به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر، جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در حالی از پیش بینی ۱۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت تا پایان سال خبر می دهد که بگفته عسکری رئیس سازمان مالیاتی کشور درآمد مالیاتی ۷ ماه امسال ۹۵ درصد محقق شده است.

اما از سویی پیش بینی درآمد ۱۰۰ دلاری به ازای فروش هر بشکه نفت در بودجه ۸۰۳ هزار میلیارد تومانی امسال در دو سه ماهه گذشته تا حدود ۸۰ دلار کاهش یافته است که مهمترین دلیل کسری بودجه دولت در سال ۹۳ است.

رئیس جمهور درباره کاهش قیمت نفت می گوید:‌ امروز ما در شرایط بسیار حساس جهانی و منطقه ای هستیم، شرایط جهانی به گونه ای است که از درآمد اصلی کشور یعنی درآمد نفت حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است .

روحانی افزود:‌ ما باید از این شرایط جدید و وضع اقتصادی جهانی که البته همیشه در موضوع نفت اقتصاد تنها حاکم نبوده و معمولاً سیاست و توطئه‌های جهانی نیز نقش بسزایی داشته است عبور کنیم.

قیمت نفت علاوه بر شرایط اقتصادی همواره دستخوش سیاست نیز بوده است و همانطور که رئیس جمهور هم گفت این بار بوی توطئه برای فشار به ایران بیشتر احساس می شود اما صاحبنظران معتقدند برای جبران کسری بودجه هم راه خوب مثل کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری وجود دارد و هم راه بد مثل استقراض از بانک مرکزی ، حالا برنامه دولت برای جبران کسری بودجه امسال چیست؟‌.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در این باره می گوید:‌ بدون کسر بودجه سال را به پایان می رسانیم و باتوجه به درآمدها هزینه خواهیم کرد.

نوبخت می افزاید: مجموع فروش نفت و میعانات و همچنین تولید پالایشگاه های داخلی یک میلیون و چهارصد و بیست هزار بشکه بوده است و با تقسیم سال به دو نیمه می بینیم که در نیمه اول امسال فروش نفت خام به قیمت صد و چهار دلار بوده است و با کاهش قیمت نفت پیش بینی می شود متوسط قیمت در سال ۹۳ هشتاد و دو دلار برآورد شود.

به گفته وی،‌ بودجه طرح های عمرانی و طرح های ویژه به صورت صددرصد تخصیص داده شده است و برای جایگزینی احتمالی درآمدهای بودجه ای از درآمدهای مالیاتی، اوراق مشارکت، فروش سهام، استفاده می شود و امسال را بدون کسری بودجه به پایان می رسانیم.