترش که عمده  نفت خام های خاورمیانه است، مشکلی وجود ندارد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که بازار نفت پس از برگزاری نشست ١٦٦ اوپک ( ٦ آذرماه) با شوک همراه شد، تصریح کرد: در شرایط حاضر بازار نفت آماده بازگشت به زمان پیش از برگزاری نشست اوپک است اما بازار تا حد زیادی تحت تاثیر صحبت‌ها و گفتگوهای افراد شاخص قرار دارد.

به گفته وی، بازار نفت هم اکنون بیشتر از آن که متاثر از مسایل اقتصادی باشد نسبت به گفتگوهای افراد واکنش نشان می دهد، زیرا هیچ دلیل اقتصادی برای کاهش ٦ دلاری قیمت نفت پس از نشست اوپک وجود نداشت.

قمصری درباره فروش نفت ایران در سال ٢٠١٥، گفت: هم اکنون بخشی از قراردادهای فروش نفت سال ٢٠١٥ میلادی با مشتریان سنتی ایران امضا شد و بخشی دیگر با توجه به این که سال مالی برخی کشورها متفاوت است، آوریل ٢٠١٥ امضا می شود، ضمن این که بعید به نظر می رسد برای فروش نفت با مشکلی روبرو شویم.

این مقام مسئول  درباره این که آیا قیمت فروش نفت ایران برای ماه ژانویه مشخص شده است، گفت: هنوز قیمت آن تعیین نشده است و باید منتظر بازار نفت در روزهای آینده بود.