با وجودی که مدت‌هاست مسؤولان گران شدن نان را تکذیب می‌کنند اما دیروز بناگاه مصوبه رسمی هیات وزیران مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان از اول آذر سال ۹۳ منتشر شد. این در حالی است که این مصوبه هنوز به نانوایی‌ها ابلاغ نشده است. البته در این مصوبه اصلا به افزایش، کاهش یا کلا تغییر یارانه نان که هم‌اکنون ۵۵۰۰ تومان است اشاره‌ای نشده است ومشخص نیست که با ابلاغ این مصوبه یارانه نقدی نان افزایش می‌یابد با خیر. به عبارت بهتر نان تا ۳۰ درصد گران می‌شود اما دولت یارانه نان را افزایش نمی‌دهد.

سخن از افزایش یا اصلاح قیمت نان چند ماهی است برسر زبان‌هاست و‌لی متولیان امر از جمله وزارت صنعت و استانداری‌ها افزایش قیمت نان را تکذیب می‌کردند اما روز گذشته سندی دال بر تصویب افزایش قیمت نان در هیات دولت منتشر شد. آخرین افزایش قیمت نان به ۳۰ ماه پیش برمی‌گردد، آنجا که دولت سعی کرد در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با کاهش یارانه نان، قیمت‌ها را افزایش داده و کیفیت را اصلاح کند اما به دلیل تورم ۴۰ درصدی در سال ۹۱ و تورم سال‌های ۹۲ و ۹۳ دولت قیمت نان را ثابت نگه داشت و نانوایان هم دوباره دست به دامن روش‌هایی مانند کاهش وزن چانه یا افزایش قیمت نان به بهانه اضافه کردن شیر یا کنجد به نان شدند و نان ۶۰۰ تومانی را ۱۰۰۰ تومان فروختند. اما دوباره از شهریورماه بحث اصلاح یا افزایش قیمت نان قوت گرفت.

علی قنبری، رئیس جدید شرکت بازرگانی دولتی چند روز پس از انتصابش (اواخر شهریورماه) درباره زمان اصلاح قیمت نان و برنامه دولت برای این کار گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل قیمت نان است، چون مصرف عامه دارد و باید با احتیاط در این زمینه تصمیم‌گیری شود. پیشنهاد ما واقعی شدن قیمت نان است، به نحوی که به مردم فشار وارد نشود و از طریق پرداخت یارانه به مردم این افزایش جبران شود. وی به این نکته هم اشاره کرد که نانوایی‌ها، دولت و مصرف‌کنندگان از وضعیت فعلی رضایت ندارند و در طرح جامعی که در دولت در حال بررسی است به سمت قیمت واقعی نان خواهیم رفت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود:‌ این طرح امسال به تصویب دولت می‌رسد و در صورت تصویب آن یارانه ۱۰ هزار میلیارد تومانی که الان برای تولید نان پرداخت می‌شود، کاهش پیدا می‌کند و ۳ هزار میلیارد تومان از این یارانه آزاد می‌شود. دو ماه از این سخنان نگذشته بود که هفته گذشته یک منبع آگاه به یکی از رسانه‌ها گفت قرار است قیمت نان از ابتدای آذرماه ۳۰ درصد افزایش یابد. موضوعی که خبرگزاری فارس از مسؤولان مختلف از جمله مجتبی خسروتاج، معاون بازرگانی وزیر صنعت، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران، ترکی معاون استانداری تهران و یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران پیگیر شد و همگی در این زمینه یا سکوت اختیار کرده یا اظهار بی‌اطلاعی کردند. حتی ترکی، معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران در این زمینه گفت: چیزی برای افزایش قیمت نان به استانداری اعلام نشده است و اطلاعی در این زمینه نداریم.

