به گزارش پارس به نقل از فارس وزیر اقتصاد روسیه اخیرا ابراز امیدواری کرده است قرارداد عرضه غلات و تجهیزات به ایران در ازای دریافت نفت به زودی امضا شود.

خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از آلکسی اولیوکایف وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرده است قرارداد تهاتر نفت و کالا نه تنها غلات بلکه فهرست بلندی از کالا ها را شامل می شود که انتظار داریم که این قرارداد در آینده نزدیک امضا شود.

چندی پیش تهران و مسکو در خصوص یک قرارداد تهاتر نفت و کالا به ارزش حداکثر 20 میلیارد دلار به توافق رسیدند که براساس آن مسکو روزانه 500 هزار بشکه از نفت ایران را در ازای صادرات کالا ها و تجهیزات به ایران وارد خواهد کرد.

چنین توافقی ایران را قادر خواهد ساخت که صادرات نفت خود را به رغم تحریمهای بین المللی به شکل قابل توجهی افزایش دهد و از سوی دیگر اقتصاد راکد روسیه نیز تکان قابل توجهی خواهد خورد.

اولیوکایف به زمان شروع تحویل غلات و تجهیزات به ایران اشاره نکرده است اما گفته است مذاکرات در این زمینه در جریان است.

در همین رابطه وزیر توسعه اقتصادی روسیه با اشاره به مذاکرات ایران و روسیه در مورد تهاتر نفت و کالا گفت: «من این احتمال را رد نمی کنم که اجرای این قرارداد قبل از پایان امسال شروع شود.»

پایگاه خبری مسکو تایمز نیز روز گذشته اعلام کرد،روسیه ممکن است ارسال کالا به ایران بر اساس قرارداد نفت در برابر کالا را امسال آغازکند.

خبرگزاری رویترز در ماه ژانویه گزارش داد ارزش این قرارداد تهاتری سالانه 20 میلیارد دلار خواهد بود، اما گزارش های جدیدتر نشان می دهد ارزش این قرارداد بسیار کمتر از این رقم است.

این قرارداد ایران را قادر می کند تا تحریم ها در زمینه صادرات نفت خود را دور بزند و روسیه نیز می تواند به ایران غلات و تجهیزات صادر کند.

این قرارداد همچنین به کرملین اجازه خواهد داد، به صورت نامتقارن به تحریم های غرب پاسخ دهد.