در گزارش سالانه واحد اسکان بشر سازمان ملل متحد در سالهای 20012 و 2013 شاخص های شکوفایی شهری بعنوان ملاک انتخاب برترین شهرهای دنیا قرار گرفته است چراکه شکوفایی شهری مفهوم جامعی از توسعه است که فراتر از رشد صرفا اقتصادی محسوب می شود و در اصل همان توسعه پایدار، متوازن و متعادل است . حرکت به سمت شکوفایی شهری موجبات ارتقاء زندگی در شهرها را فراهم می کند و شهرخلاق و کار آفرین مشخصاتی دارد که در راستای رسیدن به شکوفایی شهری تاثیرگذار خواهد بود و  تضارب آراء در شهرهای خلاق موج می زند و بنیان تمامی کارها در شهرهای خلاق مبتنی بر دانش و دانایی محور است.

از جمله مصوبات خوب شورای اسلامی شهر تهران طی دوره های گذشته که در جهت شکوفایی شهر بوده است تشکیل انجمن شورایاری ها که همان مشارکت مردم و شهروندان در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری ها است ، ایجاد شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار کودک ، ایجاد امنیت برای عابرین پیاده و مناسب سازی معابر برای معلولین شهر تهران و ساماندهی سیما ومنظر شهری به لحاظ تاثیراتی که در سطح و کیفیت زندگی شهروندان دارد و سبک زندگی مردم شهر هم در همین راستا بوده است.

از دیگر اقدامات می توان به فعالیت های اجتماعی در احیای بافت های فرسوده ، الزام شهرداری تهران به برون سپاری تصدی گری های مدیریت شهری در حوزه های مختلف و همچنین الزام به احداث بوستان های مختلف در سطح شهر و اقدامات زیست محیطی اشاره کرد.

یکی از مهم ترین اقدامات کمیسیون شهرسازی و معماری احصاء ماموریت های شهرسازی و معماری در فرایند تدوین و تصویب برنامه عملیاتی 5ساله دوم شهر تهران بود ، علی رغم اینکه ماموریت های این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است از ابتدای انقلاب تاکنون هر شهرداری که روی کار آمد به جای آنکه جایگاه معاونت شهرسازی و معماری ارتقا یابد، دچار تنزل شد به همین دلیل ماموریت های شهرسازی ومعماری که نقش موثری در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان دارد هم مغفول ماند.

طرح جامع شهر تهران بعد از دهه ها تاخیر در سال 86 و طرح تفصیلی بعد از 5 سال تاخیر در ابتدای سال 91ابلاغ شد و این تاخیر موجب شد بسیاری از الزامات و ضوررتهای راهبردهای طرح جامع بعد از 5 سال ، اهمیت خود را از دست بدهند و اساسا در کشورها و شهرهای توسعه یافته از دهه های گذشته طرح های جامع منتفی شده اند و با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و علم از برنامه ریزی های استراتژیک و غلتان برای هدایت شهرها بهره می برند.

امروز دغدغه شهروندان ، ذینفعان و دیده بان های شهری و شورای عالی شهرسازی و معماری احصاء مغایرت های طرح تفصیلی و جامع است و با توجه به اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی مبتنی بر عقلانیت و کارکارشناسی بوده ، خوشبختانه در یک تعامل خوب با شورای شهر و شهرداری تهران و متخصصین امر این مغایرت ها تا حدود زیادی حذف شده است .

طرح های موضوعی مانند ساماندهی میادین ، محورهای ورودی و خروجی شهرتهران که متاسفانه امروز تهران بعنوان ام القرای شهرهای کشور هیچ هویتی ندارد که تمامی شهروندان و مسئولین و در راس آن ها مقام معظم رهبری در جلسات مختلف نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده اند و باید گفت یک نابهنجاری بر کلانشهر تهران و حتی دیگر کلانشهرهای کشور حاکم شده است و در این زمینه شهرداری تهران اقدام موثری انجام نداده و فقط در فاز صفر مطالعاتی صورت گرفته و با توجه به اینکه سقف اجرای طرح های موضعی و موضوعی این فاز تا سال 90 بوده اقداماتی انجام نداده و نتوانسته در این زمینه بودجه مصوب را جذب کند . چراکه از گذشته تا کنون در تمامی کلانشهرها ، شهرداران تمایل بیشتری برای فعالیت در زمینه های عمرانی که که نمود عینی دارد و اذهان عمومی آن را مشاهده می کنند اقداماتی انجام دهند و در حوزه کار های بنیادی و زیربنایی که تاثیر مستقیم در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان دارد اقدامی صورت نگرفته است.

در حال حاضر حریم شهر تهران 10 برابر خود شهر است و تاکنون برای چنین موضوع مهمی که جزو تکالیف طرح جامع نیز بوده کاری نکرده ایم  فقط  اخیرا مطالعاتی را مرکز مطالعات شهر تهران انجام داده و کلیات آن در شورای عالی شهرسازی و معماری مشخص شده اما هنوز مشکلاتی در مدیریت یکپارچه آن و شهرهای اقماری وجود دارد .

افزایش جمعیت در 57 شهر اقماری تهران تاثیر مستقیمی در کاهش سرانه های شهر تهران دارد و نمی توان این شهرها را از تهران جدا کرده و متاسفانه امروز شهرهای اقماری مسابقه کسب درآمد از محل فروش حریم گذاشته اند.

شوراها باید داور و قاضی باشند و طرح ها و مطالعات دیده بان ها را قضاوت کنند اما وقتی خود شوراها مستقیما بعنوان مدعی العموم وارد کار می شوند ، شائبه ها و کشمکش های سیاسی پیش می آید ، با توجه به اینکه در انتخابات شورا مردم به متخصصین رای نمی دهند و اینجا احزاب و گرو ه ها در انتخاب مردم نقش دارند و این طیف های سیاسی هستند که در شورا ها قرار می گیرند .

همچنین انتخاب شهردار امری تخصصی فرض شده است.