افزایش قیمت نان به ما ابلاغ نشده است

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی درباره افزایش قیمت نان اظهار بی‌‌اطلاعی کرد و گفت: البته طی دو سال اخیر قیمت نان افزایش نداشته و ما پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان را داده‌ایم، ولی تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده است. نظرنژاد در پاسخ به اینکه آیا اخیرا برای افزایش قیمت نان چیزی به شما ابلاغ شده یا خیر، گفت: اگر چه ما نسبت به قیمت نان و اصلاح آن گلایه داریم اما تاکنون چیزی برای افزایش قیمت نان به ما ابلاغ نشده است. وی افزود: ما با توجه به نرخ تورم، افزایش ۲۰ درصدی برای سال ۹۲ و افزایش ۲۰ درصدی برای سال ۹۱ را که در مجموع ۴۰ درصد می‌شود، پیشنهاد داده‌ایم، چرا که هم‌اکنون نانوا نانی را که برایش ۹۰۰ تومان تمام می‌شود ۶۰۰ تومان می‌فروشد و تمام نانوایان سنگکی از این وضعیت ناراضی هستند ولی پاسخی برای آنها نداریم. به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، طی دو سال اخیر هزینه جانبی مانند آب، برق، گاز و بیمه افزایش چشمگیری داشته، در حالی که نرخ نان ثابت مانده است و باید فکری برای آن کرد. مشاهدات و گزارش‌های میدانی از سطح نانوایی‌های شهر موید این نکته است که دستوری مبنی بر افزایش قیمت به نانوایی‌ها داده نشده و قیمت نان همان نرخ‌های قبلی است.

اما دقیقا یک هفته بعد در تاریخ ۵/۰۹/۹۳ سایت خبری صبحانه نامه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد در تاریخ ۲۶ آبان‌ماه هیات دولت افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان را تصویب و برای اجرا به سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده است. قبل از این ‌نوبخت، سخنگوی دولت در واکنش به سوالی از افزایش قیمت نان گفته بود: دولت دنبال نان ارزان و باکیفیت برای مردم است. به نظر می‌رسد اگر دولت تصمیمی برای افزایش قیمت نان دارد موضوع را به‌طور شفاف از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کند، نه آنکه موضوع به صورت غیررسمی و براساس حدس و گمان‌ها پیگیری شود.
نان تا اطلاع ثانوی گران نمی‌شود!

یک مقام مسؤول با تایید اینکه افزایش ۳۰درصدی قیمت نان از اول آذر مصوبه هیات وزیران است، گفت: دولت بنا به مصالحی فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفته است. به گزارش تسنیم، به‌رغم تمام تکذیب‌هایی که مسؤولان دولتی و غیردولتی طی یک ماه اخیر درباره تصویب افزایش قیمت نان داشتند، اما دیروز بناگاه مصوبه رسمی هیات وزیران مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان از اول آذر سال ۹۳ منتشر شد. این در حالی است که این مصوبه هنوز به نانوایی‌ها ابلاغ نشده و افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان هم رسماً از اول آذر عملیاتی نشده است. خبرنگار تسنیم پیگیر دلایل تصویب این مصوبه و عدم ابلاغ و اجرای آن از مسؤولان مربوطه شد که یک مقام مسؤول در این باره با تایید وجود این مصوبه در دولت گفت: دولت بنا به مصالحی فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفته است.

به گزارش تسنیم، هیات وزیران در تاریخ ۱۴ آبان ۹۳ تصویب کرده است، قیمت انواع نان از اول آذرماه ۱۳۹۳ حداکثر به میزان ۳۰ درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه‌های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی‌ها نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش می‌یابد. براساس این مصوبه، «قیمت فروش گندم از اول آذرماه ۱۳۹۳ برای نانوایی‌های یارانه‌ای در سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم ۶/۶۵۰ ریال تعیین می‌شود و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام شده محاسبه می‌شود».

اجرای قیمت‌های جدید نان از اول آذرماه

در مصوبه دولت رسما اعلام شده است قیمت انواع نان از اول آذر ماه ۱۳۹۳، حداکثر به میزان ۳۰ درصد نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش می‌یابد. به گزارش فارس به نقل از صبحانه، هیات وزیران در جلسه ۱۴ آبان‌ماه خود به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد که به منظور مدیریت، هدایت و تصمیم‌گیری چگونگی اصلاح کیفیت و تعیین قیمت‌ها (از جمله هزینه‌های تبعی و قیمت تمام‌شده) و تهیه طرح جامع مرحله‌ای اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان و نظارت بر حسن اجرای مصوبات، عملکرد استانداران و کارگروه‌های استانی و نظارت بر بازرسی گندم، آرد و نان کارگروهی به ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهور و عضویت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس اتاق اصناف ایران تشکیل می‌شود.